Για το τεμάχιο «8» προτιμητέος αιτητής κρίθηκε η Ιταλική ΕΝΙ που έχει τα δικαιώματα και για τα τεμάχια 2,3 και 9 από τον Β Γύρο Αδειοδότησης.
Το τεμάχιο «6» ανατίθεται στην κοινοπραξία των ΕΝΙ-ΤΟΤΑΛ.
Αυτό αποφάσισε πριν λίγο το Υπουργικό Συμβούλιο, εγκρίνοντας την εισήγηση του υπουργού Ενέργειας Γιώργου Λακοτρύπη και της υπουργικής επιτροπής Υδροφονανθράκων, που αποτελεί ουσιαστικά και την ομόφωνη εισήγηση της Συμβουλευτικής Επιτροπής Υδρογονανθάκων αλλά και των γάλλων συμβούλων του κράτους, της γαλλικής BEICIP.
Τις αποφάσεις του Υπουργικού για τον Γ Γύρο Αδειοδότησης ανακοίνωσε πριν από λίγο ο υπουργός Ενέργειας Γιώργος Λακοτρύπης.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες του «Φ», αμέσως μετά την Απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, εκπρόσωποι του υπουργείου Ενέργειας επικοινώνησαν με τους εκπροσώπους των εταιρειών και κοινοπραξιών που διεκδίκησαν τα τρία τεμάχια και τους ενημέρωσαν για τις αποφάσεις του Υπουργικού Συμβουλίου.
Η μεγάλη μάχη δόθηκε για το τεμάχιο «10» όπου τρεις από τις προτάσεις ήταν ιδιαίτερα ισχυρές και ανταγωνιστικές μεταξύ τους – πρόκειται για τις προτάσεις της κοινοπραξίας των Exxon Mobil – Qatar Petroleum, αυτής της κοινοπραξίας ΕΝΙ – ΤΟΤΑΛ και αυτή της Νορβηγικής Statoil.
Η πρόταση της Exxon Mobil – Qatar Petroleum περιείχε στοιχεία που της έδωσαν ελαφρά πιο ψηλή τελική βαθμολογία με βάση τα συγκεκριμένα κριτήρια και την φόρμουλα αξιολόγησης. Τέτοια κριτήρια είναι το οικονομικό εκτόπισμα αλλά και το μέγεθος και η μέχρι τώρα επιτυχία σε έρευνα, ανάπτυξη και εμπορία κοιτασμάτων, το ποσοστό υδρογονανθράκων που θα διαμοιράζεται μεταξύ κράτους και εταιρειών, το πρόγραμμα έρευνας και ανάπτυξης και το μπόνους που προσφέρεται στο κρατικό Ταμείο με την υπογραφή του συμβολαίου ανάθεσης. Ιδιαίτερα σημαντικό είναι το γεγονός της συμμετοχής και της Qatar Petroleum που επιβεβαιώνει ότι στόχος είναι η δημιουργία τερματικού υγροποίησης, αφού πρόκειται για μια από τις ποιο ισχυρές κοινοπραξίες παγκόσμια στον τομέα αυτό.
Σημαντικό γεγονός είναι και η ανάθεση του «6» σε μια επίσης πολύ ισχυρή κοινοπραξία, αυτή της ΕΝΙ-ΤΟΤΑΛ. Αυτό σημαίνει ότι θα καλυφθεί με επαρκείς σεισμογραφικές έρευνες και η περιοχή αυτή, στην οποία έχουν γίνει μόνο κατ’ αρχή σεισμογραφικές έρευνες, αλλά και λόγω του ότι για μέρος του τεμαχίου προβάλλει παράνομες διεκδικήσεις η Τουρκία.
Από τα μέχρι τώρα στοιχεία, τα συνολικά μπόνους που προτείνονται συνολικά για τα τρία τεμάχια, κυμαίνονται μεταξύ €95 εκ. και €100 εκ. τα οποία μπορεί να τροποποιηθούν ελαφρά στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων για τα τελικά συμβόλαια του κάθε τεμαχίου. Πρόκειται για μια ισχυρή ένεση προς το κρατικό Ταμείο αφού ακόμα δεν ε΄χει συσταθεί το Ταμείο Υδρογονανθράκων.
Οι δηλώσεις Λακκοτρύπη
Σε δηλώσεις του στους δημοσιογράφους, στο Προεδρικό Μέγαρο, μετά τη συνεδρία του Υπουργικού Συμβουλίου, ο κ. Υπουργός είπε ότι «στο πλαίσιο του τρίτου γύρου αδειοδότησης, έρευνας υδρογονανθράκων, το Υπουργικό Συμβούλιο αποφάσισε σήμερα λαμβάνοντας υπόψη τη δική μου εισήγηση, που ήταν βασισμένη στην εισήγηση της τεχνοκρατικής συμβουλευτικής επιτροπής, να προχωρήσει σε διαπραγμάτευση με τους εξής αιτητές:
Για το τεμάχιο 6 με την κοινοπραξία ΕΝΙ – TOTAL, για το τεμάχιο 8 με την εταιρεία ΕΝΙ και για το τεμάχιο 10 με την κοινοπραξία ExxonMobil και Qatar Petroleum.
Επίσης, το Υπουργικό Συμβούλιο όρισε διαπραγματευτική ομάδα της οποίας θα ηγούμαι με τους Υπουργούς Οικονομικών και Εργασίας και στην οποία θα συμμετάσχει αριθμός τεχνοκρατών και εξωτερικών συμβούλων για να προχωρήσουμε στη διαπραγμάτευση. Στην περίπτωση που η διαπραγμάτευση είναι επιτυχής και νοουμένου ότι θα ληφθεί έγκριση από το Υπουργικό Συμβούλιο θα προχωρήσουμε σε υπογραφές των συμβολαίων αναλογικού καταμερισμού. Σε αντίθετη περίπτωση θα προχωρήσουμε με τον πρώτο επιλαχόντα στα τεμάχια όπου υπάρχει».
Ερωτηθείς για το τεμάχιο 10 είπε ότι «το γεγονός ότι είχαμε πολύ ενδιαφέρουσες προτάσεις τόσο από τεχνικής όσο και οικονομικής άποψης για το συγκεκριμένο τεμάχιο μας αφήνει αισιόδοξους για τις προοπτικές του. Βεβαίως με βάση και τις τεχνικές προτάσεις που έχουμε λάβει θα πρέπει να γίνουν γεω4τρήσεις για να αποδειχθεί και το ενεργειακό δυναμικό του κάθε τεμαχίου, αλλά το γεγονός ότι έχουμε λάβει αυτού του είδους τις προτάσεις για επενδύσεις σε ένα δύσκολο οικονομικό περιβάλλον για τον τομέα των υδρογονανθράκων μας αφήνει συγκρατημένα αισιόδοξους».
Ερωτηθείς για το χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης των διαπραγματεύσεων, ο κ. Υπουργός είπε ότι «θα εξαρτηθεί από πολλούς παράγοντες, από την απόσταση που θα διανύσουν οι δύο πλευρές στη διαπραγμάτευση. Θα θέλαμε να ολοκληρώσουμε μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου, αρχές Φεβρουαρίου».
Σε ερώτηση τι θα διαλαμβάνει η διαπραγμάτευση είπε «όλους τους όρους που έχετε δει -και είναι δημοσιευμένο το έγγραφο του διαγωνισμού - οι όποιοι ήταν στη βάση των κριτηρίων αξιολόγησης και με τους οποίους πήραμε σήμερα την απόφαση. Η προσπάθεια θα είναι να βελτιωθούν αυτοί οι όροι τόσο οι τεχνικοί, οικονομικοί όσο και νομικοί πάνω στο συμβόλαιο».
Σε ερώτηση πότε θα γίνουν οι πρώτες ερευνητικές γεωτρήσεις, ο κ. Υπουργός είπε ότι «έχουμε ουσιαστικά το κάθε συμβόλαιο έρευνας αναλογικού καταμερισμού είναι χρονικής διάρκειας επτά ετών η οποία χωρίζεται σε τρεις περιόδους. Η πρώτη είναι τρία χρόνια, η δεύτερη δύο χρόνια και η τρίτη είναι δύο χρόνια». Πρόσθεσε ότι αυτό θα είναι ένα από τα θέματα της διαπραγμάτευσης.
Ερωτηθείς είπε ότι «ένα από τα βασικά κριτήρια της τεχνικής αξιολόγησης ήταν ο αριθμός και η ταχύτητα των γεωτρήσεων της κάθε εταιρείας ή κοινοπραξίας».
Σε ερώτηση είπε ότι για το τεμάχιο 12 «βρισκόμαστε στο στάδιο συζήτησης των εταιρειών μεταξύ τους για τη σύναψη συμβολαίων πώλησης. Είναι το πλέον ουσιαστικό επόμενο βήμα να γίνει για να προχωρήσουμε σε δεσμευτικό σχέδιο ανάπτυξης και παραγωγής».
Κληθείς να πει αν ενδεχόμενες εξελίξεις στο Κυπριακό επηρεάζουν τα ενεργειακά θέματα, ο κ. Υπουργός είπε ότι «βλέπετε ότι προχωράμε με βάση τον προγραμματισμό μας διότι η βασική μας προτεραιότητα αυτή τη στιγμή είναι περαιτέρω ερευνητικό πρόγραμμα και αν είναι δυνατόν περαιτέρω ανακαλύψεις, κάτι που θα μας βοηθήσει να αξιολογήσουμε καλύτερο το ενεργειακό δυναμικό. Από κει και πέρα, άλλο η στρατηγική μας για την εκμετάλλευση του φυσικού πλούτου στην κυπριακή ΑΟΖ άλλο οι διαδικασίες για το Κυπριακό».
Ερωτηθείς αν οι εταιρείες και οι κοινοπραξίες θα αναμένουν τα αποτελέσματα των γεωτρήσεων της ΤOTAL το 2017, ο κ. Υπουργός είπε ότι «η κάθε γεώτρηση που γίνεται στην περιοχή μας, είτε πετυχημένη είτε αποτυχημένη, δίνει πάρα πολύ σημαντικά στοιχεία στην προσπάθεια μας να ερμηνεύσουμε τη γεωλογία της κυπριακής ΑΟΖ. Προς αυτή την κατεύθυνση είναι και οι συζητήσεις που έχουμε με την αιγυπτιακή πλευρά για να λάβουμε τα γεωλογικά στοιχεία της γεώτρησης του Zohr, που δεν μας αφορούν άμεσα, αλλά θα μας βοηθήσουν να σχηματίσουμε μια καλύτερη εικόνα ως προς τη γεωλογία της περιοχής μας. Έτσι, εκείνα τα στοιχεία και η γεώτρηση που προγραμματίζεται εντός του δεύτερου τριμήνου του 2017 από την TOTAL στο τεμάχιο 11 θα είναι πολύ σημαντική».
Γράφει: Πέτρος Θεοχαρίδης
Η ορθολογική ανάλυση του θέματος της ΑΟΖ αναδεικνύει αντικειμενικά ότι αποτελεί ένα στρατηγικό πλεονέκτημα. Θέλουμε δεν θέλουμε, αυτό είναι πλέον γεγονός. Μπορούμε βέβαια να το κρύψουμε από τον εαυτό μας, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει. Μπορούμε βέβαια να μην του δώσουμε την επαρκή σημασία, αλλά αυτό δεν θα ισχύει για τους αντιπάλους μας. Κατά κάποιο τρόπο πρέπει ν' αποδειχθούμε ότι η έννοια της ΑΟΖ έχει σημασία, ανεξάρτητα από το πολιτικό πλαίσιο, διότι δεν είμαστε ο μοναδικός παίκτης, κατά συνέπεια αυτή η ανεξαρτησία, αν δεν ενταχθεί σ' ένα συμμαχικό πεδίο δράσης, θα παραμείνει ένα πλαίσιο όπου θα παίξουν εις βάρος μας οι άλλοι παίκτες. Και ο λόγος είναι απλός: γεωστρατηγικά και τοποστρατηγικά, η ελληνική ΑΟΖ έχει τεράστια σημασία, όχι μόνο για μας, και κατ' επέκταση για όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά και για τους αντιπάλους μας που προτιμούν να μην τη θεσπίσουμε καν και να μην συμπράξουμε διακρατικές συμφωνίες, διότι αυτή η αδράνεια θα τους προσφέρει μεγάλες δυνατότητες κινήσεων σ' ένα πλαίσιο, το οποίο θα είναι ελεύθερο. Η μη συνειδητοποίηση αυτού του νοητικού σχήματος θα προκαλέσει εις βάρος μας μεγάλα προβλήματα με επιπτώσεις για το μέλλον που δύσκολα μπορούμε να προβλέψουμε με τα τωρινά δεδομένα, τόσο μεγάλη θα είναι η αλλαγή φάσης. Αν επιμείνουμε λοιπόν σε αυτήν την αδράνεια σκέψης και κατάλληλων αποφάσεων, θα έρθουν απλά να μας το υπενθυμίσουν οι αντίπαλοί μας δίχως κανένα δισταγμό, διότι γνωρίζουν πολύ καλά τα πλεονεκτήματα και τις δυνατότητες που προσφέρει η ελληνική ΑΟΖ. Η ιδιότητα της ΑΟΖ με τα 200 ΝΜ της, να προσφέρει τη δυνατότητα μετασχηματισμού ακριτικών νησιών σε ελκυστές με μεγάλη δεξαμενή έλξης, δεν είναι βέβαια άσχετη με το θέμα. Διότι αυτό που θεωρούμε συνήθως ως ένα αδύναμο στοιχείο, μετατρέπεται με αυτόν τον τρόπο σε μία σημαντική βάση ελέγχου μίας μεγάλης περιοχής, η οποία έχει την ικανότητα να επεκτείνει το χώρο δράσης μας, δίχως να έχει τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η έννοια των 12 ΝΜ. Αυτή η μεγάλη αλλαγή φάσης της θεώρησης των δεδομένων του Αιγαίου συμπεριλαμβάνοντας το Καστελλόριζο και τη Γαύδο, είναι σημαντικότατη. Το θέμα δεν είναι να εκμεταλλευτούμε απλώς μία ευκαιρία, όπως πιστεύουν οι περισσότεροι, αλλά πραγματικά να εδραιώσουμε τη θέση μας σε μία ανθεκτική βάση. Έτσι, το να δεχτούμε πιέσεις για αυτό το θέμα δεν είναι μόνο αναμενόμενο, αλλά απαραίτητο, διότι μόνο η έννοια της επικάλυψης οδηγεί στις διακρατικές συμφωνίες, οι οποίες αναδεικνύουν σταθερά σημεία, τα οποία βρίσκονται σε μεγάλη απόσταση από τα σύνορα με τη συμβατική τους έννοια. Όλα αυτά δεν είναι μία ουτοπία, διότι η Κύπρος με το παράδειγμά της έχει αποδείξει ότι ευσταθούν κι είναι ορθολογικά, ακόμα και σε μία κατάσταση κρίσης. Ο πραγματικός μας εχθρός δεν είναι παρά μόνο μία μορφή ηττοπάθειας, η οποία μας οδηγεί να μην πιστεύουμε στις ικανότητες και δυνατότητές μας. Όλα τα άλλα είναι λεπτομέρειες. Είναι λοιπόν σημαντικό να απελευθερωθούμε από τις φοβίες μας που μας παραλύουν τη σκέψη και δεν επιτρέπουν τη στρατηγική μας δράση...








