Η Ποντοπόρος Ναυτιλία και τα LNG Φέρνουν Πιο Κοντά Ελλάδα και ΗΠΑ


Σε περίοδο στρατηγικής αναβάθμισης έχουν εισέλθει οι σχέσεις της ελληνικής ποντοπόρου ναυτιλίας με την Ουάσιγκτον, εξαιτίας των μεγάλων μεριδίων του ελληνόκτητου στόλου στις διεθνείς θαλάσσιες μεταφορές ενέργειας και τελευταία και στη μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αέριου (LNG). Την ίδια ώρα, το σχεδόν 35% των υπό ναυπήγηση δεξαμενόπλοιων LNG παγκοσμίως είναι ελληνικό, και όλα αυτά ενώ οι ΗΠΑ ετοιμάζονται να μπουν στο κλαμπ των μεγαλύτερων εξαγωγέων φυσικού αέριου στον πλανήτη.

Πιο κοντά

Το γεγονός ότι η Ελλάδα ελέγχει το μεγαλύτερο εκτόπισμα διεθνώς, μέσω του οποίου μπορούν να πραγματοποιηθούν αυτές οι εξαγωγές, θα φέρει τις δύο πλευρές ακόμα πιο κοντά. Οι Ελληνες πλοιοκτήτες «επενδύουν» σε αυτή την εξέλιξη, γι’ αυτό και υλοποιούν ένα πρόγραμμα αξίας δεκάδων δισεκατομμυρίων δολαρίων. Συγκεκριμένα ναυπηγούν πολύ μεγάλα πλοία, υψηλής τεχνολογίας, ικανά να μεταφέρουν πολύ μεγάλες ποσότητες φυσικού αερίου. Το καθένα απ’ αυτά τα βαπόρια υπολογίζεται ότι θα κοστίσει περί τα 200 εκατ. δολ.Ομως για χώρες όπως το Κατάρ, η Αυστραλία και τώρα οι ΗΠΑ, που πρέπει να εξάγουν το αέριο σε πολύ μακρινές αγορές, οι οποίες είναι αδύνατον να καλυφθούν με αγωγούς, τα πλοία αυτά αποτελούν κυριολεκτικά μονόδρομο. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν λιγότερα από 400 εν ενεργεία. Μάλιστα το 400ό, αριθμός ορόσημο στη ναυλαγορά, αναμένεται να καθελκυστεί εντός των επομένων εβδομάδων και πιθανολογείται από ναυλομεσιτικούς οίκους ότι θα είναι το «Cool Runner» της Thenamaris, συμφερόντων του Ντίνου Μαρτίνου. Οι πιθανότητες να ήταν ελληνικό ήταν μεγάλες. Από τα 110 δεξαμενόπλοια που ναυπηγούνται αυτή τη στιγμή, το 34% είναι ελληνικά, ενώ νέες παραγγελίες από Ελληνες γίνονται σταθερά, όπως, αυτή την εβδομάδα, για δύο νέα τέτοια πλοία από τη Maran Gas, συμφερόντων του Γιάννη Αγγελικούση. Οι άλλες ελληνικές ναυτιλιακές που δραστηριοποιούνται σε αυτή την κατηγορία είναι η GasLog, συμφερόντων του Πέτρου Γ. Λιβανού, η Dynagas, συμφερόντων Γιώργου Προκοπίου, η TMS Cardiff Gas, συμφερόντων του Γιώργου Οικονόμου, η ΤΕΝ συμφερόντων του ομίλου Τσάκου, η Alpha Tankers & Freighters, συμφερόντων του ομίλου Κανελλάκη, και η Almi συμφερόντων του Κώστα Φωστηρόπουλου. Οι ναυτιλιακές αυτές εμφανίζονται να συγκροτούν τον μεγαλύτερο ανεξάρτητο στόλο μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αέριου παγκοσμίως, σε μια περίοδο που οι ΗΠΑ ετοιμάζονται να προστεθούν στη λίστα με τους μεγαλύτερους εξαγωγείς αερίου στον κόσμο, μαζί με τους Ρώσους, τους Αυστραλούς και τους Καταρινούς.

Με την τεχνολογική επανάσταση στην εκμετάλλευση του σχιστολιθικού αερίου και την ανάγκη για φθηνότερα και καθαρότερα καύσιμα κυρίαρχη, οι εξαγωγές LNG απογειώνονται. Και εδώ εντοπίζεται ένα από τα μεγαλύτερα επενδυτικά στοιχήματα στην ιστορία του ελληνικού εφοπλισμού, καθώς η αξία των παραγγελιών και του εν ενεργεία στόλου υπολογίζεται ότι υπερβαίνει τα 12 δισ. δολάρια.

«Χρυσή εποχή του αερίου»

Η εκμετάλλευση των νέων και παλαιότερων κοιτασμάτων αερίου και η διοχέτευσή τους στις αγορές εντάσσονται σε μια διαδικασία που η Διεθνής Υπηρεσία Ενέργειας έχει χαρακτηρίσει «χρυσή εποχή του αερίου». Και αυτό, διότι τόσο οικονομικοί και περιβαλλοντικοί λόγοι όσο και λόγοι αυξημένης ζήτησης -μετά το πυρηνικό ατύχημα της Φουκουσίμα στην Ιαπωνία- έχουν προσελκύσει μεγάλες επενδύσεις στην άντληση φυσικού αερίου.

Η προσέγγιση Ελλήνων επιχειρηματιών και ΗΠΑ είναι έντονη. Προ διμήνου αντιπροσωπεία της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών πραγματοποίησε επίσημη επίσκεψη στην Ουάσιγκτον στο πλαίσιο των τακτικών επαφών της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας με την ηγεσία των ΗΠΑ. Οι συναντήσεις έλαβαν χώρα «σε ιδιαίτερα θερμό κλίμα, επιβεβαιώνοντας τη διεθνή αναγνώριση της ποσοτικής, αλλά και ποιοτικής υπεροχής της ελληνόκτητης ναυτιλίας», ανέφεραν τότε πηγές της ένωσης.

(από την εφημερίδα "Καθημερινή")