Το χρονοδιάγραμμα και η διαδικασία του διαγωνισμού για τα πετρελαϊκά οικόπεδα
Πετρελαϊκοί κολοσσοί απ' όλο τον κόσμο ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν στα επενδυτικά σχήματα που θα αναλάβουν την έρευνα-αξιοποίηση-εκμετάλλευση κοιταμάτων υδρογονανθράκων σε θαλάσσιες περιοχές της Ελλάδας. Το ενδιαφέρον τους επιβεβαιώθηκε από την παρουσία δεκάδων εκπροσώπων διεθνών ομίλων στο διήμερο roadshow που πραγματοποιήθηκε Λονδίνο, και παρουσιάστηκαν τα 20 οικόπεδα που θα παραχωρηθούν με πλειοδοτικούς διαγωνισμούς.
Η προκήρυξη του διεθνούς διαγωνισμού θα σταλεί σε δυο βδομάδες από τώρα στην εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης (European Gazette) προκειμένου να έχει δημοσιευτεί μέσα σε δύο μήνες, δηλαδή γύρω στον Σεπτέμβριο.
Από την ημέρα δημοσιοποίησης της προκήρυξης στο φύλλο της Κομισιόν θα υπάρχει, σύμφωνα με τον νόμο, μία προθεσμία τουλάχιστον 90 ημερών για τους υποψήφιους επενδυτές, ώστε να καταθέσουν φακέλους με τις προτάσεις τους. Δηλαδή, στην καλύτερη των περιπτώσεων, η καταληκτική ημερομηνία υποβολής προσφορών θα είναι κοντά στο τέλος του Δεκεμβρίου του 2014. Σύμφωνα με το ΥΠΕΚΑ, πλήρης εικόνα των προσφορών θα υπάρχει τον Μάρτιο του 2015.
Τα έσοδα του Δημοσίου εκτός από τη φορολογία (20%) και τον περιφερειακό φόρο (5%) περιλαμβάνουν και τα δικαιώματα που κλιμακώνονται ανάλογα με το μέγεθος του κοιτάσματος. Η προκήρυξη θα αποκλείει σύμφωνα με πληροφορίες τις off shore εταιρίες από τη συμμετοχή στο διαγωνισμό, όπως και τη συμμετοχή μιας εταιρίας σε διαφορετικές κοινοπραξίες για την ίδια περιοχή. Σύμφωνα με τις δημοσιευμένες εκτιμήσεις του ΥΠΕΚΑ για τις έρευνες στον Πατραϊκό κόλπο, το Κατάκολο και τα Ιωάννινα (οι σχετικές συμβάσεις αναμένεται να κυρωθούν από το Β´ θερινό τμήμα της Βουλής), για ανακτήσιμα αποθέματα 100 εκατ. βαρελιών από ένα κοίτασμα, με μέση τιμή 90 δολάρια/βαρέλι, τα έσοδα για το Δημόσιο υπολογίζονται σε περίπου 6 δισ. ευρώ.
Τα 20 θαλάσσια οικόπεδα
Τα οικόπεδα χωρίστηκαν σύμφωνα με τα σεισμικά δεδομένα που πραγματοποίησε η νορβηγική εταιρία (PGS), η οποία στο πόρισμα της αναφέρει ότι υπάρχουν ελπιδοφόρα κοιτάσματα και ειδικά στην περιοχή του Ιονίου, με το ενδιαφέρον να εστιάζεται περισσότερο εκεί, παρά στην Κρήτη, λόγω του μεγάλου βάθους. Στο Ιόνιο αναμένονταν περίπου πέντε οικόπεδα αντί 10 και λιγότερα στην Κρήτη.
Επίσης, για το Ιόνιο υπάρχουν συμφωνίες με γειτονικές χώρες, όπως η ελληνοϊταλική του 1977, που οριοθέτησε την υφαλοκρηπίδα. Στην Κρήτη πρόσφατες αναλύσεις έχουν δείξει ενδιαφέρουσες γεωλογικές δομές μεγάλης κλίμακας, με πιθανές τις συγκεντρώσεις φυσικού αερίου, στα δυτικά της Γαύδου και στα ΝΑ της Ιεράπετρας.
Τα 20 οικόπεδα βρίσκονται μέσα σε τέσσερις μεγάλες και -με βάση τα μέχρι τώρα ευρήματα- πιθανά πετρελαιοφόρες περιοχές. Η πρώτη ξεκινά από τα βορειοδυτικά της Κέρκυρας, στα όρια με την Αλβανία, και εκτείνεται προς τα κάτω, στους Παξούς και Αντιπαξούς, μέχρι και τη θαλάσσια περιοχή του Ιονίου απέναντι από τον Αμβρακικό Κόλπο.
Η δεύτερη περιοχή εκτείνεται από τα δυτικά της Κεφαλονιάς και φτάνει μέχρι το Κατάκολο, ενώ η τρίτη βρίσκεται στα ανοιχτά του Κατάκολου, κοντά στην περιοχή όπου έχει ήδη δοθεί σε κοινοπραξία για έρευνες. Τέλος, η τέταρτη είναι η περιοχή νότια της Κρήτης που εκτείνεται μέχρι τα όρια με τη Λιβύη.
Η χάραξη των οικοπέδων έγινε σε συνεργασία με τα στελέχη του υπουργείου Εξωτερικών, με οδηγίες και από τον ίδιο τον υπουργό κ. Γιάννη Μανιάτη, οι οποίες είναι σε απόσταση 6-7 χιλιομέτρων από τις ακτογραμμές ώστε να μην είναι ορατές οι εργασίες.
Σύμφωνα με το ΥΠΕΚΑ στο θεσμικό -οικονομικό πλαίσιο που θα διέπει τις έρευνες περιλαμβάνονται:
-Ο νέος νόμος για τις παραχωρήσεις, «που ενσωματώνει τις τελευταίες τάσεις και τις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές για τα δικαιώματα παραχώρησης και προσφέρει στους επενδυτές σταθερό περιβάλλον, προβλέψιμο και με ίσους όρους για όλους
-Το φορολογικό καθεστώς που προβλέπει μειωμένο συντελεστή (από 40 στο 20%) προκειμένου να βελτιωθεί η ανταγωνιστικότητα των επενδύσεων.
-Η νεοσυσταθείασα Ελληνική Εταιρεία Διαχείρισης Υδρογονανθράκων, που θα ρυθμίζει, θα αδειοδοτεί και να παρακολουθεί τις δραστηριότητες εξερεύνησης και αξιοποίησης για λογαριασμό του Δημοσίου.
-Οι κανόνες της ΕΕ σχετικά με την ασφάλεια των παράκτιων δραστηριοτήτων εξόρυξης πετρελαίου και φυσικού αερίου.
-Τα δεδομένα που προέκυψαν από τις σεισμικές έρευνες σε έκταση 225.000 τετραγωνικών χιλιομέτρων στο Ιόνιο και νότια της Κρήτης, καθώς και η ερμηνεία των δεδομένων αυτών από το Γαλλικό Ινστιτούτο BEICIP.
Πηγή: sofokleousin.gr
Η ορθολογική ανάλυση του θέματος της ΑΟΖ αναδεικνύει αντικειμενικά ότι αποτελεί ένα στρατηγικό πλεονέκτημα. Θέλουμε δεν θέλουμε, αυτό είναι πλέον γεγονός. Μπορούμε βέβαια να το κρύψουμε από τον εαυτό μας, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει. Μπορούμε βέβαια να μην του δώσουμε την επαρκή σημασία, αλλά αυτό δεν θα ισχύει για τους αντιπάλους μας. Κατά κάποιο τρόπο πρέπει ν' αποδειχθούμε ότι η έννοια της ΑΟΖ έχει σημασία, ανεξάρτητα από το πολιτικό πλαίσιο, διότι δεν είμαστε ο μοναδικός παίκτης, κατά συνέπεια αυτή η ανεξαρτησία, αν δεν ενταχθεί σ' ένα συμμαχικό πεδίο δράσης, θα παραμείνει ένα πλαίσιο όπου θα παίξουν εις βάρος μας οι άλλοι παίκτες. Και ο λόγος είναι απλός: γεωστρατηγικά και τοποστρατηγικά, η ελληνική ΑΟΖ έχει τεράστια σημασία, όχι μόνο για μας, και κατ' επέκταση για όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά και για τους αντιπάλους μας που προτιμούν να μην τη θεσπίσουμε καν και να μην συμπράξουμε διακρατικές συμφωνίες, διότι αυτή η αδράνεια θα τους προσφέρει μεγάλες δυνατότητες κινήσεων σ' ένα πλαίσιο, το οποίο θα είναι ελεύθερο. Η μη συνειδητοποίηση αυτού του νοητικού σχήματος θα προκαλέσει εις βάρος μας μεγάλα προβλήματα με επιπτώσεις για το μέλλον που δύσκολα μπορούμε να προβλέψουμε με τα τωρινά δεδομένα, τόσο μεγάλη θα είναι η αλλαγή φάσης. Αν επιμείνουμε λοιπόν σε αυτήν την αδράνεια σκέψης και κατάλληλων αποφάσεων, θα έρθουν απλά να μας το υπενθυμίσουν οι αντίπαλοί μας δίχως κανένα δισταγμό, διότι γνωρίζουν πολύ καλά τα πλεονεκτήματα και τις δυνατότητες που προσφέρει η ελληνική ΑΟΖ. Η ιδιότητα της ΑΟΖ με τα 200 ΝΜ της, να προσφέρει τη δυνατότητα μετασχηματισμού ακριτικών νησιών σε ελκυστές με μεγάλη δεξαμενή έλξης, δεν είναι βέβαια άσχετη με το θέμα. Διότι αυτό που θεωρούμε συνήθως ως ένα αδύναμο στοιχείο, μετατρέπεται με αυτόν τον τρόπο σε μία σημαντική βάση ελέγχου μίας μεγάλης περιοχής, η οποία έχει την ικανότητα να επεκτείνει το χώρο δράσης μας, δίχως να έχει τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η έννοια των 12 ΝΜ. Αυτή η μεγάλη αλλαγή φάσης της θεώρησης των δεδομένων του Αιγαίου συμπεριλαμβάνοντας το Καστελλόριζο και τη Γαύδο, είναι σημαντικότατη. Το θέμα δεν είναι να εκμεταλλευτούμε απλώς μία ευκαιρία, όπως πιστεύουν οι περισσότεροι, αλλά πραγματικά να εδραιώσουμε τη θέση μας σε μία ανθεκτική βάση. Έτσι, το να δεχτούμε πιέσεις για αυτό το θέμα δεν είναι μόνο αναμενόμενο, αλλά απαραίτητο, διότι μόνο η έννοια της επικάλυψης οδηγεί στις διακρατικές συμφωνίες, οι οποίες αναδεικνύουν σταθερά σημεία, τα οποία βρίσκονται σε μεγάλη απόσταση από τα σύνορα με τη συμβατική τους έννοια. Όλα αυτά δεν είναι μία ουτοπία, διότι η Κύπρος με το παράδειγμά της έχει αποδείξει ότι ευσταθούν κι είναι ορθολογικά, ακόμα και σε μία κατάσταση κρίσης. Ο πραγματικός μας εχθρός δεν είναι παρά μόνο μία μορφή ηττοπάθειας, η οποία μας οδηγεί να μην πιστεύουμε στις ικανότητες και δυνατότητές μας. Όλα τα άλλα είναι λεπτομέρειες. Είναι λοιπόν σημαντικό να απελευθερωθούμε από τις φοβίες μας που μας παραλύουν τη σκέψη και δεν επιτρέπουν τη στρατηγική μας δράση...











