Αντ. Τσιμπλάκης: Πώς ο Πειραιάς θα καταστεί κόμβος LNG καυσίμων
Το πρώτο βήμα, για να καταστεί μελλοντικά το λιμάνι του Πειραιά κόμβος εφοδιασμού της Ανατολικής Μεσογείου πλοίων με LNG καύσιμα, έγινε χθες στις Βρυξέλλες.
Ειδικότερα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε τη χρηματοδότηση κατά 50% του έργου εκπόνησης μελέτης με την ονομασία «Poseidon Med», η οποία έχει προϋπολογισμό 5 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα που χωρίζεται σε δυο βασικά μέρη και περιλαμβάνει αρχικά την ανάπτυξη του δικτύου στα λιμάνια και σε δεύτερο στάδιο την προσαρμογή των πλοίων.
Σκοπός του προγράμματος είναι να σχεδιαστεί ένα σύστημα μεταφοράς, διανομής και προμήθειας (συμπεριλαμβανομένου του ανεφοδιασμού) LNG ως ναυτιλιακού καυσίμου, καθώς και η ανάπτυξη των απαραίτητων υποδομών. Παράλληλα, θα επιχειρηθεί να αναπτυχθεί και ένα κέντρο μετατροπής των πλοίων, ώστε να μπορούν να χρησιμοποιούν το υγροποιημένο φυσικό αέριο ως καύσιμο. Το πρόγραμμα αφορά την Ελλάδα, την Κύπρο και την Ιταλία και θα καθορίσει το πλαίσιο για μια καλά οργανωμένη λειτουργική και βιώσιμη σχετική αγορά. Συμμετέχουν ναυτιλιακές εταιρείες, κατασκευαστές, αλλά και παραγωγοί φυσικού αερίου, καθώς και μια σειρά λιμάνια με πρώτο το λιμάνι του Πειραιά, ενώ θα χρειαστεί όπως δείχνουν τα πράγματα και η συνεισφορά του terminal της Ρεβυθουσας.
Αρχικά θα μελετηθεί η δημιουργία ενός ολοκληρωμένου δικτύου στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου (συμπεριλαμβανομένης της Αδριατικής). Σε αυτό το πλαίσιο, επισημαίνεται στο project, θα δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην προέλευση του υγροποιημένου φυσικού αερίου, ώστε να μπορεί να επιτευχθεί χαμηλή τιμή. Στη συνέχεια, θα πρέπει να μελετηθεί η απαιτούμενη υποδομή που χρειάζεται στα λιμάνια, όπως φορτηγίδες ανεφοδιασμού καυσίμων, εγκαταστάσεις αποθήκευσης, εγκαταστάσεις ανεφοδιασμού καυσίμων. πρόγραμμα χωρίζεται σε δύο βασικά μέρη και περιλαμβάνει αρχικά την ανάπτυξη του δικτύου στα λιμάνια και σε δεύτερο στάδιο την προσαρμογή των πλοίων. Από την άλλη πλευρά, θα μελετηθούν όλες οι αναγκαίες δραστηριότητες για την ανάπτυξη μιας βιώσιμης αγοράς για το LNG ως ναυτιλιακό καύσιμο στις τρεις χώρες. Στη μελέτη θα επιχειρηθεί να αποδειχτεί η τεχνική σκοπιμότητα της χρήσης του ως καυσίμου σε πλοία και θα δοθεί έμφαση στις εργασίες μετατροπής των υπαρχόντων πλοίων, ώστε να μπορούν να το χρησιμοποιήσουν ως καύσιμο. Θα αναδειχτεί δηλαδή η οικονομική σκοπιμότητα αυτών των μετατροπών κατασκευών και εργασιών με βάση τον κύκλο ζωής του πλοίου.
Σύμφωνα με το έργο, η ναυτιλία στην Ανατολική Μεσόγειο αντιμετωπίζει μια έντονη πρόκληση σχετικά με τη βιωσιμότητά της, η οποία αποδίδεται σε μεγάλο βαθμό στις υψηλές τιμές των συμβατικών καυσίμων. Σε σύγκριση με αυτά, το LNG έχει χαμηλότερη τιμή, ιδίως όταν έχει αποκτηθεί σε λογικές ποσότητες (μέχρι την επίτευξη οικονομιών κλίμακας), ενώ διαθέτει αυξημένη αξία θέρμανσης, επιτρέποντας σημαντική μείωση της κατανάλωσης καυσίμου . Επίσης τονίζεται: «Προκαταρτικές έρευνες έχουν δείξει ότι n πλειονότητα των πλοιοκτητών και των φορέων της περιοχής θα συμμετάσχουν εθελοντικά σε ένα σύστημα μείωσης των εκπομπών αερίων ρύπων, που προσφέρει η χρήση του LNG ως καυσίμου προκειμένου να επωφεληθούν από την εξοικονόμηση των εξόδων για τα καύσιμα. Μέσω του προγράμματος είναι δυνατόν να αυξηθεί n ανταγωνιστικότητα του στόλου της Αν. Μεσογείου».
Οι δυσκολίες
Η πιο δύσκολη φάση του προγράμματος αφορά τη μετατροπή των πλοίων. Μέχρι τώρα n Ευρωπαϊκή Ένωση είχε καταστήσει σαφές ότι οι μετατροπές των πλοίων δεν θα χρηματοδοτηθούν από ευρωπαϊκά κονδύλια. Στην πορεία άλλαξε στάση και δέχτηκε να επιδοτηθούν οι μετατροπές σε έξι πρότυπα πλοία, δηλαδή σε τύπους πλοίων που δεν έχει ξαναγίνει μετατροπή. Παράλληλα, σύμφωνα με τα όσα αναφέρθηκαν στη «Ν», είναι εξασφαλισμένη και η χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων με πάρα πολύ χαμηλό επιτόκιο. Τα πλοία που θα τρέξουν το πρόγραμμα έχουν επιλεγεί να είναι ένα catamaran, ένα ro-ro ferry, ένα μεσαίου μεγέθους ro-pax ferry, ένα ro-pax cruise ferry, ένα car carrier και ένα andysize φορτηγό πλοίο.
Το «colpo grosso», όμως, για τη ναυτιλία της Αν. Μεσογείου είναι να ολοκληρωθούν με επιτυχία οι διαβουλεύσεις που γίνονται αυτή την περίοδο στις Βρυξέλλες για τη χρηματοδότηση από την Ε.Ε. Η ευρωπαϊκή ναυτιλία, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά το short sea shipping, βρίσκεται σε διαρκείς διαπραγματεύσεις με την ΕΕ προκειμένου να επιδοτηθούν καινοτόμες «πράσινες» τεχνολογίες, ώστε να ενισχυθεί n βιωσιμότητά της.
Σημειώνεται ότι στο πλαίσιο της προώθησης του “Poseidon Med” ήδη έχει υπογραφεί συμφωνία μεταξύ της ελληνικής εταιρείας HeLenGi Engineering και της καταριανής Ν-ΚΟΜ, που αφορά την απαραίτητη μετασκευή των πλοίων στην Ελλάδα.
(Ναυτεμπορική, 19/9/2014)
http://www.energypress.gr/
Ετικέτες
Text
Η ορθολογική ανάλυση του θέματος της ΑΟΖ αναδεικνύει αντικειμενικά ότι αποτελεί ένα στρατηγικό πλεονέκτημα. Θέλουμε δεν θέλουμε, αυτό είναι πλέον γεγονός. Μπορούμε βέβαια να το κρύψουμε από τον εαυτό μας, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει. Μπορούμε βέβαια να μην του δώσουμε την επαρκή σημασία, αλλά αυτό δεν θα ισχύει για τους αντιπάλους μας. Κατά κάποιο τρόπο πρέπει ν' αποδειχθούμε ότι η έννοια της ΑΟΖ έχει σημασία, ανεξάρτητα από το πολιτικό πλαίσιο, διότι δεν είμαστε ο μοναδικός παίκτης, κατά συνέπεια αυτή η ανεξαρτησία, αν δεν ενταχθεί σ' ένα συμμαχικό πεδίο δράσης, θα παραμείνει ένα πλαίσιο όπου θα παίξουν εις βάρος μας οι άλλοι παίκτες. Και ο λόγος είναι απλός: γεωστρατηγικά και τοποστρατηγικά, η ελληνική ΑΟΖ έχει τεράστια σημασία, όχι μόνο για μας, και κατ' επέκταση για όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά και για τους αντιπάλους μας που προτιμούν να μην τη θεσπίσουμε καν και να μην συμπράξουμε διακρατικές συμφωνίες, διότι αυτή η αδράνεια θα τους προσφέρει μεγάλες δυνατότητες κινήσεων σ' ένα πλαίσιο, το οποίο θα είναι ελεύθερο. Η μη συνειδητοποίηση αυτού του νοητικού σχήματος θα προκαλέσει εις βάρος μας μεγάλα προβλήματα με επιπτώσεις για το μέλλον που δύσκολα μπορούμε να προβλέψουμε με τα τωρινά δεδομένα, τόσο μεγάλη θα είναι η αλλαγή φάσης. Αν επιμείνουμε λοιπόν σε αυτήν την αδράνεια σκέψης και κατάλληλων αποφάσεων, θα έρθουν απλά να μας το υπενθυμίσουν οι αντίπαλοί μας δίχως κανένα δισταγμό, διότι γνωρίζουν πολύ καλά τα πλεονεκτήματα και τις δυνατότητες που προσφέρει η ελληνική ΑΟΖ. Η ιδιότητα της ΑΟΖ με τα 200 ΝΜ της, να προσφέρει τη δυνατότητα μετασχηματισμού ακριτικών νησιών σε ελκυστές με μεγάλη δεξαμενή έλξης, δεν είναι βέβαια άσχετη με το θέμα. Διότι αυτό που θεωρούμε συνήθως ως ένα αδύναμο στοιχείο, μετατρέπεται με αυτόν τον τρόπο σε μία σημαντική βάση ελέγχου μίας μεγάλης περιοχής, η οποία έχει την ικανότητα να επεκτείνει το χώρο δράσης μας, δίχως να έχει τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η έννοια των 12 ΝΜ. Αυτή η μεγάλη αλλαγή φάσης της θεώρησης των δεδομένων του Αιγαίου συμπεριλαμβάνοντας το Καστελλόριζο και τη Γαύδο, είναι σημαντικότατη. Το θέμα δεν είναι να εκμεταλλευτούμε απλώς μία ευκαιρία, όπως πιστεύουν οι περισσότεροι, αλλά πραγματικά να εδραιώσουμε τη θέση μας σε μία ανθεκτική βάση. Έτσι, το να δεχτούμε πιέσεις για αυτό το θέμα δεν είναι μόνο αναμενόμενο, αλλά απαραίτητο, διότι μόνο η έννοια της επικάλυψης οδηγεί στις διακρατικές συμφωνίες, οι οποίες αναδεικνύουν σταθερά σημεία, τα οποία βρίσκονται σε μεγάλη απόσταση από τα σύνορα με τη συμβατική τους έννοια. Όλα αυτά δεν είναι μία ουτοπία, διότι η Κύπρος με το παράδειγμά της έχει αποδείξει ότι ευσταθούν κι είναι ορθολογικά, ακόμα και σε μία κατάσταση κρίσης. Ο πραγματικός μας εχθρός δεν είναι παρά μόνο μία μορφή ηττοπάθειας, η οποία μας οδηγεί να μην πιστεύουμε στις ικανότητες και δυνατότητές μας. Όλα τα άλλα είναι λεπτομέρειες. Είναι λοιπόν σημαντικό να απελευθερωθούμε από τις φοβίες μας που μας παραλύουν τη σκέψη και δεν επιτρέπουν τη στρατηγική μας δράση...











