Οριοθέτηση ΑΟΖ θέλει η Κομισιόν
Βρυξέλλες: Του Θάνου Αθανασίου
Μελέτη των υπηρεσιών της ΕΕ καταδεικνύει ότι υπάρχουν σημαντικά οφέλη για τα παράκτια κράτη αν ασκήσουν τα δικαιώματα που απορρέουν από τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το δίκαιο της θάλασσας και επεκτείνουν τις Αποκλειστικές Οικονομικές Ζώνες τους.
Περιθώριο τζίρου, που σήμερα πάει χαμένος, ύψους 500 δισ. ευρώ έχουν οι χώρες της Μεσογείου, περιλαμβανομένης και της Ελλάδας. Όπως θα πει σε λίγη ώρα η κοινοτική επίτροπος Μ. Δαμανάκη από το βήμα του briefing της Κομισιόν, τα κέρδη αυτά περνάνε μέσα από την οριοθέτηση των λεγόμενων ΑΟΖ (Αποκλειστικές Οικονομικές Ζώνες).
Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του Real.gr οι κοινοτικές υπηρεσίες των οποίων προΐσταται η κ. Δαμανάκη έχουν ετοιμάσει αναλυτική έκθεση για τις οικονομικές δυνατότητες της περιοχής, που θα μπορούσαν να αποτελέσουν ανάσα στον Νότο που δοκιμάζεται από την οικονομική κρίση.
Σύμφωνα με τη μελέτη, «η ύπαρξη Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης θα μπορούσε να επιτρέψει τον αποτελεσματικότερο σχεδιασμό του θαλάσσιου χώρου, και ως εκ τούτου τη βελτίωση των συνθηκών για την εξασφάλιση περαιτέρω οικονομικών επενδύσεων, όπως είναι για παράδειγμα οι έρευνες για θαλάσσιες πηγές ενέργειας».
Το κολέγιο των επιτρόπων συνεδριάζει με σκοπό να εγκρίνει την εισήγηση προς τα κράτη μέλη «οι Αποκλειστικές Οικονομικές Ζώνες να συνοδεύονται από κατάλληλους μηχανισμούς για την παρακολούθηση και την επιβολή των κανόνων που τις διέπουν ώστε να καταστούν ακόμη πιο σαφή τα οφέλη από την καθιέρωση ΑΟΖ, σε σχέση με το οποιοδήποτε κόστος, αλλά και να αντιμετωπιστούν τα θέματα της οριοθέτησης των θαλάσσιων ζωνών».
Αυτή είναι η πρώτη φορά που ο εκτελεστικός βραχίονας πηγαίνει τόσο μακριά σε ένα θέμα που άπτεται τέτοιου είδους κυριαρχικών δικαιωμάτων, δίνοντας όμως μεταξύ άλλων και στις ελληνικές αρχές ένα γερό πάτημα να οριοθετήσουν ΑΟΖ - πρόθεση που εσχάτως είχε ανακοινώσει και ο πρωθυπουργός.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες του Real.gr η κοινοτική επίτροπος θα ξεκαθαρίσει τα όρια των κοινοτικών συστάσεων «υπογραμμίζοντας ιδιαιτέρως ότι η κήρυξη και καθιέρωση θαλάσσιων ζωνών αποτελεί κυριαρχικό δικαίωμα κάθε παράκτιου κράτους και δεν σκοπεύει να παρέμβει ούτε σε αυτό το δικαίωμα, ούτε σε αυτή διαδικασία».
Ελλάδα, Ιταλία, Μάλτα, Κύπρος και Ισπανία χάνουν μισό τρισ. ευρώ από το ΑΕΠ.
Κανείς όμως δεν μπορεί να αγνοήσει ότι με πάνω από τους μισούς νέους άνεργους και τα γενικά ποσοστά ανεργίας να μαστίζουν το 1/4 του ενεργού πληθυσμού, μισό τρισ. τζίρος δεν μπορεί να μένει στα αζήτητα. Η ευκαιρία ως σήμερα χάνεται λόγω του ότι δεν υπάρχει κανονιστικό πλαίσιο. Ακόμη, είναι δύσκολο για τα παράκτια κράτη της Μεσογείου, να επιβάλουν την εφαρμογή των κανόνων ή να ρυθμίσουν με αποτελεσματικό τρόπο τις οικονομικές δραστηριότητες, ειδικά μάλιστα όσες σχετίζονται με την ενέργεια.
Η μελέτη που εκπόνησαν οι υπηρεσίες της αρμόδιας γενικής διεύθυνσης καταδεικνύει ότι υπάρχουν σημαντικά οφέλη για τα παράκτια κράτη αν ασκήσουν τα δικαιώματα που απορρέουν από τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το δίκαιο της θάλασσας και επεκτείνουν τις Αποκλειστικές Οικονομικές Ζώνες τους.
Εξάλλου και οι υπόλοιπες ενδιαφερόμενες πλευρές και τα άλλα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα, όπως το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, έχουν επιστήσει την προσοχή των αρχών στην επείγουσα ανάγκη αντιμετώπισης του ζητήματος της θαλάσσιας διακυβέρνησης στη Μεσόγειο.
Η Επίτροπος θα εξηγήσει ότι είναι κοινή μας ευθύνη στην Ευρωπαϊκή Ένωση να διασφαλίσουμε ότι υπάρχουν οι κατάλληλες συνθήκες ώστε η «γαλάζια οικονομία» να αποδώσει καρπούς, να μειώσουμε την πίεση που ασκείται στους θαλάσσιους πόρους και να εξασφαλίσουμε ένα σταθερό πλαίσιο που θα ενισχύσει τις επενδύσεις και τον καλύτερο οικονομικό προγραμματισμό στη θάλασσα.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες θα ανακοινώσει ότι η Κομισιόν θα στηρίξει οποιαδήποτε πολιτική πρωτοβουλία στη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας, εισάγοντας ως κεντρικές έννοιες τη συνεργασία και την «γαλάζια ανάπτυξη».
• Υπάρχουν πολύ μεγάλες δυνατότητες οικονομικής ανάπτυξης στη Μεσόγειο.
• Μέχρι σήμερα παραμένουν σε μεγάλο βαθμό ανεκμετάλλευτες.
• Η γαλάζια ανάπτυξη της Κομισιόν αντιπροσωπεύει μια ακαθάριστη προστιθέμενη αξία 500 δισ. ευρώ ετησίως.
http://www.enikos.gr/economy/158952,Orio8ethsh_AOZ_8elei_h_Komision.html
Ετικέτες
Ευρωπαϊκή Ένωση,
Μεσόγειος,
Text
Η ορθολογική ανάλυση του θέματος της ΑΟΖ αναδεικνύει αντικειμενικά ότι αποτελεί ένα στρατηγικό πλεονέκτημα. Θέλουμε δεν θέλουμε, αυτό είναι πλέον γεγονός. Μπορούμε βέβαια να το κρύψουμε από τον εαυτό μας, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει. Μπορούμε βέβαια να μην του δώσουμε την επαρκή σημασία, αλλά αυτό δεν θα ισχύει για τους αντιπάλους μας. Κατά κάποιο τρόπο πρέπει ν' αποδειχθούμε ότι η έννοια της ΑΟΖ έχει σημασία, ανεξάρτητα από το πολιτικό πλαίσιο, διότι δεν είμαστε ο μοναδικός παίκτης, κατά συνέπεια αυτή η ανεξαρτησία, αν δεν ενταχθεί σ' ένα συμμαχικό πεδίο δράσης, θα παραμείνει ένα πλαίσιο όπου θα παίξουν εις βάρος μας οι άλλοι παίκτες. Και ο λόγος είναι απλός: γεωστρατηγικά και τοποστρατηγικά, η ελληνική ΑΟΖ έχει τεράστια σημασία, όχι μόνο για μας, και κατ' επέκταση για όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά και για τους αντιπάλους μας που προτιμούν να μην τη θεσπίσουμε καν και να μην συμπράξουμε διακρατικές συμφωνίες, διότι αυτή η αδράνεια θα τους προσφέρει μεγάλες δυνατότητες κινήσεων σ' ένα πλαίσιο, το οποίο θα είναι ελεύθερο. Η μη συνειδητοποίηση αυτού του νοητικού σχήματος θα προκαλέσει εις βάρος μας μεγάλα προβλήματα με επιπτώσεις για το μέλλον που δύσκολα μπορούμε να προβλέψουμε με τα τωρινά δεδομένα, τόσο μεγάλη θα είναι η αλλαγή φάσης. Αν επιμείνουμε λοιπόν σε αυτήν την αδράνεια σκέψης και κατάλληλων αποφάσεων, θα έρθουν απλά να μας το υπενθυμίσουν οι αντίπαλοί μας δίχως κανένα δισταγμό, διότι γνωρίζουν πολύ καλά τα πλεονεκτήματα και τις δυνατότητες που προσφέρει η ελληνική ΑΟΖ. Η ιδιότητα της ΑΟΖ με τα 200 ΝΜ της, να προσφέρει τη δυνατότητα μετασχηματισμού ακριτικών νησιών σε ελκυστές με μεγάλη δεξαμενή έλξης, δεν είναι βέβαια άσχετη με το θέμα. Διότι αυτό που θεωρούμε συνήθως ως ένα αδύναμο στοιχείο, μετατρέπεται με αυτόν τον τρόπο σε μία σημαντική βάση ελέγχου μίας μεγάλης περιοχής, η οποία έχει την ικανότητα να επεκτείνει το χώρο δράσης μας, δίχως να έχει τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η έννοια των 12 ΝΜ. Αυτή η μεγάλη αλλαγή φάσης της θεώρησης των δεδομένων του Αιγαίου συμπεριλαμβάνοντας το Καστελλόριζο και τη Γαύδο, είναι σημαντικότατη. Το θέμα δεν είναι να εκμεταλλευτούμε απλώς μία ευκαιρία, όπως πιστεύουν οι περισσότεροι, αλλά πραγματικά να εδραιώσουμε τη θέση μας σε μία ανθεκτική βάση. Έτσι, το να δεχτούμε πιέσεις για αυτό το θέμα δεν είναι μόνο αναμενόμενο, αλλά απαραίτητο, διότι μόνο η έννοια της επικάλυψης οδηγεί στις διακρατικές συμφωνίες, οι οποίες αναδεικνύουν σταθερά σημεία, τα οποία βρίσκονται σε μεγάλη απόσταση από τα σύνορα με τη συμβατική τους έννοια. Όλα αυτά δεν είναι μία ουτοπία, διότι η Κύπρος με το παράδειγμά της έχει αποδείξει ότι ευσταθούν κι είναι ορθολογικά, ακόμα και σε μία κατάσταση κρίσης. Ο πραγματικός μας εχθρός δεν είναι παρά μόνο μία μορφή ηττοπάθειας, η οποία μας οδηγεί να μην πιστεύουμε στις ικανότητες και δυνατότητές μας. Όλα τα άλλα είναι λεπτομέρειες. Είναι λοιπόν σημαντικό να απελευθερωθούμε από τις φοβίες μας που μας παραλύουν τη σκέψη και δεν επιτρέπουν τη στρατηγική μας δράση...











