Νομοθεσία για ΦΠΑ σε υπηρεσίες εντός της ΑΟΖ

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών συζήτησε σήμερα την τροποποίηση του άρθρου 2 των περί Φόρου Προστιθέμενης Αξίας νόμων του 2000 μέχρι 2013 ώστε να καταστεί σαφές ότι το πεδίο εφαρμογής του εν λόγω νόμου καλύπτει και την Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη (ΑΟΖ).


Σύμφωνα με την εισηγητική έκθεση, εφόσον η ΑΟΖ της Δημοκρατίας εμπίπτει στην κυριαρχία της Κυπριακής Δημοκρατίας οι παραδόσεις αγαθών και παροχές υπηρεσιών που πραγματοποιούνται εντός της περιοχής αυτής στο πλαίσιο δραστηριοτήτων εξερεύνησης ή/και εκμετάλλευσης των φυσικών της πόρων, πρέπει να θεωρούνται ότι πραγματοποιούνται στο έδαφος της Δημοκρατίας.

Σημειώνεται ότι οι εγκαταστάσεις ή/και κατασκευάσματα που τοποθετούνται ή χρησιμοποιούνται για σκοπούς έρευνας ή/και εκμετάλλευσης των φυσικών πόρων εντός της ΑΟΖ της Δημοκρατίας αποτελούν έδαφος της Κυπριακής Δημοκρατίας και κατά συνέπεια ισχύει επί των εγκαταστάσεων ή κατασκευασμάτων αυτών η νομοθεσία του ΦΠΑ.

Σε δηλώσεις, μετά τη συνεδρία της Επιτροπής Οικονομικών, ο βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων Περιβαλλοντιστών Γιώργος Περδίκης είπε ότι το θετικό είναι πως με τη νομοθεσία που ήλθε ενώπιον της Βουλής επεκτείνεται ο χώρος που ισχύει η νομοθεσία του ΦΠΑ και την ΑΟΖ, προσθέτοντας ότι με αυτό τον τρόπο κατοχυρώνονται και ενισχύονται πολιτικά τα δικαιώματα μας στην ΑΟΖ.

Σε σχέση με το νομοσχέδιο, που συζήτησε η Επιτροπή Οικονομικών για πληρωμή της παροχής ηλεκτρονικών υπηρεσιών στο εξωτερικό, ο κ. Περδίκης είπε ότι “μας πιέζουν να το ψηφίσουμε κατεπείγον γιατί αποτελεί εναρμόνιση με την ευρωπαϊκή οδηγία”, προσθέτοντας ότι αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να “στοιχίζει στα δημόσια οικονομικά 100 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο λόγω της μείωσης των εσόδων από το ΦΠΑ”.

Ανέφερε ότι “η πολιτική ηγεσία μπαίνει ενώπιον ενός πολύ σοβαρού διλήμματος αν σε αυτές τις συνθήκες της οικονομικής δυσπραγίας θα πρέπει η Κύπρος να χαρίσει στα ταμεία του ΦΠΑ των υπολοίπων ευρωπαϊκών χωρών 100 εκ. ευρώ, αφαιρώντας από τα δημόσια ταμεία της δοκιμαζόμενης Κυπριακής Δημοκρατίας”.

Είπε ακόμη ότι το δεύτερο που άκουσε η Επιτροπή σήμερα είναι ότι “δημιουργήθηκε μια κομπίνα από ό,τι φαίνεται, όπου κυπριακές εταιρείες αντί να χρεώνουν τις υπηρεσίες τους στην Κύπρο τις χρεώνουν στους λεγόμενους φορολογικούς παραδείσους, όπου δεν ισχύει η ευρωπαϊκή νομοθεσία και αυτή η πληρωμή επιστρέφεται στην Κύπρο με λιγότερο ΦΠΑ, με αποτέλεσμα κάποιοι να χρησιμοποιούν κόλπα για να ξεγελάσουν τον ΦΠΑ.

Ο κ. Περδίκης είπε ότι “για ακόμη μια φορά επιβεβαιώνεται πως πάντα υπάρχουν κομπιναδόροι που προσπαθούν να γελάσουν το δημόσιο με έξυπνα κόλπα”, προσθέτοντας ότι “στην Κύπρο όταν έχεις έναν καλό δικηγόρο και έναν καλό λογιστή μπορείς κάλλιστα να διαφεύγεις όλων των νομοθεσιών”.

Πηγή ΚΥΠΕ

Πηγή:sigmalive.com

Όταν η καινοτομία συναντά την ενέργεια

Όταν η καινοτομία συναντά την ενέργεια.
Ένα πρωτοπόρο, σύγχρονο και καινοτόμο έργο για τα δεδομένα της Ελλάδας στον τομέα της ενέργειας αποτελεί το ανεξάρτητο σύστημα φυσικού αερίου (ΑΣΦΑ) Αλεξανδρούπολης.

Πρόκειται για έναν πλωτό τερματικό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), ο οποίος αναπτύσσεται από την ελληνική εταιρεία Gastrade, με εκτιμώμενο προϋπολογισμό 350 εκατ. ευρώ.

Αποτελεί Ευρωπαϊκό Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI - Project of Common Interest – Κανονισμός Ε.Ε. 347/2013), που σημαίνει ότι αποτελεί έργο προτεραιότητας για την Ευρωπαϊκή Ένωση και στρατηγική προτεραιότητα για την Ελλάδα και είναι υποψήφιο για ένταξη στο Σύμφωνο Εταιρικής Σχέσης, δηλαδή το νέο ΕΣΠΑ.

Σχεδιάζεται στο θαλάσσιο χώρο, 17,5 χιλιόμετρα ανοιχτά της Αλεξανδρούπολης, με αποθηκευτικούς χώρους 170.000 κυβικά μέτρα LNG και δυνατότητα παροχής φυσικού αερίου στο ελληνικό σύστημα σχεδόν 17 εκατ. κυβικά
μέτρα ημερησίως. Η πλωτή μονάδα συνδέεται με το Εθνικό Σύστημα φυσικού αερίου, με αγωγό μήκους 28 χιλιομέτρων και, μέσω του αγωγού αυτού, το αεριοποιημένο LNG θα προωθείται στις αγορές τόσο της Ελλάδας, όσο και της ευρύτερης περιφέρειας, δημιουργώντας ουσιαστικά μία νέα πύλη εισόδου φυσικού αερίου στις ευρωπαϊκές αγορές και ειδικότερα της Νοτιανατολικής Ευρώπης, όπως η Βουλγαρία, η Ρουμανία, η Σερβία, η Ουγγαρία και το FYROM.

Το έργο χωροθετείται σε κομβική θέση, ώστε να προσελκύει πολλαπλές διεθνείς πηγές προμήθειας και να προσφέρει διαφοροποίηση των πηγών και των οδών προμήθειας φυσικού αερίου, διεύρυνση της ενεργειακής ασφάλειας και προώθηση του ανταγωνισμού.

Το ΑΣΦΑ Αλεξανδρούπολης - ειδικά σε περιόδους ενεργειακής κρίσης, όπως αυτή που βιώνουμε στην Ανατολική Ουκρανία - μπορεί να ανταποκριθεί με επιτυχία στις ανάγκες της ελληνικής αγοράς, και μπορεί να εγγυηθεί και να εξασφαλίσει ότι τα νοικοκυριά και οι βιομηχανίες δεν θα αντιμετωπίσουν ελλείψεις σε φυσικό αέριο.

Ο πλωτός σταθμός υποστηρίζει την τοπική κοινωνία, ενισχύοντας την απασχόληση, προσφέροντας νέες θέσεις εργασίας και εστιάζοντας στην εκπαίδευση του εργατικού και επιστημονικού δυναμικού της περιοχής.

Σχεδιάστηκε με τους αυστηρότερους κανόνες και τις πιο σύγχρονες προδιαγραφές ασφάλειας, τόσο για τον άνθρωπο, όσο και για το περιβάλλον.

Δεν επηρεάζει καθόλου το ευαίσθητο οικοσύστημα του Δέλτα του Έβρου, ενώ βρίσκεται μακριά από όλες τις περιοχές του δικτύου Natura 2000.

Το έργο του LNG Αλεξανδρούπολης βρίσκεται στο τελικό στάδιο ολοκλήρωσης της αδειοδοτικής του διαδικασίας, καθώς έχει λάβει έγκριση των μελετών Ασφαλείας (SEVESO II) και Περιβαλλοντικών και Κοινωνικών Επιπτώσεων, ενώ πρόσφατα υπογράφηκε και η Πράξη Εγκατάστασής του.

Σαμαράς: Η Ελλάδα αναβαθμίζει την θέση της στον ενεργειακό χάρτη

<<Ο κ. Σαμαράς σημείωσε ότι η ενεγειακή πολιτική της χώρας δεν εξαντλείται στον Νότιο Ενεργειακό Διάδρομο. Η χώρα μας αναβαθμίζει τον σταθμό LNG στη Ρεβυθούσα, ενισχύοντας τη χωρητικότητα κατά 73% για να φθάσει στα 225.000 κυβικά μέτρα, ενώ ένας δεύτερος σταθμός προωθείται τα επόμενα χρόνια στη βόρεια Ελλάδα. Επιπλέον, προχωρά στην έρευνα για υδρογονάνθρακες σε 20 οικόπεδα στο Ιόνιο και στο Κρητικό Πέλαγος.

Ο Νότιος Ενεργειακός Διάδρομος, κατέληξε ο κ. Σαμαράς, προάγει την ενεργειακή επάρκεια και ασφάλεια: «Δεν κατασκευάζουμε απλώς αγωγούς χτίζουμε γέφυρες που ενώνουν και φέρνουν κοντά χώρες και λαούς σε ευρύτερες περιοχές».>>

Η τριπλή Αοζική προσέγγιση

Ν. Λυγερός 

Η τριπλή Αοζική προσέγγιση της Αιγύπτου, της Ελλάδας και της Κύπρου που έχουν ένα κοινό τριπλό σημείο επαφής λόγω της ΑΟΖ τους, είναι πλέον μια πραγματικότητα. Διότι δεν μιλούμε πια μόνο και μόνο για την οριοθέτηση της ΑΟΖ μεταξύ της Αιγύπτου και της Κύπρου του 2003. Τώρα υπάρχει μια ενισχυμένη απόφαση από τις δύο πλευρές, η οποία εφοδιάζεται πρακτικά και από την παρουσία της Ελλάδος που διαθέτει τη δεύτερη μεγαλύτερη ΑΟΖ της Μεσογείου, η οποία αποτελεί και πέρασμα για την Ευρωπαϊκή Ένωση. Αντιλαμβανόμαστε λοιπόν ότι στην Ανατολική Μεσόγειο δεν υπάρχει μόνο η συμμαχία Ελλάδα, Ισραήλ και Κύπρος αλλά και η συναίνεση της Κύπρου με το Λίβανο και τώρα η τριπλή προσέγγιση. Αν εξετάσουμε λοιπόν όλα αυτά τα δεδομένα μπορούμε ν’ αντιληφθούμε τουλάχιστον όταν έχουμε τοποστρατηγική σκέψη ότι πρόκειται για μια ακολουθία πράξεων που δημιουργεί ένα στρατηγικό μείγμα πάνω στη ραχοκοκκαλιά της οριζόντιας διαχρονικής στρατηγικής που πολεμά, σε χρονοστρατηγικό επίπεδο, ενάντια στη βαρβαρότητα που προσπαθεί να αφανίσει τα νοητικά σχήματα της Μεσογείου θάλασσας γιατί πολύ απλά δεν την συμφέρουν. Ξεχνά όμως ότι η θάλασσα βρίσκεται σε ευρωπαϊκό πλαίσιο εδώ και αιώνες και τώρα μετά το 2004 σε πλαίσιο Ευρωπαϊκής Ένωσης που θέλει λόγω ενεργειακής ασφάλειας να αναπτυχθούν οι αυτόχθονες πηγές ενέργειας μέσα στο χώρο της, έτσι ώστε να μειωθούν δραματικά όλα τα έξοδα που αφορούν τις εισαγωγές από τρίτες χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης. Επιπλέον με αυτόν τον τρόπο βλέπουμε όλοι πια ότι οι ειδικοί με τις φοβίες τους είναι αναγκασμένοι να παραδεχθούν ότι δεν κατέχουν το αντικείμενο της ΑΟΖ, διότι σ’ ένα παίγνιο μη μηδενικού αθροίσματος οι ατομικές στρατηγικές που είναι ατομικιστικές δεν ισχύουν πια και λειτουργεί η συλλογικότητα και η ομαδικότητα που χρησιμοποιούν άλλα στρατηγήματα.

Αντ. Τσιμπλάκης: Πώς ο Πειραιάς θα καταστεί κόμβος LNG καυσίμων

Αντ. Τσιμπλάκης: Πώς ο Πειραιάς θα καταστεί κόμβος LNG καυσίμων.
Το πρώτο βήμα, για να καταστεί μελλοντικά το λιμάνι του Πειραιά κόμβος εφοδιασμού της Ανατολικής Μεσογείου πλοίων με LNG καύσιμα, έγινε χθες στις Βρυξέλλες.

Ειδικότερα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε τη χρηματοδότηση κατά 50% του έργου εκπόνησης μελέτης με την ονομασία «Poseidon Med», η οποία έχει προϋπολογισμό 5 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα που χωρίζεται σε δυο βασικά μέρη και περιλαμβάνει αρχικά την ανάπτυξη του δικτύου στα λιμάνια και σε δεύτερο στάδιο την προσαρμογή των πλοίων.

Σκοπός του προγράμματος είναι να σχεδιαστεί ένα σύστημα μεταφοράς, διανομής και προμήθειας (συμπεριλαμβανομένου του ανεφοδιασμού) LNG ως ναυτιλιακού καυσίμου, καθώς και η ανάπτυξη των απαραίτητων υποδομών. Παράλληλα, θα επιχειρηθεί να αναπτυχθεί και ένα κέντρο μετατροπής των πλοίων, ώστε να μπορούν να χρησιμοποιούν το υγροποιημένο φυσικό αέριο ως καύσιμο. Το πρόγραμμα αφορά την Ελλάδα, την Κύπρο και την Ιταλία και θα καθορίσει το πλαίσιο για μια καλά οργανωμένη λειτουργική και βιώσιμη σχετική αγορά. Συμμετέχουν ναυτιλιακές εταιρείες, κατασκευαστές, αλλά και παραγωγοί φυσικού αερίου, καθώς και μια σειρά λιμάνια με πρώτο το λιμάνι του Πειραιά, ενώ θα χρειαστεί όπως δείχνουν τα πράγματα και η συνεισφορά του terminal της Ρεβυθουσας.

Αρχικά θα μελετηθεί η δημιουργία ενός ολοκληρωμένου δικτύου στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου (συμπεριλαμβανομένης της Αδριατικής). Σε αυτό το πλαίσιο, επισημαίνεται στο project, θα δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην προέλευση του υγροποιημένου φυσικού αερίου, ώστε να μπορεί να επιτευχθεί χαμηλή τιμή. Στη συνέχεια, θα πρέπει να μελετηθεί η απαιτούμενη υποδομή που χρειάζεται στα λιμάνια, όπως φορτηγίδες ανεφοδιασμού καυσίμων, εγκαταστάσεις αποθήκευσης, εγκαταστάσεις ανεφοδιασμού καυσίμων. πρόγραμμα χωρίζεται σε δύο βασικά μέρη και περιλαμβάνει αρχικά την ανάπτυξη του δικτύου στα λιμάνια και σε δεύτερο στάδιο την προσαρμογή των πλοίων. Από την άλλη πλευρά, θα μελετηθούν όλες οι αναγκαίες δραστηριότητες για την ανάπτυξη μιας βιώσιμης αγοράς για το LNG ως ναυτιλιακό καύσιμο στις τρεις χώρες. Στη μελέτη θα επιχειρηθεί να αποδειχτεί η τεχνική σκοπιμότητα της χρήσης του ως καυσίμου σε πλοία και θα δοθεί έμφαση στις εργασίες μετατροπής των υπαρχόντων πλοίων, ώστε να μπορούν να το χρησιμοποιήσουν ως καύσιμο. Θα αναδειχτεί δηλαδή η οικονομική σκοπιμότητα αυτών των μετατροπών κατασκευών και εργασιών με βάση τον κύκλο ζωής του πλοίου.

Σύμφωνα με το έργο, η ναυτιλία στην Ανατολική Μεσόγειο αντιμετωπίζει μια έντονη πρόκληση σχετικά με τη βιωσιμότητά της, η οποία αποδίδεται σε μεγάλο βαθμό στις υψηλές τιμές των συμβατικών καυσίμων. Σε σύγκριση με αυτά, το LNG έχει χαμηλότερη τιμή, ιδίως όταν έχει αποκτηθεί σε λογικές ποσότητες (μέχρι την επίτευξη οικονομιών κλίμακας), ενώ διαθέτει αυξημένη αξία θέρμανσης, επιτρέποντας σημαντική μείωση της κατανάλωσης καυσίμου . Επίσης τονίζεται: «Προκαταρτικές έρευνες έχουν δείξει ότι n πλειονότητα των πλοιοκτητών και των φορέων της περιοχής θα συμμετάσχουν εθελοντικά σε ένα σύστημα μείωσης των εκπομπών αερίων ρύπων, που προσφέρει η χρήση του LNG ως καυσίμου προκειμένου να επωφεληθούν από την εξοικονόμηση των εξόδων για τα καύσιμα. Μέσω του προγράμματος είναι δυνατόν να αυξηθεί n ανταγωνιστικότητα του στόλου της Αν. Μεσογείου».



Οι δυσκολίες

Η πιο δύσκολη φάση του προγράμματος αφορά τη μετατροπή των πλοίων. Μέχρι τώρα n Ευρωπαϊκή Ένωση είχε καταστήσει σαφές ότι οι μετατροπές των πλοίων δεν θα χρηματοδοτηθούν από ευρωπαϊκά κονδύλια. Στην πορεία άλλαξε στάση και δέχτηκε να επιδοτηθούν οι μετατροπές σε έξι πρότυπα πλοία, δηλαδή σε τύπους πλοίων που δεν έχει ξαναγίνει μετατροπή. Παράλληλα, σύμφωνα με τα όσα αναφέρθηκαν στη «Ν», είναι εξασφαλισμένη και η χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων με πάρα πολύ χαμηλό επιτόκιο. Τα πλοία που θα τρέξουν το πρόγραμμα έχουν επιλεγεί να είναι ένα catamaran, ένα ro-ro ferry, ένα μεσαίου μεγέθους ro-pax ferry, ένα ro-pax cruise ferry, ένα car carrier και ένα andysize φορτηγό πλοίο.

Το «colpo grosso», όμως, για τη ναυτιλία της Αν. Μεσογείου είναι να ολοκληρωθούν με επιτυχία οι διαβουλεύσεις που γίνονται αυτή την περίοδο στις Βρυξέλλες για τη χρηματοδότηση από την Ε.Ε. Η ευρωπαϊκή ναυτιλία, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά το short sea shipping, βρίσκεται σε διαρκείς διαπραγματεύσεις με την ΕΕ προκειμένου να επιδοτηθούν καινοτόμες «πράσινες» τεχνολογίες, ώστε να ενισχυθεί n βιωσιμότητά της.
Σημειώνεται ότι στο πλαίσιο της προώθησης του “Poseidon Med” ήδη έχει υπογραφεί συμφωνία μεταξύ της ελληνικής εταιρείας HeLenGi Engineering και της καταριανής Ν-ΚΟΜ, που αφορά την απαραίτητη μετασκευή των πλοίων στην Ελλάδα.
(Ναυτεμπορική, 19/9/2014)

Ενεργειακή συνεργασία Κύπρου - Ελλάδας – Αιγύπτου

Ενεργειακή συνεργασία Κύπρου - Ελλάδας – Αιγύπτου.
Η εδραίωση της συνεργασίας Κύπρου - Ελλάδας - Αιγύπτου στους τομείς των θαλασσίων ζωνών και της ενέργειας θα απασχολήσει τη νέα τριμερή υπουργική συνάντηση, που θα πραγματοποιηθεί στη Νέα Υόρκη, στο περιθώριο των εργασιών της Γενικής Συνέλευσης των Ηνωμένων Εθνών.

Σύμφωνα με διπλωματικές πηγές, θ’ αξιοποιηθούν, επίσης,οι δυνατότητες που παρέχει το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας, ενώ παράλληλα θα συζητηθούν θέματα συνεργασίας και προβλήματα, που ταλανίζουν την ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου.

Υγραέριο αντί βενζίνη με €400 έως €1.200 - Έρχεται η υγραεριοκίνηση στην Κύπρο

Υγραέριο αντί βενζίνη με €400 έως €1200 - Έρχεται η υγραεριοκίνηση στην Κύπρο.
Στην τελική ευθεία η υγραεριοκίνηση στην Κύπρο. Αρχές του 2015 θα εφαρμοστεί σύμφωνα με τον Υπουργό Εμπορίου ο οποίος εξέδωσε και σχετικό διάταγμα. Στο κείμενο του Κυριάκου Κυριακίδη και το κόστος μετατροπής οχημάτων ώστε να κινούνται με υγραέριο αντί βενζίνη και πετρέλαιο.

Με στόχο τον Νοέμβριο να είναι έτοιμα όλα τα νομοθετήματα, ώστε αρχές του 2015 να επιτρέπεται η χρήση υγραερίου κίνησης στα αυτοκίνητα, το Υπουργείο Ενέργειας αρχίζει τις αμέσως επόμενες μέρες κύκλο επαφών με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.

Ο διάλογος που στελέχη του υπουργείου θα έχουν με την βουλή και την επιτροπή εμπορίου, εταιρίες εμπορίας υγραερίου, το Τμήμα Οδικών Μεταφορών και την ηλεκτρομηχανολογική υπηρεσία θα ολοκληρωθεί τον Οκτώβριο.

Ήδη από τις 18 Αυγούστου, ο αρμόδιος υπουργός εξέδωσε διάταγμα στο οποίο μεταξύ άλλων καθορίζονται οι προδιαγραφές για το υγραέριο κίνησης με βάση το ευρωπαϊκό πρότυπο, ενώ αναμένεται η κατάθεση νομοσχεδίων για την άδεια λειτουργίας των πρατηρίων.

Το κόστος τροποποίησης ενός οχήματος για κίνηση με υγραέριο, θα κυμαίνεται από 400 μέχρι 1200 ευρώ και θα υπόκειται σε αυστηρές προδιαγραφές ασφάλειας.

Σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΝΤΕΝΝΑ, θα υπάρξει μια μεταβατική περίοδος έξι μηνών για να διαπιστωθεί αφενός ο βαθμός ετοιμότητας όλων των φορέων, αφετέρου να εντοπιστούν προβλήματα, κενά και παραλείψεις για να διορθωθούν άμεσα.

Πηγές του Υπουργείου Ενέργειας έλεγαν στον σταθμό μας πως πολλά θα εξαρτηθούν, από το ενδιαφέρον που θα επιδείξουν οι εταιρίες εισαγωγής πετρελαιοειδών και οι εταιρίες εμπορίας υγραερίου, η ετοιμότητα των πρατηρίων καυσίμων που θα πωλούν και υγραέριο για οχήματα, αλλά και ο βαθμός ετοιμότητας όλων για την υλοποίηση του σχεδίου.

Η χρήση υγραερίου για αυτοκίνητα, επιτρεπόταν στους κυπριακούς δρόμους μέχρι το 1977, λόγω έλλειψης υποδομών και για λόγους ασφαλείας.

Πετρελαϊκός θησαυρός «κρυμμένος» στην Ελλάδα

Το αυξημένο διεθνές ενδιαφέρον για τον ενεργειακό πλούτο της Ελλάδας επιβεβαιώνεται από την κίνηση της ελβετικής τράπεζας Mirabaud να προχωρήσει σε αναλυτική έκθεση για τα κοιτάσματα πετρελαίου και υδρογονανθράκων, που διαθέτει η χώρα μας.

Με τίτλο «Ηidden oil potential in Greece» (Οι δυνατότητες του κρυμμένου πετρελαίου στην Ελλάδα), η μελέτη είναι αποκαλυπτική: Η Ελλάδα μπορεί να έχει περισσότερα από 150 δισ. ευρώ (85% του ΑΕΠ) ως κρατικά έσοδα τα επόμενα 30 χρόνια, από την εκμετάλλευση των κοιτασμάτων πετρελαίου και υδρογονανθράκων.
Συγκεκριμένα η μελέτη, που παρουσιάστηκε στο newmoney.gr, αναφέρει: «Παρόλο που οι ελληνικοί υδρογονάνθρακες αποδεδειγμένων κοιτασμάτων φτάνουν τα 30 εκατομμύρια βαρέλια ισοδύναμου πετρελαίου (30 mln boe), πρόσφατες σεισμικές έρευνες από τη νορβηγική εταιρεία PGS έδειξαν ότι τα συνολικά αποθέματα μπορούν να ξεπεράσουν τα 22 δισεκατομμύρια βαρέλια στο Ιόνιο και τη Δυτική Ελλάδα και τα 4 δισ. βαρέλια στη θάλασσα του Βορείου Αιγαίου. Ως αποτέλεσμα, η Ελλάδα μπορεί δυνητικά να φέρει περισσότερα από 150 δισ. έσοδα για τα επόμενα 30 χρόνια».
Σήμερα, η Ελλάδα διαθέτει μια περιορισμένη παραγωγή πετρελαίου 2.000 βαρελιών την ημέρα από το κοίτασμα του Πρίνου, με παραγωγό την Energean Oil & Gas. Αυτό σημαίνει ότι η χώρα εξαρτάται ολοκληρωτικά από εξωτερικές πηγές ενέργειας. Ενδεικτικό είναι ότι η Ελλάδα ξόδεψε 15,6 δισ. ευρώ για να αγοράσει ξένο πετρέλαιο, δηλαδή το 8,5% του ελληνικού ΑΕΠ, σημειώνεται στην έκθεση.
Όσον αφορά στα αποθέματα, η έκθεση της Mirabaud αναφέρει: ο Πρίνος διαθέτει 57,8 mln boe (ισοδύναμα πετρελαίου), ενώ στο Κατάκολο τα ανακτήσιμα αποθέματα φτάνουν τα 6 mln boe. Η περιοχή των Ιωαννίνων διαθέτει 80 mln boe.
H ελληνική κυβέρνηση προχώρησε σε ανοιχτούς διαγωνισμούς για τρεις περιοχές: σε Ιωάννινα, στον Πατραϊκό και στο Κατάκολο. Στην περιοχή των Ιωαννίνων επιλέχθηκε η Energean (80%) με την καναδική Petra Petroleum και τη Schlumberger ως στρατηγικούς συνεταίρους. Το επενδυτικό πρόγραμμα σ' αυτή την επένδυση ανέρχεται σε 32,44 εκατ. ευρώ. Στο Κατάκολο επιλέχθηκε η Energean Oil & Gas (60%) με στρατηγικούς εταίρους την αγγλική Trajan Oil & Gas και τη Schlumberger. Oι επενδύσεις σ' αυτή την περιοχή θα ανέλθουν σε 15,6 εκατ. ευρώ. Τέλος, στον Πατραϊκό κόλπο κοινοπραξία τριών εταιρειών προχώρησε σε προσφορά: τα Ελληνικά Πετρέλαια, η Petroceltic Ιnternational και η Edison International κατέχουν από 1/3 των μετοχών της κοινοπραξίας.
Με την αναθεώρηση του νομικού και φορολογικού πλαισίου, τονίζεται στην έκθεση, δημιουργείται ευνοϊκό οικονομικό περιβάλλον για επενδύσεις.
Τα ευρήματα της μελέτης πιστοποιούν ότι η Ελλάδα θα μπορούσε να εκμεταλλευτεί τον ενεργειακό της πλούτο και για να μειώσει σε μεγάλο βαθμό την εξάρτησή της από ξένες πηγές ενέργειες, αλλά και για να αυξήσει τα έσοδά της, τη στιγμή μάλιστα που οι δυσβάσταχτες συνέπειες των μνημονίων θα βαραίνουν για πολλά χρόνια στις πλάτες του ελληνικού λαού.
Το ζήτημα είναι πώς μπορεί να διασφαλιστεί ότι η έννοια του δημοσίου συμφέροντος και δεν θα έχουμε να κάνουμε με μία ακόμα περίπτωση «ξεπουλήματος» εθνικού πλούτου. Ποιος θα αναλάβει αυτή την ευθύνη, η κυβέρνηση, η Ελληνική Διαχειριστική Εταιρεία Υδρογονανθράκων Α.Ε. (Ε∆ΕΥ Α.Ε.) ή κάποιος άλλος φορέας και με ποια τεχνογνωσία, είναι κάποια από τα ερωτήματα που προκύπτουν.

Εγκρίθηκε η συμφωνία Κύπρου - Αιγύπτου για συνεκμετάλλευση φυσικού αερίου

Λευκωσία: Ο Πρόεδρος της Αιγύπτου Αμιντέλ Αμιντέλ Φατάχ Αλ Σισι εξέδωσε προεδρικό διάταγμα με το οποίο εγκρίνει την επικύρωση της συμφωνίας πλαίσιο για συνεκμετάλλευση υδρογονανθράκων στην ΑΟΖ Κύπρου και την ΑΟΖ Αιγύπτου που εκτείνονται εκατέρωθεν της μέσης γραμμής η οποία υπογράφηκε στο Κάιρο της Αιγύπτου 12/12/2013. Το Υπουργικό Συμβούλιο της γείτονος είχε προ 15ημέρου επικύρωση τη συμφωνία. Η έκδοση του Υπουργικού Διατάγματος διαβιβάστηκε στο Υπουργείο Εξωτερικών. Η υπογραφή του διατάγματος από τον Αιγύπτιο Πρόεδρο ανακοινώθηκε από τον Υπουργό Εμπορίου Βιομηχανίας και Τουρισμού Γιώργο Λακκοτρύπη. 

Χαιρετίζει η κυβέρνηση 
Η Κυβέρνηση χαιρετίζει με ικανοποίηση την υπογραφή από τον Πρόεδρο της Αιγύπτου κ. Αμπντέλ Φατάχ Αλ-Σίσι, του Προεδρικού Διατάγματος  με το οποίο κυρώνεται η Συμφωνία Πλαίσιο μεταξύ των Κυβερνήσεων Κύπρου και Αιγύπτου, αναφορικά με την ανάπτυξη υδρογονανθρακικών πόρων που εκτείνονται από τη μια πλευρά της Μέσης Γραμμής στην άλλη. Η εν λόγω συμφωνία υπεγράφη στο Κάιρο στις 12 Δεκεμβρίου 2013, κατά τη διάρκεια της επίσημης επίσκεψης του Προέδρου Αναστασιάδη στην Αίγυπτο. Η Συμφωνία θα τεθεί σε ισχύ με τη λήψη Ρηματικής Διακοίνωσης, με την οποία θα γνωστοποιείται η κύρωση της Συμφωνίας από την Αίγυπτο. Πρόκειται για μια άκρως σημαντική Συμφωνία, η οποία βασίζεται και επιβεβαιώνει τη Συμφωνία Οριοθέτησης της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης μεταξύ των δυο χωρών του 2003. Η Συμφωνία ορίζει το πλαίσιο και τους κανόνες συνεργασίας των δυο χωρών, σε σχέση με την ανάπτυξη και κοινή εκμετάλλευση υδρογονανθράκων σε κοιτάσματα που δυνατό να τέμνονται από το κοινό όριο των ΑΟΖ των δύο χωρών. 

Πηγή: philenews.com

Συνέντευξη του Ν. Λυγερού στην ραδιοφωνική εκπομπή 2wm "Ο Μελωδικός Σταθμός", Αυστραλίας. 13/09/2014

Συνέντευξη του Ν. Λυγερού στην ραδιοφωνική εκπομπή 2wm "Ο Μελωδικός Σταθμός", Αυστραλίας. 13/09/2014 

Π. Καμμένος για ΑΟΖ. Απόσπασμα από τη Συνέντευξη Τύπου στην 79η ΔΕΘ. 11/09/2014

Π. Καμμένος για ΑΟΖ. Απόσπασμα από τη Συνέντευξη Τύπου στην 79η ΔΕΘ. 11/09/2014.

Israel eyes pipeline to export natural gas to southern Europe

Israel initially looked to export most of its reserves in the form of liquefied natural gas (LNG) but after potential Australian investor Woodside Petroleum, an LNG specialist, bailed out of a joint development deal with Israel's Delek and U.S. Noble Energy earlier this year, its LNG export outlook diminished.

Another potential export route, via a pipeline to Turkey, has also been dealt a blow because of a deepening political rift over Israel's Gaza offensive.

"What looks ... possible to carry out is a pipeline to our neighbours in the EU, like Cyprus and Greece, and from Greece to all southern Europe, to Italy, maybe other countries," Israeli Foreign Minister Avigdor Lieberman told journalists during a visit to Lithuania, where the government has been considering the potential of future Israeli LNG imports.

The Israeli minister said the planned pipeline was estimated to cost $20-$30 billion.

"It's a huge project, and we are only in the beginning. But (the) first impression is that the right way to export this gas to Europe is through Cyprus and Greece," he added.

Israel has also been negotiating a deal to supply natural gas from its vast Leviathan field to its Arab neighbour Jordan under a 15-year, $15 billion agreement.

The Leviathan field, expected to come online by 2018, is estimated to have enough gas to meet Europe's needs for a year.

Despite Lieberman's preference for a pipeline to southern Europe, LNG is not fully off the table yet.

EU member Cyprus has also found gas offshore and proposed to export its reserves with Israel via a joint LNG export terminal on its shores. Cyprus has so far not discovered enough gas to warrant an LNG export terminal using only its own reserves.

There are also talks to pump Israeli gas to Egypt, from where it could be liquefied and exported as LNG via existing infrastructure. (Reporting by Andrius Sytas; Writing by Nerijus Adomaitis; Editing by Henning Gloystein and David Evans)

Διάλεξη του Ν. Λυγερού: ''Σύμπλεγμα Καστελλόριζου και ΑΟΖ Ελληνισμού''. Sydney, Australia 11/09/2014

Παρουσίαση του Π. Διαμάντη στη διάλεξη του Ν. Λυγερού - Σύμπλεγμα Καστελλόριζου και ΑΟΖ Ελληνισμού


Ελληνική ΑΟΖ και Αυστραλιανή τεχνογνωσία

Η Αυστραλιανή τεχνογνωσία στα LNG είναι δεδομένη. Και αυτό συμβάλλει στην ανοδική πορεία της Αυστραλίας στον τομέα της εξαγωγής φυσικού αερίου σε μορφή LNG. Επίσης η Αυστραλία διαθέτει ένα τεράστιο τομέα για επενδύσεις, ο οποίος είναι ουσιαστικά ένας από τους μεγαλύτερους του κόσμου. Έτσι ήταν αναμενόμενο τα θαλάσσια οικόπεδα της ελληνικής ΑΟΖ να αγγίξουν το ενδιαφέρον της Ομοσπονδίας, αλλά και των εταιρειών που δραστηριοποιούνται σε αυτόν τον τομέα. Σίγουρα ο αγωγός TAP έδειξε την τάση της περιοχής, αλλά η Αυστραλία ενδιαφέρεται ακόμα περισσότερο για τα υπεράκτια κοιτάσματα, όχι μόνο επειδή αυτά είναι τα στρατηγικά κοιτάσματα λόγω της τάξης μεγέθους των αποθεμάτων, αλλά και λόγω της τεχνογνωσίας της για την μετατροπή του φυσικού αερίου σε LNG, ουσιαστικά μιλούμε για την τεχνολογία FLNG. Το θετικό για την Ελλάδα είναι ότι προσφέρει άλλη μία δυνατότητα για την αξιοποίηση του φυσικού αερίου που έχουμε στην ΑΟΖ μας. Είναι σίγουρο ότι η Αυστραλία δεν ασχολείται με μικρά κοιτάσματα που βρίσκονται στον εθνικό θαλάσσιο χώρο, και μόνο η ελληνική ΑΟΖ με το μέγεθός της μπορεί να είναι ελκυστική. Και τα δεδομένα είναι ξεκάθαρα, αφού για το Κατάκολο παραδείγματος χάρη μιλούμε μόνο για 15 μέρες ενεργειακής Ελλάδας, ενώ για τα κοιτάσματα που βρίσκονται Νότια της Κρήτης αναμένουμε 450 χρόνια ενεργειακής Ελλάδας. Κι αυτή η διαφορά κάνει τη διαφορά στον τομέα των υδρογονανθράκων. Έτσι η Αυστραλία προετοιμάζεται ενεργά για την έναρξη του διαγωνισμού του γύρου αδειοδοτήσεων για τα είκοσι θαλάσσια οικόπεδα που βρίσκονται στο Ιόνιο και Νότια της Κρήτης. Σε αυτό το πλαίσιο έχουμε να παίξουμε ένα ρόλο καταλυτικό μέσω των Ελλήνων της Αυστραλίας που γνωρίζουν πάρα πολύ καλά τα οικονομικά και τεχνικά δεδομένα των δύο χωρών. Είναι απαραίτητο να συνειδητοποιήσουμε ότι η Αυστραλία δεν είναι μία χώρα απομονωμένη από την ελληνική πραγματικότητα λόγω της ύπαρξης του ελληνικού στοιχείου που ζει και δρα επί τόπου. Κατά συνέπεια πρόκειται για μία φυσιολογική συμμαχία που μπορεί να ενεργοποιηθεί και στον τομέα των υδρογονανθράκων, ειδικά μέσω του LNG. Διότι θα υπάρξουν κι άλλες χώρες υποψήφιες για τα θαλάσσια οικόπεδα που δεν έχουν καμία σχέση με μας και θα ήταν κρίμα να μην αξιοποιηθεί ένα κοινό πλαίσιο που υπάρχει εδώ και δεκαετίες, λόγω άγνοιας και αδράνειας επί του θέματος.

Η ελληνική ΑΟΖ αγγίζει και την Αυστραλία

Η Αυστραλία είναι γνωστή στον ενεργειακό τομέα και ειδικά στους υδρογονάνθρακες γι’ αυτό το λόγο βρίσκεται στις κορυφαίες χώρες σε αυτές τις δραστηριότητες. Η Αυστραλία γνωρίζει τοπικά το ελληνικό στοιχείο με 600.000 διαφορετικούς τρόπους και αυτό έχει συμβάλει ουσιαστικά στις σχέσεις με την Ελλάδα. Η Αυστραλία κάνει μια ισχυρή χρήση του ελληνικού εμπορικού στόλου αφού αυτός μεταφέρει τα μισά προϊόντα της στον τομέα των εισαγωγών και εξαγωγών. Επίσης αυστραλιανή εταιρεία πετρελαϊκή είναι υποψήφια στα οικόπεδα της κυπριακής ΑΟΖ. Έτσι με αυτόν τον τρόπο το άνοιγμα της Ελλάδας μέσω των 20 θαλάσσιων οικοπέδων στο Ιόνιο και Νότια της Κρήτης, που βρίσκονται στην ελληνική ΑΟΖ, ήταν αναμενόμενο να ενδιαφέρουν και την Αυστραλία. Υπάρχει βέβαια και επιστημονικός λόγος, αφού η Βόρεια Αυστραλία και η Ανατολική Μεσόγειος έχουν κοινά σημεία σε γεωλογικό επίπεδο λόγω σύγκλισης τεκτονικών πλακών. Κατά συνέπεια οι ειδικοί των υδρογονανθράκων γνωρίζουν και τη θεωρητική αξία των κοιτασμάτων στη μεσογειακή περιοχή. Όλα αυτά τα δεδομένα συμβάλλουν για να υποστηρίξουν ενεργά και την έναρξη του διαγωνισμού για την αδειοδότηση των θαλάσσιων οικοπέδων της Ελλάδας. Βλέπουμε λοιπόν ότι οι Έλληνες της Αυστραλίας μπορούν να αποτελέσουν έναν ενισχυμένο συνδετικό κρίκο μεταξύ των δύο χωρών, αφού πρόκειται για ένα παίγνιο μη μηδενικού αθροίσματος, όπως λέμε στη θεωρία παιγνίων, μέσα στο οποίο μπορούν να αναπτυχθούν στρατηγικές συμπεριφορές που οδηγούν σε στρατηγικό μείγμα ωφέλιμο από τις δύο πλευρές. Η νέα σκακιέρα που αποτελεί η ελληνική ΑΟΖ με την κυπριακή ΑΟΖ επιτρέπει στην Αυστραλία να παίξει ένα σημαντικό ρόλο αν όλες αυτές οι χώρες αντιληφθούν το κοινό τους όφελος και σε αυτόν τον τομέα. Επίσης οι Έλληνες της Αυστραλίας που ανήκουν στο παραγωγικό δυναμικό της μπορούν να ενημερώσουν τις δύο χώρες για τις ικανότητες της καθεμιάς. Δημιουργείται ένα συμμαχικό πλαίσιο που μπορεί να μετατραπεί σε κοινό πεδίο δράσης όπου η θάλασσα, δηλαδή το απέραντο γαλάζιο, το φυσικό αέριο, δηλαδή το LNG και ο εμπορικός στόλος είναι ισχυρά κομμάτια έτοιμα για δράση. Έτσι μπορούμε να προετοιμάσουμε ένα κοινό μέλλον μεταξύ Ελλάδας και Αυστραλίας.

Διάλεξη του Ν. Λυγερού με θέμα: Η ΑΟΖ του Ελληνισμού. Κυπριακή Λέσχη, Sydney. 07/09/2014

Διάλεξη του Ν. Λυγερού με θέμα: Η ΑΟΖ του Ελληνισμού. Κυπριακή Λέσχη, Sydney. 07/09/2014. 


Διάκριση Πανεπιστήμιου Λευκωσίας στον Τομέα Υδρογονανθράκων

Αναγνώριση από το ΕΤΕΚ του προγράμματος BSc in Oil & Gas Energy Engineering.

Στην προετοιμασία της επόμενης γενεάς επαγγελματιών που θα στελεχώσουν την ανερχόμενη βιομηχανία υδρογονανθράκων, επικεντρώνεται το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας, σε μια εποχή που γίνονται εντατικές προετοιμασίες για νέες γεωτρήσεις στην Κυπριακή ΑΟΖ. Ανταποκρινόμενο στις ανάγκες της υψηλής τεχνολογίας βιομηχανίας πετρελαίου και φυσικού αερίου, το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας έχει εντάξει στο εκπαιδευτικό του «οπλοστάσιο» το πρώτο πτυχίο στην Μηχανική Ενέργειας Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου (BSc in Oil & Gas Energy Engineering) στην Κύπρο. Το εν λόγω πτυχίο είναι το πρώτο και μοναδικό που έχει αναγνωριστεί από το Επιστημονικό και Τεχνικό Επιμελητήριο Κύπρου (ΕΤΕΚ), που είναι αρμόδιο για την αναγνώριση προγραμμάτων σπουδών Μηχανικής. Το πτυχιακό πρόγραμμα, το οποίο προσφέρεται από το ακαδημαϊκό έτος 2013-14, συμπεριλαμβάνει μια ευρεία γκάμα μαθημάτων και διδάσκονται στην Αγγλική γλώσσα. Εξειδικευμένα μαθήματα συμπεριλαμβάνουν τη γεωλογία πετρελαίων, τους ταμιευτήρες υδρογονανθράκων, τις γεωφυσικές μεθόδους εντοπισμού, και τις υποδομές αξιοποίησης των ορυκτών καυσίμων όπως η υγροποίηση φυσικού αερίου. Επίσης, οι φοιτητές διδάσκονται στο να σχεδιάζουν αγωγούς φυσικού αερίου και πετρελαίου και να αναγνωρίζουν θέματα ασφάλειας και περιβαλλοντικής προστασίας. Το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας επίσης προσφέρει εξίσου αναγνωρισμένο μεταπτυχιακό πρόγραμμα (MSc in Oil & Gas Energy Engineering). Τα προγράμματα διδάσκονται από εγνωσμένου κύρους ακαδημαϊκό προσωπικό. Σε ερευνητικό επίπεδο προσφέρεται επίσης σχετικό Διδακτορικό (PhD). Για τις ανάγκες των προγραμμάτων, το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας έχει δημιουργήσει άρτια εξοπλισμένα εργαστήρια Μηχανικής Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου. Πλεονέκτημα επίσης αποτελεί και το γεγονός ότι οι απόφοιτοι των προγραμμάτων μπορούν να εργοδοτηθούν ως μηχανικοί φυσικού αερίου, ειδικοί σε θέματα ασφάλειας, συντήρησης και λειτουργίας υποδομών πετρελαίου και φυσικού αερίου, μηχανικοί αγωγών, σύμβουλοι περιβάλλοντος, και μηχανικοί ενέργειας σε κυβερνητικά τμήματα και ημικρατικούς οργανισμούς. Μπορούν επίσης να μετεκπαιδευτούν από εταιρείες ενέργειας ή και να εργαστούν στο εξωτερικό αν το επιθυμούν. 

http://www.sigmalive.com/lifestyle/press-releases/157972

Offshore Oil and Gas Resources Sector Security Inquiry



Source:
http://www.infrastructure.gov.au/transport/security/oits/files/offshore_oil_and_gas_resources_sector_security_inquiry.pdf

Coupling Geomechanical and Fluid Flow Modelling/ Effect of Reservoir Parameters on Solid Deformation

Abstract
Geomechanical Modelling is part of the Reservoir simulation process and concerns
the calculation of the stress and strain field of the reservoir during depletion.
Although geomechanical modelling was seldom considered in the past in reservoir
simulation today it is crucial in determining porosity and permeability alterations due
to changing effective stresses which can affect oil production rate. These changes
occur as depletion mechanisms cause pore fluid pressure reduction and grain
redistribution due to fluid flow.
A detailed analysis of the various approaches to coupling the governing equations
of fluid flow and geomechanical deformation is being undertaken. The coupling
approaches are evaluated in terms of computational efficiency and accuracy of
convergence to the solution. The approaches are divided in four kinds: Fully implicit
coupling, iterative coupling, one way coupling and pseudocoupling. The choice of a
specific coupling strategy depends on the degree of accuracy required, the size and
the geometry of the mesh.
Also in our work a reservoir model is being simulated to check the accuracy of
analytical expressions for reservoir compaction and surface subsidence. Results
were in line with analytical solutions indicating that the assumption of material linear
elasticity and reservoir disk shape geometry is valid for the formulas. The simulation
results also showed that compaction rates are high at the start of the production
period due to material high compressibility and decreased with increasing production
time. Surface subsidence is approximately 1.4 times higher than subsurface
compaction which is attributed to the model long lateral dimensions and reservoir
exposure at the surface. By performing a sensitivity analysis we also show the
dependence of reservoir deformation on elastic material parameters of Young’s
modulus E and Poisson’s ratio ν. Subsurface compaction is influenced mainly by E
with ν having almost zero influence whereas surface subsidence is influenced almost
equally by both parameters.