Βιργινία Μανασάκη: “Στο ενεργειακό επίκεντρο η Κρήτη”
Κομβικός παραμένει ο ρόλος της Κρήτης στον τομέα της ενέργειας όπως φάνηκε και από τις εργασίες στο διεθνές Ενεργειακό Φόρουμ Athens Energy Forum 2015 όπου έδωσε το παρόν και η Περιφέρεια.
«Παρά τα επιμέρους ζητήματα που υπάρχουν η Κρήτη παραμένει στο επίκεντρο» τονίζει στην “Π” η αντιπεριφερειάρχης Ενέργειας κ. Βιργινία Μανασάκη που συμμετείχε στο φόρουμ μαζί με την Ειδική Σύμβουλο Ενέργειας κ. Μαρία Αποστολάκη.
«Στο φόρουμ τέθηκαν υπό συζήτηση πολλά από τα διεθνούς ενδιαφέροντος ενεργειακά ζητήματα που αφορούν άμεσα την Ελλάδα αλλά και την Κρήτη ειδικότερα».
Ειδικοί αλλά και κορυφαίοι ομιλητές, μεταξύ αυτών ο Υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Λαφαζάνης επεσήμαναν την ανάγκη για «ενεργειακή ένωση» των χωρών της Ευρώπης, καθώς και τη σημασία της γεωπολιτικής θέσης της χώρας μας στη γενικότερη ενεργειακή πολιτική της Ε.Ε.
Μάλιστα ο κ. Λαφαζάνης εξέφρασε τη στήριξη της κυβέρνησης στα μεγάλα ενεργειακά έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη, όπως ο ΤΑΡ και IGB, καθώς και στα μελλοντικά έργα, όπως η ηλεκτρική διασύνδεση «EuroAsia Interconnector», έργο στο οποίο περιλαμβάνεται και η Κρήτη. Σχετικά με τους υδρογονάνθρακες, ο κ. Λαφαζάνης ανέφερε ότι «προτεραιότητα της κυβέρνησης θα είναι η οριοθέτηση των θαλάσσιων ζωνών με τα γειτονικά κράτη, με βάση την πιστή εφαρμογή των κανόνων δικαίου της θάλασσας, που είναι και ευρωπαϊκό κεκτημένο», αφήνοντας να εννοηθεί η αποδοχή όλων των χωρών-μελών της Ε.Ε. στην χάραξη της ελληνικής ΑΟΖ, τονίζοντας ότι η κυβέρνηση θα πάρει σύντομα πρωτοβουλίες προς αυτή την κατεύθυνση.
«Σε συζητήσεις σχετικά με τον μεγάλο διαγωνισμό που εξακολουθεί να βρίσκεται σε εξέλιξη για τα είκοσι θαλάσσια οικόπεδα σε Κρήτη και Ιόνιο, έγινε αναφορά στο ενδιαφέρον που έχει εκδηλωθεί από πολλές μεγάλες εταιρείες, ενώ παράλληλα εκφράστηκαν διαφορετικές απόψεις και ανησυχίες για τους δύο «αρνητικούς» παράγοντες, τη χαμηλή τιμή του πετρελαίου και την πολιτική αστάθεια στη χώρα. Στον αντίποδα αυτών, έγινε από πολλούς ομιλητές πρόβλεψη προσεχούς αύξησης της τιμής του πετρελαίου, ενώ ασφαλείς πληροφορίες κάνουν λόγο για τετράμηνη παράταση του διαγωνισμού, προκειμένου στο διάστημα αυτό να εξασφαλιστεί η πολιτική σταθερότητα» τόνισε η κ. Μανασάκη.
Στον απόηχο των τελευταίων εξελίξεων σχετικά με την πολεμική εμπλοκή Ρωσίας-Ουκρανίας με τις πολιτικο-οικονομικές προεκτάσεις και επιπτώσεις της στην ενεργειακή επάρκεια της Ε.Ε., οι ομιλητές του Φόρουμ τόνισαν την ανάγκη για ευρωπαϊκή ενεργειακή ένωση και σταθερότητα, επισημαίνοντας ότι οι εισαγωγές της Ε.Ε. σε ενέργεια αγγίζουν το 53% και ξοδεύονται γι’ αυτό 400 δισ. ευρώ κάθε χρόνο, δηλαδή πάνω από 1 δισ. την ημέρα, ενώ η τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος είναι κατά 40% ακριβότερη από την αντίστοιχη στις Η.Π.Α. Προκύπτει επομένως η αναγκαιότητα να αναζητηθούν όλες οι εναλλακτικές πηγές και όλοι οι εναλλακτικοί πάροχοι ενέργειας, καθώς η Ευρώπη δεν μπορεί να είναι απόλυτα εξαρτημένη από έναν ή δύο παρόχους. Τη στήριξή τους στην προσπάθεια αυτή για διασφάλιση της ενεργειακής επάρκειας της Ευρώπης εξέφρασαν από την πλευρά τους και οι Η.Π.Α.
Σε αυτή την κατεύθυνση η Ελλάδα βρίσκεται σε ιδιαίτερα ευνοϊκή θέση, προκειμένου να αναδειχθεί σε στρατηγικό ενεργειακό κόμβο και πύλη ενεργειακής τροφοδοσίας της Ευρώπης μέσω διέλευσης μεγάλων ενεργειακών διασυνδέσεων, ενισχύοντας έτσι την ευρωπαϊκή πολιτική διαφοροποίησης πηγών και οδών διέλευσης. Οι ποσότητες φυσικού αερίου που θα συγκεντρωθούν τα επόμενα χρόνια στα σύνορα της Τουρκίας, βασική επιδίωξη της γείτονας χώρας προκειμένου να καταστεί ισχυρός διαπραγματευτικός παράγοντας προς τη Ρωσία, θα χρειασθούν ένα δίαυλο για την Ευρώπη και η Ελλάδα θα κληθεί να αυξήσει τη δυνατότητα διαμετακόμισης, με ότι αυτό μπορεί να σημαίνει για την αναβάθμιση της γεωπολιτικής θέσης της χώρας. Σχετικά με τα έργα διαμετακόμισης επισημάνθηκε ότι στόχος είναι ο αγωγός IGB (Διασυνδετήριος Αγωγός Ελλάδας – Βουλγαρίας) να βρίσκεται σε λειτουργία το 2018, ενώ οι εργασίες κατασκευής του ΤΑΡ αναμένεται να ξεκινήσουν το 2016 και να ολοκληρωθούν σε τρία χρόνια με στόχο οι πρώτες δοκιμές της λειτουργίας του αγωγού να λάβουν χώρα στα τέλη του 2019 και το 2020 ο αγωγός να τεθεί σε εμπορική χρήση. Για τον αγωγό EastMed που θα μεταφέρει φυσικό αέριο από τα κοιτάσματα της Ανατολικής Μεσογείου στην Ευρώπη (διάδρομος φυσικού αερίου Ισραήλ – Κύπρου – Ελλάδας – Ιταλίας) αναφέρθηκε ότι σύντομα θα ανατεθεί η μελέτη για την όδευση του αγωγού και το κόστος που απαιτείται για την κατασκευή του.
Τέλος, για τον τομέα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας αναφέρθηκε ότι προκειμένου ο τομέας του ηλεκτρισμού να εκσυγχρονιστεί και να γίνει φιλικότερος προς το περιβάλλον και οικονομικότερος προς τον καταναλωτή, κύριος στόχος είναι η απομάκρυνση της ηλεκτροπαραγωγής από τις τεχνολογίες ορυκτών καυσίμων και βεβαίως η αξιοποίηση των Α.Π.Ε., που γίνονται πλέον πιο αποτελεσματικές και ανταγωνίσιμες. Για τη χώρα μας, πρόκληση αποτελεί το ζήτημα της διασύνδεσης νήσων και της απεμπλοκής τους από τους πεπαλαιωμένους τρόπους ηλεκτροπαραγωγής, όταν μάλιστα τα νησιά καλύπτουν επαρκώς τις προϋποθέσεις για διευρυμένη και αποτελεσματική αξιοποίηση των Α.Π.Ε. Σχετικά με τη διασύνδεση της Κρήτης ως τμήματος του ευρύτερου ευρωπαϊκού έργου «EuroAsia Interconnector», ενός από τα δυσκολότερα και ακριβότερα έργα διεθνώς, επισημάνθηκε η μεγάλη σημασία υλοποίησης του, καθώς θα εξασφαλίσει την ενεργειακή σταθερότητα του εγχώριου δικτύου και θα αποτελέσει έργο προδρομικό για τη διασύνδεση της Κύπρου, ως μέρους της ευρύτερης ενεργειακής πολιτικής της Ε.Ε. στην κατεύθυνση της ενεργειακής σταθερότητας.
Πηγή: patris.gr