Το αναγκαίο λιμάνι της Ερείκουσας
Λόγω της υπάρχουσας κατάστασης του λιμανιού της Ερείκουσας, είχαμε την εμπειρία μέσα στο πλαίσιο του τρίτου μας Masterclass τοποστρατηγικής, να δούμε το δρομολόγιο μας να ακυρώνεται και να αναγκαστούμε να φτάσουμε την επόμενη μέρα λόγω απλώς ανέμου με 5 beaufort. Πολλές φορές, ιδιαίτερα όταν επικρατούν ισχυροί νότιοι άνεμοι, πράγμα το οποίο είναι πολύ σύνηθες το χειμώνα, δεν καθίσταται δυνατή η προσέγγιση των σκαφών και ειδικότερα αυτών της άγονης γραμμής, πράγμα το οποίο είναι ήδη απαράδεκτο από μόνο του. To αποτέλεσμα είναι το νησί να παραμένει για πολλές μέρες αποκλεισμένο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη διαβίωση και την ασφάλεια των κατοίκων, οι οποίοι νιώθουν ήδη απομονωμένοι από την Κέρκυρα, αφού οι περισσότεροι κάτοικοι δεν δίνουν δυστυχώς αρκετή σημασία στα Διαπόντια Νησιά. Κατά συνέπεια η τροποποίηση του λιμανιού της Ερείκουσας είναι απαραίτητη. Το έργο έχει σκοπό να εξυπηρετήσει τις ανάγκες τόσο του επιβατικού κοινού της Νήσου Ερείκουσας, όσο και τις ανάγκες μεταφορών εμπορευμάτων. Με την κατασκευή του έργου θα δημιουργηθεί λιμάνι ικανό για τον ελλιμενισμό και μεγάλων πλοίων, που επίσης θα συμβάλει στην αναγκαία αναβάθμιση της επικοινωνίας της ακριτικής περιοχής της νήσου Ερείκουσας με τα άλλα Διαπόντια νησιά και με την Κέρκυρα καθώς και στην ενίσχυση γενικά της περιοχής από γεωστρατηγικής άποψης, αλλά βέβαια και τοποστρατηγικής, όπως το αποδεικνύει η έννοια της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης, αφού τα Διαπόντια νησιά έχουν μια ΑΟΖ πολύ μεγαλύτερη από το εμβαδόν της Κέρκυρας. Πρέπει όλοι μας, να καταλάβουμε ότι το συγκεκριμένο έργο, είναι αναγκαίο για την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής και την τόνωση της οικονομίας του νησιού. Το έργο θα εξυπηρετήσει σε μέγιστο βαθμό τις ανάγκες των κατοίκων του νησιού και επίσης θα εξασφαλίσει, εκτός από την ασφάλεια στις συγκοινωνίες και τη σημαντική μείωση του κόστους στις μεταφορές των εμπορευμάτων και υλικών παρέχοντας τη δυνατότητα προσέγγισης μεγαλύτερων σκαφών. Είναι λοιπόν ικανό να κάνει τη διαφορά και θα αλλάξει τα δεδομένα της περιοχής. Το κόστος των οικοδομικών υλικών, λόγω των συνθηκών μεταφοράς, είναι δυσβάσταχτα υψηλό, με αποτέλεσμα να εμποδίζεται η ανάπτυξη του τομέα των κατασκευών, τόσο στα ιδιωτικά, όσο και στα Δημόσια έργα. Ενώ με το νέο έργο αυτά τα προβλήματα λύνονται αποτελεσματικά. Επίσης υπάρχει δυσκολία εφοδιασμού σε τρόφιμα, καύσιμα και νερό, λόγω της αδυναμίας προσέγγισης μεγάλων πλοίων. Με τη δημιουργία του λιμανιού θα καταστεί δυνατή η παροχή αυτών και άλλων εξυπηρετήσεων. Ωφελούμενοι, εκτός από τους κατοίκους του νησιού, θα είναι όλοι και όσοι κινούνται από και προς την περιοχή, με αποτέλεσμα να ζήσει πραγματικά το νησί μας. Έτσι θα συμβάλλει αποφασιστικά στη δημογραφική ανάπτυξη και τη συγκράτηση του πληθυσμού στο νησί παρέχοντας εναλλακτικά ασφάλεια και εναλλακτική λύση στην προσέγγιση σκαφών σε περίπτωση κακοκαιρίας. Τέλος, θωρακίζεται ο εθνικός μας χώρος με μεγάλης σπουδαιότητας έργο υποδομής, το οποίο θα λειτουργήσει με όρους οικονομικούς, ανθρώπινους και κυρίως εθνικούς, όπως το αποδεικνύει και η στρατηγική ανάλυση των δεδομένων των κοιτασμάτων της ΑΟZ των Διαπόντιων Νήσων.
Η ορθολογική ανάλυση του θέματος της ΑΟΖ αναδεικνύει αντικειμενικά ότι αποτελεί ένα στρατηγικό πλεονέκτημα. Θέλουμε δεν θέλουμε, αυτό είναι πλέον γεγονός. Μπορούμε βέβαια να το κρύψουμε από τον εαυτό μας, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει. Μπορούμε βέβαια να μην του δώσουμε την επαρκή σημασία, αλλά αυτό δεν θα ισχύει για τους αντιπάλους μας. Κατά κάποιο τρόπο πρέπει ν' αποδειχθούμε ότι η έννοια της ΑΟΖ έχει σημασία, ανεξάρτητα από το πολιτικό πλαίσιο, διότι δεν είμαστε ο μοναδικός παίκτης, κατά συνέπεια αυτή η ανεξαρτησία, αν δεν ενταχθεί σ' ένα συμμαχικό πεδίο δράσης, θα παραμείνει ένα πλαίσιο όπου θα παίξουν εις βάρος μας οι άλλοι παίκτες. Και ο λόγος είναι απλός: γεωστρατηγικά και τοποστρατηγικά, η ελληνική ΑΟΖ έχει τεράστια σημασία, όχι μόνο για μας, και κατ' επέκταση για όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά και για τους αντιπάλους μας που προτιμούν να μην τη θεσπίσουμε καν και να μην συμπράξουμε διακρατικές συμφωνίες, διότι αυτή η αδράνεια θα τους προσφέρει μεγάλες δυνατότητες κινήσεων σ' ένα πλαίσιο, το οποίο θα είναι ελεύθερο. Η μη συνειδητοποίηση αυτού του νοητικού σχήματος θα προκαλέσει εις βάρος μας μεγάλα προβλήματα με επιπτώσεις για το μέλλον που δύσκολα μπορούμε να προβλέψουμε με τα τωρινά δεδομένα, τόσο μεγάλη θα είναι η αλλαγή φάσης. Αν επιμείνουμε λοιπόν σε αυτήν την αδράνεια σκέψης και κατάλληλων αποφάσεων, θα έρθουν απλά να μας το υπενθυμίσουν οι αντίπαλοί μας δίχως κανένα δισταγμό, διότι γνωρίζουν πολύ καλά τα πλεονεκτήματα και τις δυνατότητες που προσφέρει η ελληνική ΑΟΖ. Η ιδιότητα της ΑΟΖ με τα 200 ΝΜ της, να προσφέρει τη δυνατότητα μετασχηματισμού ακριτικών νησιών σε ελκυστές με μεγάλη δεξαμενή έλξης, δεν είναι βέβαια άσχετη με το θέμα. Διότι αυτό που θεωρούμε συνήθως ως ένα αδύναμο στοιχείο, μετατρέπεται με αυτόν τον τρόπο σε μία σημαντική βάση ελέγχου μίας μεγάλης περιοχής, η οποία έχει την ικανότητα να επεκτείνει το χώρο δράσης μας, δίχως να έχει τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η έννοια των 12 ΝΜ. Αυτή η μεγάλη αλλαγή φάσης της θεώρησης των δεδομένων του Αιγαίου συμπεριλαμβάνοντας το Καστελλόριζο και τη Γαύδο, είναι σημαντικότατη. Το θέμα δεν είναι να εκμεταλλευτούμε απλώς μία ευκαιρία, όπως πιστεύουν οι περισσότεροι, αλλά πραγματικά να εδραιώσουμε τη θέση μας σε μία ανθεκτική βάση. Έτσι, το να δεχτούμε πιέσεις για αυτό το θέμα δεν είναι μόνο αναμενόμενο, αλλά απαραίτητο, διότι μόνο η έννοια της επικάλυψης οδηγεί στις διακρατικές συμφωνίες, οι οποίες αναδεικνύουν σταθερά σημεία, τα οποία βρίσκονται σε μεγάλη απόσταση από τα σύνορα με τη συμβατική τους έννοια. Όλα αυτά δεν είναι μία ουτοπία, διότι η Κύπρος με το παράδειγμά της έχει αποδείξει ότι ευσταθούν κι είναι ορθολογικά, ακόμα και σε μία κατάσταση κρίσης. Ο πραγματικός μας εχθρός δεν είναι παρά μόνο μία μορφή ηττοπάθειας, η οποία μας οδηγεί να μην πιστεύουμε στις ικανότητες και δυνατότητές μας. Όλα τα άλλα είναι λεπτομέρειες. Είναι λοιπόν σημαντικό να απελευθερωθούμε από τις φοβίες μας που μας παραλύουν τη σκέψη και δεν επιτρέπουν τη στρατηγική μας δράση...











