newmoney.gr
Σημαντικό βήμα για την εγκατάσταση LNG και συστημάτων scrubber στην Ελλάδα
Με στόχο την ανάπτυξη της ελληνικής ναυπηγοεπισκευής που έχει υψηλή ποιότητα και συσσωρευμένη εμπειρία, εφοπλιστικές Ενώσεις, Νηογνώμονες, Πανεπιστήμια, Φορείς Λιμένων, και Επιμελητηρίων προχώρησαν στη δημιουργία Κέντρου Μετασκευών πλοίων σε καύσιμο LNG, εγκατάστασης Συστημάτων Scrubber που καθαρίζουν-φιλτράρουν τα καυσαέρια των πλοίων και Σύστημα Διαχείρισης Θαλασσίου Έρματος στον Πειραιά. Πρόκειται για πρωτοποριακή κίνηση που στόχο έχει να προσελκύσει πλοία για επισκευή και μετατροπές δημιουργώντας 20.000 νέες θέσεις εργασίας και έσοδα για το κράτος. Υπολογίζεται ότι τα επιχειρηματικά project θα είναι ύψους δισεκατομμυρίων ευρώ.
«Τον Νοέμβριο 2013 ξεκίνησε μία κοινή προσπάθεια της ΝΑΥΣΟΛΠ συνεπικουρούμενη από την Ένωση Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων (ΕΕΝΜΑ) και τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) καθώς και άλλων φορέων και επιχειρήσεων. Η πρωτοβουλία αυτή άρχισε ως μία εξωστρεφής κίνηση τοπικής αλλά και εθνικής στρατηγικής από μία απλή ιδέα. Αφού είμαστε εκ των πραγμάτων ακριβοί και δύσκολα θα ξαναγίνουμε φθηνοί, όμως έχουμε υψηλή ποιότητα, σωρευμένη εμπειρία, καλές υποδομές και καλούς χρόνους παράδοσης, γιατί να μην ασχοληθούμε με ένα αντικείμενο που απαιτεί τα παραπάνω και ο πελάτης θα είναι διατεθειμένος να πληρώνει το επιπλέον κόστος λόγω της προστιθέμενης αξίας που θα λαμβάνει» επισημαίνει ο Διευθύνων Σύμβουλος ΝΑΥΣΟΛΠ ΑΕ. (θυγατρικής ΟΛΠ ΑΕ.) και Αντιπρόεδρος Ελληνικού Ινστιτούτου Ναυτικής Τεχνολογίας, Απόστολος Σίγουρος:
«Στο πλαίσιο αυτό και βλέποντας τα σημάδια των καιρών αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε μία Ομάδα Εργασίας που θα ασχολείται με το θέμα της δημιουργίας Κέντρου Μετασκευής πλοίων σε καύσιμο LNG, εγκατάστασης Συστημάτων Scrubber και Ballast Water Treatment, Σύστημα Διαχείρισης Θαλασσίου Έρματος αφού τα θέματα αυτά θα απασχολήσουν έντονα τη Παγκόσμια Ναυτιλιακή Κοινότητα τα επόμενα 3 με 5 χρόνια, λόγω και των επερχόμενων υποχρεωτικών προς εφαρμογή Διεθνών Κανονισμών (IMO). Η ιδέα έτυχε υψηλής εκτίμησης από σχεδόν όλους τους εμπλεκόμενους με το αντικείμενο, με αποτέλεσμα να έχουμε ήδη 55 στελέχη που εκπροσωπούν περισσότερους από 30 φορείς και εταιρείες, καλύπτοντας μεγάλο ποσοστό των εμπλεκομένων σε ελληνικό επίπεδο. Έχουμε ήδη δημιουργήσει πέντε Υπο-Ομάδες Εργασίας, η πρώτη εκ των οποίων ασχολείται με τα Πρότυπα και τους Κανονισμούς, η δεύτερη με τις δυνατότητες Χρηματοδότησης, η τρίτη με το Marketing και την Προώθηση, η τέταρτη με τη δημιουργία της Συστάδας όταν ολοκληρωθούν οι εργασίες των άλλων υπο-ομάδων και η πέμπτη με την Εκπαίδευση και Πιστοποίηση».
Ήδη έχει δημιουργηθεί μία εκτενής βιβλιοθήκη Κανονισμών που ενημερώνεται συνεχώς, έχουν βρεθεί πιθανοί τρόποι χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Ένωση και από άλλα Funds και οι συμμετέχοντες έχουν προχωρήσει σε μία εκτενή καταγραφή των σχετικών εταιρειών στην Ελλάδα.
«Όλα τα ανωτέρω γίνονται σε εθελοντική βάση. Ως πρώτη κίνηση εξωστρέφειας, έχει επίσης δημιουργηθεί ένα εγχειρίδιο (booklet) 50 εταιρειών και φορέων που ασχολούνται στην Ελλάδα με τα ανωτέρω θέματα, το οποίο θα μοιραστεί σε 3.000 αντίτυπα στα Ποσειδώνια 2014 σε πιθανούς μελλοντικούς πελάτες. Τα τελικά projects για την Ελλάδα μπορεί να είναι της τάξης πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ για τα επόμενα 10-15 έτη Τα ανωτέρω στοιχεία θα αναρτηθούν στην ιστοσελίδα που έχει ήδη δημιουργηθεί (www.maritimeblue.gr) ενώ θα συνταχθεί και το πρώτο Master Plan της όλης προσπάθειας» τονίζει ο κος Απόστολος Σίγουρος.
Στις συναντήσεις και στις υπο-Ομάδες συμμετέχουν ενεργά οι Νηογνώμονες LLOYD’S, RINA, Ελληνικός Νηογνώμονας, DΝV-GL, ABS, BureauVeritas, INSB, η Ένωση Ηλεκτρολόγων Επισκευαστών και Κατασκευαστών Πλοίων Πειραιά, η Ένωση Ναυπηγοεπισκευαστών Πειραιά, το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά, το Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Τεχνολογίας, το Πανεπιστήμιο Πειραιώς, το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, Εταιρείες Ναυπηγοεπισκευαστών, Μηχανουργεία, Μελετητές, Δικηγορικά Γραφεία, κτλ.
Όσο αφορά τους άξονες στους οποίους η ΝΑΥΣΟΛΠ προτείνει να κινηθεί η ναυπηγοεπισκευή στην Ελλάδα στα επόμενα χρόνια για να αυξήσει την ανταγωνιστικότητα της χώρας σε Ευρωπαϊκό και Διεθνές επίπεδο, με κατάλληλη εκμετάλλευση των υπαρχόντων υποδομών τόσο από υλικοτεχνική άποψη όσο και από πλευράς ανθρώπινου δυναμικού, σύμφωνα με τον κο Απόστολο Σίγουρο είναι:
Α. Εναλλακτικές μορφές ενέργειας στα πλοία
«Υπάρχει ανάγκη διερεύνησης νέων μορφών ενέργειας για τα πλοία η οποία προέρχεται από το γεγονός της αύξησης της τιμής του πετρελαίου, της αβέβαιης διαθεσιμότητάς του στο άμεσο και απώτερο μέλλον και στην, βάσει Διεθνών και Ευρωπαϊκών Κανονισμών, υποχρεωτική δραματική μείωση της εκπομπής ρύπων (SOx, NOx, COx), όσο και στην επιβολή αγοροκεντρικών μέτρων (δικαιώματα εκπομπής, κτλ.) με άμεση επίδραση στην ανταγωνιστικότητα του ελληνικού πλοίου, σταδιακά από το 2015 και μετά.
Κατά συνέπεια οι εμπλεκόμενοι φορείς έχουν στραφεί σε άλλες μορφές ενέργειας, με επικρατέστερη αυτή της χρήσης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου. Καθώς το αντικείμενο είναι σχετικά νέο, επισύρει τη δημιουργία και ανάγκη κάλυψης διαφορετικών τύπων αναγκών σε παγκόσμιο επίπεδο, όπως σε Προδιαγραφές, Πρότυπα, Εκπαίδευση, Πιστοποίηση, Τεχνική Κατάρτιση, Τεχνικά Έργα Μετατροπής Μηχανών Πλοίων, Ειδικές Κατασκευές, κτλ. Όλα τα ανωτέρω είναι ακόμη σε εξέλιξη και διαμόρφωση όχι μόνο στον Ευρωπαϊκό αλλά και στο Διεθνή χώρο. Καθώς η Ελλάδα βρίσκεται σε κομβικό σημείο διέλευσης πλοίων (Σουέζ – Γιβραλτάρ), έχοντας τη φήμη διαχρονικών ποιοτικών ναυπηγοεπισκευαστικών εργασιών, θα μπορούσε να παίξει πρωτεύοντα ρόλο στην κάλυψη των αναγκών αυτών. Οι θετικές επιπτώσεις για την Εθνική μας Οικονομία από το εν λόγω εγχείρημα είναι της τάξεως των δεκάδων δισεκατομμυρίων ευρώ για τα επόμενα 10-15 έτη, ενώ οι δημιουργούμενες άμεσες θέσεις εργασίας μαζί με αυτές που θα αποφύγουν τη μείωση εκτιμώνται σε άνω των 20.000. Σημειώνεται δε ότι είναι ελάχιστες οι Χώρες που διαθέτουν τις υποδομές για αυτό το εγχείρημα» και προσθέτει:
«Παράλληλα εξετάζονται και άλλες ναυπηγικές λύσεις δημιουργίας οικολογικών πλοίων, όπως για παράδειγμα μικρών υβριδικών σκαφών (yachts) τα οποία θα κινούνται με τη βοήθεια του ήλιου ή/και του αέρα, ποταμόπλοιων τα οποία θα κινούνται εν μέρη με βιολογική καύση απορριμμάτων, κτλ. Τα ανωτέρω θα μπορούσαν κάλλιστα να αποτελέσουν αντικείμενο κατασκευής και μετασκευής στην Ελλάδα, με αντίκτυπο τόσο σε θέματα περιβάλλοντος όσο και σε θέματα βελτίωσης τουριστικών υπηρεσιών, όπως φυσικά και να αποτελέσουν εξαγώγιμο προϊόν» τονίζει ο κος Απ.Σίγουρος.
Β. Διαχείριση Περιβαλλοντικών επιπτώσεων από τη χρήση πλοίων
«Σύμφωνα με τους Διεθνείς Κανονισμούς (International Maritime Organization - IMO) για τους οποίους υπάρχει απαίτηση προσαρμογής όλων των Χωρών, από το 2016 και μετά μπαίνουν σε εφαρμογή μία σειρά Κανονισμών Διαχείρισης του Θαλασσίου Έρματος, με στόχο την αποφυγή περιβαλλοντικών επιπτώσεων που προκύπτουν από τη μεταφορά θαλασσίου ύδατος μεταξύ διαφορετικών περιοχών του πλανήτη μέσω των πλοίων. Καθώς η εφαρμογή των Κανονισμών είναι υποχρεωτική, η Ελλάδα θα μπορούσε να ασχοληθεί πιο συστηματικά με το εν λόγω αντικείμενο, τόσο από πλευράς σχεδιασμού όσο και από πλευράς κατασκευής, εγκατάστασης, πιστοποίησης και εκπαίδευσης στην χρήση του και συντήρησή του» υπογραμμίζει ο κος Απ.Σίγουρος.
Ο τρίτος άξονας είναι οι Πλατφόρμες Εξόρυξης Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου.
Η εν λόγω αγορά έχει αυξητική τάση τα τελευταία έτη, λόγω και των Έργων δημιουργίας υποδομών εξόρυξης φυσικού αερίου σε Αποκλειστικές Οικονομικές Ζώνες (ΑΟΖ) της Ανατολικής Μεσογείου, αλλά και των προσπαθειών ανεύρεσης κοιτασμάτων πετρελαίου στην ίδια περιοχή. Για τα έργα αυτά απαιτούνται πλατφόρμες και τρυπάνια μεγάλου μεγέθους.
newmoney.gr
Ετικέτες
Text
Η ορθολογική ανάλυση του θέματος της ΑΟΖ αναδεικνύει αντικειμενικά ότι αποτελεί ένα στρατηγικό πλεονέκτημα. Θέλουμε δεν θέλουμε, αυτό είναι πλέον γεγονός. Μπορούμε βέβαια να το κρύψουμε από τον εαυτό μας, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει. Μπορούμε βέβαια να μην του δώσουμε την επαρκή σημασία, αλλά αυτό δεν θα ισχύει για τους αντιπάλους μας. Κατά κάποιο τρόπο πρέπει ν' αποδειχθούμε ότι η έννοια της ΑΟΖ έχει σημασία, ανεξάρτητα από το πολιτικό πλαίσιο, διότι δεν είμαστε ο μοναδικός παίκτης, κατά συνέπεια αυτή η ανεξαρτησία, αν δεν ενταχθεί σ' ένα συμμαχικό πεδίο δράσης, θα παραμείνει ένα πλαίσιο όπου θα παίξουν εις βάρος μας οι άλλοι παίκτες. Και ο λόγος είναι απλός: γεωστρατηγικά και τοποστρατηγικά, η ελληνική ΑΟΖ έχει τεράστια σημασία, όχι μόνο για μας, και κατ' επέκταση για όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά και για τους αντιπάλους μας που προτιμούν να μην τη θεσπίσουμε καν και να μην συμπράξουμε διακρατικές συμφωνίες, διότι αυτή η αδράνεια θα τους προσφέρει μεγάλες δυνατότητες κινήσεων σ' ένα πλαίσιο, το οποίο θα είναι ελεύθερο. Η μη συνειδητοποίηση αυτού του νοητικού σχήματος θα προκαλέσει εις βάρος μας μεγάλα προβλήματα με επιπτώσεις για το μέλλον που δύσκολα μπορούμε να προβλέψουμε με τα τωρινά δεδομένα, τόσο μεγάλη θα είναι η αλλαγή φάσης. Αν επιμείνουμε λοιπόν σε αυτήν την αδράνεια σκέψης και κατάλληλων αποφάσεων, θα έρθουν απλά να μας το υπενθυμίσουν οι αντίπαλοί μας δίχως κανένα δισταγμό, διότι γνωρίζουν πολύ καλά τα πλεονεκτήματα και τις δυνατότητες που προσφέρει η ελληνική ΑΟΖ. Η ιδιότητα της ΑΟΖ με τα 200 ΝΜ της, να προσφέρει τη δυνατότητα μετασχηματισμού ακριτικών νησιών σε ελκυστές με μεγάλη δεξαμενή έλξης, δεν είναι βέβαια άσχετη με το θέμα. Διότι αυτό που θεωρούμε συνήθως ως ένα αδύναμο στοιχείο, μετατρέπεται με αυτόν τον τρόπο σε μία σημαντική βάση ελέγχου μίας μεγάλης περιοχής, η οποία έχει την ικανότητα να επεκτείνει το χώρο δράσης μας, δίχως να έχει τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η έννοια των 12 ΝΜ. Αυτή η μεγάλη αλλαγή φάσης της θεώρησης των δεδομένων του Αιγαίου συμπεριλαμβάνοντας το Καστελλόριζο και τη Γαύδο, είναι σημαντικότατη. Το θέμα δεν είναι να εκμεταλλευτούμε απλώς μία ευκαιρία, όπως πιστεύουν οι περισσότεροι, αλλά πραγματικά να εδραιώσουμε τη θέση μας σε μία ανθεκτική βάση. Έτσι, το να δεχτούμε πιέσεις για αυτό το θέμα δεν είναι μόνο αναμενόμενο, αλλά απαραίτητο, διότι μόνο η έννοια της επικάλυψης οδηγεί στις διακρατικές συμφωνίες, οι οποίες αναδεικνύουν σταθερά σημεία, τα οποία βρίσκονται σε μεγάλη απόσταση από τα σύνορα με τη συμβατική τους έννοια. Όλα αυτά δεν είναι μία ουτοπία, διότι η Κύπρος με το παράδειγμά της έχει αποδείξει ότι ευσταθούν κι είναι ορθολογικά, ακόμα και σε μία κατάσταση κρίσης. Ο πραγματικός μας εχθρός δεν είναι παρά μόνο μία μορφή ηττοπάθειας, η οποία μας οδηγεί να μην πιστεύουμε στις ικανότητες και δυνατότητές μας. Όλα τα άλλα είναι λεπτομέρειες. Είναι λοιπόν σημαντικό να απελευθερωθούμε από τις φοβίες μας που μας παραλύουν τη σκέψη και δεν επιτρέπουν τη στρατηγική μας δράση...









