Τα προαπαιτούμενα για να τρέξουν οι έρευνες στη Νότια Κρήτη
Η ανακάλυψη του κοιτάσματος φυσικού αερίου Zohr στην Αιγυπτιακή ΑΟΖ, έχει αναβαθμίσει το ενδιαφέρον και για τη Νότια Κρήτη. Απαιτείται η δραστηριοποίηση εταιρειών με μεγάλες οικονομικές δυνατότητες και τεχνογνωσία σε βαθιά νερά.
Η εξασφάλιση συνθηκών διαφάνειας και οι εγγυήσεις για οικονομική και νομοθετική σταθερότητα, είναι κάποιοι από τους απαραίτητους παράγοντες για την προσέλκυση επενδυτών στην έρευνα και παραγωγή πετρελαίου.
Τα παραπάνω τονίζει μιλώντας στο Euro2day.gr η κ. Τερέζα Φωκιανού, πρώην διευθύνουσα σύμβουλος της Δημόσιας Επιχείρησης Πετρελαίου –ΕΚΥ (δημόσιου φορέα έρευνας που εκπροσωπούσε το Δημόσιο στις ερευνητέες περιοχές ο οποίος συγχωνεύθηκε στα ΕΛ.ΠΕ.) και σήμερα CEO της εταιρείας συμβούλων Flow Energy.
Ειδικότερα και με αφορμή τις εξελίξεις στην ΝΑ Μεσόγειο με την ανακάλυψη από την ιταλική ΕΝΙ, του τεράστιου κοιτάσματος φυσικού αερίου Zohr στην Αιγυπτιακή ΑΟΖ, η κ. Φωκιανού επισημαίνει ότι η συγκεκριμένη περιοχή στην οποία περιλαμβάνεται και η Νότια Κρήτη, έχει αναβαθμιστεί ακόμη περισσότερο ως περιοχή υψηλού ενδιαφέροντος για έρευνα και παραγωγή υδρογονανθράκων με ενεργό δραστηριότητα μεγάλων πετρελαϊκών εταιρειών, ανεξάρτητα από την παρούσα κατάσταση της αγοράς (χαμηλές τιμές).
Παρατηρεί ωστόσο, ότι η έρευνα στη θαλάσσια περιοχή της Ν. Κρήτης, απαιτεί εξελιγμένη τεχνολογία και εμπειρία (ιδιαίτερα όταν πρόκειται να επιχειρήσουν σε βαθιά νερά) καθώς και τεράστια κεφάλαια, χαρακτηριστικά τα οποία διαθέτουν μόνο μεγάλες διεθνείς πετρελαϊκές εταιρείες. Για την προσέλκυσή τους, αυτό που απαιτείται, σύμφωνα με την κ. Φωκιανού, είναι η διασφάλιση πολιτικής και οικονομικής σταθερότητας και μακροχρόνιας ενεργειακής πολιτικής, ανεξαρτήτως κυβερνητικών αλλαγών ή άλλων συμφερόντων.
Για τον αρνητικό ρόλο που διαδραματίζουν οι χαμηλές τιμές πετρελαίου στις έρευνες υδρογονανθράκων, η κ. Φωκιανού επισημαίνει ότι αυτό το πραγματικό γεγονός μπορεί να λειτουργήσει και θετικά. Όπως τονίζει, από τη στιγμή που οι χαμηλές τιμές μεταθέτουν στο μέλλον τα ερευνητικά προγράμματα των εταιρειών, προσφέρεται χρονικό περιθώριο για μια σοβαρή προετοιμασία και σχεδιασμό των απαιτούμενων ενεργειών της χώρας μας, για την επίτευξη των στόχων της στο συγκεκριμένο τομέα.
Αυτοί, σύμφωνα με την ίδια θα πρέπει να είναι η προσέλκυση αξιόπιστων επενδυτών που θα είναι διατεθειμένοι να αναλάβουν τα υψηλά ρίσκα των προσφερόμενων περιοχών (βαθιά νερά και ελάχιστα ερευνημένες θαλάσσιες περιοχές), οι οποίες ωστόσο στις περιπτώσεις επιτυχίας προσφέρουν και πολύ υψηλές αποδόσεις.
Έτσι, μεταξύ άλλων η Πολιτεία θα πρέπει:
-να σχεδιάσει το κανονιστικό-θεσμικό πλαίσιο, (Fiscal Regime), με γνώμονα την μεγιστοποίηση των εσόδων από την εκμετάλλευση των διαθέσιμων πηγών πετρελαίου και φυσικού αερίου, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα την ανταγωνιστικότητα του τόσο σε διεθνές όσο και σε περιφερειακό επίπεδο.
-να σχεδιάσει και να παρέχει ξεκάθαρους και λεπτομερείς όρους στη δημόσια προκήρυξη (tender), με αναλυτικό χρονικό πλαίσιο και την αυστηρή εφαρμογή του, σύμφωνα με την διεθνή πρακτική.
-να παρέχει λεπτομερές περίγραμμα του σχεδίου σύμβασης για τους πιθανούς επενδυτές (draft contract), βάσει του οποίου θα ακολουθήσει η διαπραγμάτευση μετά την επιλογή των υποψηφίων επενδυτών
-να δημιουργήσει ένα κλίμα για πετρελαϊκές επενδύσεις, με ανταγωνιστική και βιώσιμη ισορροπία μεταξύ των κρατικών συμφερόντων και των διεθνών επενδυτών του τομέα.
-να κάνει προσεκτική επιλογή των προς παραχώρηση περιοχών (καθορισμός ανάλογα με το ρίσκο και τα τεχνικά δεδομένα) για τον προσδιορισμό του ελαχίστου τιμήματος και του επενδυτικού προγράμματος.
Καταλήγοντας η CEO της Flow Energy, τονίζει ότι στις απαιτούμενες άμεσες ενέργειες, είναι η επιλογή υψηλά εξειδικευμένου προσωπικού στον αρμόδιο φορέα των υδρογονανθράκων (ΕΔΕΥ) και η ενεργοποίησή του, με σκοπό την υπεύθυνη οργάνωση της διαδικασίας, την διαχρονική και διακομματική σταθερότητα, την εκπλήρωση των υποχρεώσεων σύμφωνα με τους στόχους της μακροχρόνιας ενεργειακής πολιτικής για την ανάκτηση της εμπιστοσύνης από τους πιθανούς επενδυτές.
Ο αρμόδιος φορέας η ΕΔΕΥ, θα πρέπει να έχει το δικαίωμα να διαχειρίζεται την κρατική συμμετοχή σε περίπτωση που κρίνεται σκόπιμο. Η δυνατότητα αυτή επισημαίνει η κ. Φωκιανού παρέχεται από τη σχετική οδηγία της ΕΕ. Ωστόσο δεν έχει ληφθεί υπ' όψιν στη νομική σύσταση της ΕΔΕΥ
http://www.euro2day.gr/
Η ορθολογική ανάλυση του θέματος της ΑΟΖ αναδεικνύει αντικειμενικά ότι αποτελεί ένα στρατηγικό πλεονέκτημα. Θέλουμε δεν θέλουμε, αυτό είναι πλέον γεγονός. Μπορούμε βέβαια να το κρύψουμε από τον εαυτό μας, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει. Μπορούμε βέβαια να μην του δώσουμε την επαρκή σημασία, αλλά αυτό δεν θα ισχύει για τους αντιπάλους μας. Κατά κάποιο τρόπο πρέπει ν' αποδειχθούμε ότι η έννοια της ΑΟΖ έχει σημασία, ανεξάρτητα από το πολιτικό πλαίσιο, διότι δεν είμαστε ο μοναδικός παίκτης, κατά συνέπεια αυτή η ανεξαρτησία, αν δεν ενταχθεί σ' ένα συμμαχικό πεδίο δράσης, θα παραμείνει ένα πλαίσιο όπου θα παίξουν εις βάρος μας οι άλλοι παίκτες. Και ο λόγος είναι απλός: γεωστρατηγικά και τοποστρατηγικά, η ελληνική ΑΟΖ έχει τεράστια σημασία, όχι μόνο για μας, και κατ' επέκταση για όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά και για τους αντιπάλους μας που προτιμούν να μην τη θεσπίσουμε καν και να μην συμπράξουμε διακρατικές συμφωνίες, διότι αυτή η αδράνεια θα τους προσφέρει μεγάλες δυνατότητες κινήσεων σ' ένα πλαίσιο, το οποίο θα είναι ελεύθερο. Η μη συνειδητοποίηση αυτού του νοητικού σχήματος θα προκαλέσει εις βάρος μας μεγάλα προβλήματα με επιπτώσεις για το μέλλον που δύσκολα μπορούμε να προβλέψουμε με τα τωρινά δεδομένα, τόσο μεγάλη θα είναι η αλλαγή φάσης. Αν επιμείνουμε λοιπόν σε αυτήν την αδράνεια σκέψης και κατάλληλων αποφάσεων, θα έρθουν απλά να μας το υπενθυμίσουν οι αντίπαλοί μας δίχως κανένα δισταγμό, διότι γνωρίζουν πολύ καλά τα πλεονεκτήματα και τις δυνατότητες που προσφέρει η ελληνική ΑΟΖ. Η ιδιότητα της ΑΟΖ με τα 200 ΝΜ της, να προσφέρει τη δυνατότητα μετασχηματισμού ακριτικών νησιών σε ελκυστές με μεγάλη δεξαμενή έλξης, δεν είναι βέβαια άσχετη με το θέμα. Διότι αυτό που θεωρούμε συνήθως ως ένα αδύναμο στοιχείο, μετατρέπεται με αυτόν τον τρόπο σε μία σημαντική βάση ελέγχου μίας μεγάλης περιοχής, η οποία έχει την ικανότητα να επεκτείνει το χώρο δράσης μας, δίχως να έχει τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η έννοια των 12 ΝΜ. Αυτή η μεγάλη αλλαγή φάσης της θεώρησης των δεδομένων του Αιγαίου συμπεριλαμβάνοντας το Καστελλόριζο και τη Γαύδο, είναι σημαντικότατη. Το θέμα δεν είναι να εκμεταλλευτούμε απλώς μία ευκαιρία, όπως πιστεύουν οι περισσότεροι, αλλά πραγματικά να εδραιώσουμε τη θέση μας σε μία ανθεκτική βάση. Έτσι, το να δεχτούμε πιέσεις για αυτό το θέμα δεν είναι μόνο αναμενόμενο, αλλά απαραίτητο, διότι μόνο η έννοια της επικάλυψης οδηγεί στις διακρατικές συμφωνίες, οι οποίες αναδεικνύουν σταθερά σημεία, τα οποία βρίσκονται σε μεγάλη απόσταση από τα σύνορα με τη συμβατική τους έννοια. Όλα αυτά δεν είναι μία ουτοπία, διότι η Κύπρος με το παράδειγμά της έχει αποδείξει ότι ευσταθούν κι είναι ορθολογικά, ακόμα και σε μία κατάσταση κρίσης. Ο πραγματικός μας εχθρός δεν είναι παρά μόνο μία μορφή ηττοπάθειας, η οποία μας οδηγεί να μην πιστεύουμε στις ικανότητες και δυνατότητές μας. Όλα τα άλλα είναι λεπτομέρειες. Είναι λοιπόν σημαντικό να απελευθερωθούμε από τις φοβίες μας που μας παραλύουν τη σκέψη και δεν επιτρέπουν τη στρατηγική μας δράση...











