ΑΟΖ, Ρεβυθούσα και Ερωτήματα

Ν. Λυγερός: ΑΟΖ, Ρεβυθούσα και Ερωτήματα.

Ο Τερματικός Σταθμός Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου Ρεβυθούσας αποτελεί μια από τις σημαντικότερες εθνικές υποδομές της πατρίδας. Είναι ένας από τους δεκατρείς αντίστοιχους σταθμούς υγροποιημένου φυσικού αερίου, που λειτουργούν στη Μεσόγειο και στην Ευρώπη. Εδώ και 10 χρόνια έχει παραλάβει πάνω από 300 φορτία που φτάνουν με δεξαμενόπλοια και αποθηκεύονται σε δύο δεξαμενές συνολικής χωρητικότητας 130.000 κυβικά μέτρα υγροποιημένου Φυσικού Αερίου. Στη συνέχεια, μεταφέρεται σε ειδικές εγκαταστάσεις αεριοποίησης, όπου μετατρέπεται σε αέριο για να τροφοδοτήσει το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου. Τώρα η Ελλάδα αποφάσισε να κατασκευάσει και Τρίτη δεξαμενή διπλής χωρητικότητας σε σχέση με τις υπάρχουσες.

ΑΟΖ, Ρεβυθούσα και Ερωτήματα


Για αυτό το λόγο ψηφίστηκε τροπολογία με γενικό αριθμό 1454 και ειδικό 65 στις 05/05/2014, η οποία δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως στο τεύχος πρώτο, αριθμός φύλλου 114 στις 10 Μαΐου 2014, για να οριστεί το σημείο ο σκοπός παραχώρησης γιατί είναι μέχρι τον αιγιαλό του νησιού, για να γίνουν τα έργα και οι προσβάσεις. Επίσης υπάρχει και άδεια δόμησης για το έργο της δεξαμενής, επειδή θα είναι κατά το ήμισυ εντός εδάφους και το υπόλοιπο εκτός. Επειδή όλο το πλαίσιο είναι ενιαίο και εντός του ΔΕΣΦΑ, η παραχωρούμενη χρήση δεν οφείλεται αντάλλαγμα, υπό τον όρο ότι μέτοχοι του ΔΕΣΦΑ Α.Ε. παραμένουν το Δημόσιο και νομικά πρόσωπα των οποίων οι μετοχές ανήκουν αποκλειστικά στο Δημόσιο. Όλο αυτό το πλαίσιο είναι ξεκάθαρο και ορθολογικό, μάλιστα ακολουθεί την υψηλή στρατηγική της ελληνικής ΑΟΖ στη Μεσόγειο. Το άρθρο 40 παράγραφος 2 προσθέτει ότι σε περίπτωση αλλαγής της μετοχικής σύνθεσης του ΔΕΣΦΑ Α.Ε. το αντάλλαγμα χρήσης για την ανωτέρω έκταση θα καθοριστεί με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών. Για να γίνει πιο κατανοητός ο προβληματισμός υπενθυμίζουμε ότι η Ρεβυθούσα είναι ο μοναδικός σταθμός αεριοποίησης στην Ανατολική Μεσόγειο που ανήκει στην Ευρωπαϊκή Ένωση και ότι η αναβάθμισή του είναι πάρα πολύ σημαντική για την ενεργειακή μας ασφάλεια. Μόνο που αναρωτιόμαστε γιατί να γίνει αν είναι να τον πουλήσουμε στους Αζέρους; Και ποιο μπορεί να είναι το αντάλλαγμα όταν τέτοιος σταθμός είναι μοναδικός στην περιοχή, αφού λειτουργεί μονόπλευρα προς όφελός μας;

Ν. Λυγερός: ΑΟΖ, Ρεβυθούσα και Ερωτήματα.

Ο Αλεξέι Μίλερ στην Αθήνα

Ωστόσο, ο Μίλερ δεν ήρθε στην Αθήνα μόνο και μόνο για να κάνει lobbying.
Στον Πειραιά σχεδιάζεται η υλοποίηση εγκαταστάσεων και σταθμού εφοδιασμού εμπορικών και επιβατικών πλοίων με υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), έργο που προωθεί η Qatar Petroleum International. Η συγκεκριμένη εταιρεία εισάγει LNG στον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας και στη συνέχεια με κατάλληλα μικρά πλοία θα εφοδιάζει τα αεριοκίνητα πλοία που πηγαινοέρχονται στον Πειραιά.

Πηγή: zougla.gr

Αναμένοντας το Saipem 10000


Στο drillship της ΕΝΙ οι ελπίδες για τερματικό εντός χρονοδιαγραμμάτων



Την τελευταία της ευκαιρία για τερματικό LNG εντός των χρονοδιαγραμμάτων που είχε θέσει, εναποθέτει σε μεγάλο βαθμό η κυβέρνηση στο εξειδικευμένο πλοίο που θα χρησιμοποιήσει η ΕΝΙ για έρευνες στο Οικόπεδο 9.

Σε αντίθεση με τις έρευνες που διεξήγαγε η Noble στο Οικόπεδο 12 κατά τις οποίες χρησιμοποίησε πλατφόρμα, η ΕΝΙ εκτός απροόπτου θα χρησιμοποιήσει ειδικό πλοίο που κάνει τη συγκεκριμένη εργασία (drillship). Πρόκειται για το Saipem 10000 το οποίο ανήκει στην Saipem, θυγατρική της ΕΝΙ. Το 228 μέτρων πλοίο βρίσκεται αυτήν την περίοδο στη Μοζαμβίκη και εκτός απροόπτου αναμένεται στην Κύπρο περί τα τέλη Αυγούστου. Το πλοίο που μπορεί να τρυπήσει σε βάθος μέχρι 10.000 πόδια από την επιφάνεια της θάλασσας φτάνοντας μέχρι και 30.000 πόδια στο υπόστρωμα, θα κάνει το πρώτο βήμα για να διαφανεί κατά πόσο υπάρχουν στην κυπριακή ΑΟΖ κι άλλα κοιτάσματα τα οποία μπορούν να τύχουν εκμετάλλευσης σε σύντομο χρονικό διάστημα ώστε η λειτουργία του τερματικού υγροποίησης να είναι βιώσιμη αλλά και επικερδής.

Απ’ εκεί και πέρα, θα χρειαστεί και σ’ αυτήν την περίπτωση επιβεβαιωτική γεώτρηση ενώ περαιτέρω ελπίδες εναποτίθενται και στις νέες έρευνες που θα πραγματοποιήσει η Noble σε άλλο σημείο του Οικοπέδου 12. Η Noble πάντως, ξεκαθάρισε πως για αρχή προτιμά την εμπορική εκμετάλλευση των κοιτασμάτων ανατολικής Μεσογείου μέσω αγωγών έστω κι αν προηγήθηκε υπογραφή MOU που έδινε προτεραιότητα σε τερματικό στην Κύπρο.

Ο πρώην διευθυντής της υπηρεσίας Ενέργειας του υπουργείου Εμπορίου Σόλωνας Κασίνης σχολίασε στο InBusinessNews πως η δημιουργία τερματικού είναι η μόνη λύση για την Κύπρο και όσο πιο γρήγορα καταλήξει η κυβέρνηση σε τελεσίδικη απόφαση τόσο το καλύτερο. «Υπάρχουν επαρκείς ποσότητες στην κυπριακή ΑΟΖ για να καλύψουν τη λειτουργία του τερματικού», σχολίασε.

Στη ξηρά και συγκεκριμένα στο λιμάνι Λάρνακας, οι υποστηρικτικές διαδικασίες για τις ενέργειες της ΕΝΙ τρέχουν με γοργούς ρυθμούς. Η κοινοπραξία Medserv-Καραμοντάνης ετοιμάζει τις απαραίτητες εγκαταστάσεις. Παράλληλα η εταιρεία Halliburton που θα δημιουργήσει τη λεγόμενη «λάσπη» που θα χρησιμοποιηθεί στη γεώτρηση, έχει υπογράψει συμφωνία με την ΕΝΙ και αναμένεται να στήσει τη μονάδα παραγωγής εντός του χώρου που δόθηκε στη Medserv. 

sigmalive.com

Η ενέργεια στο κέντρο των συζητήσεων Σαμαρά-Έτινγκερ

Ο Πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς, συνοδευόμενος από τον υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής Γιάννη Μανιάτη, συναντήθηκε το πρωί της Τετάρτης, στις Βρυξέλλες, με τον αρμόδιο για θέματα ενέργειας επίτροπο, Γκίντερ Έτινγκερ.

Αντικείμενο της συνάντησης ήταν η ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης, η διασφάλισή της μέσω της διαφοροποίησης των οδών παροχής και των πηγών της ενέργειας και ειδικότερα τα ζητήματα που σχετίζονται με τους δύο αγωγούς ειδικού ελληνικού ενδιαφέροντος, τον TAP και τον ελληνοβουλγαρικό.

Στο επίκεντρο των συζητήσεων βρέθηκε η διασύνδεση των διαφόρων ευρωπαϊκών δικτύων, ιδιαίτερα αυτών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης (Ελλάδα, Βουλγαρία, Ρουμανία, Ουγγαρία) με τις χώρες της Ομάδας Visegrad καθώς και οι έρευνες για τα κοιτάσματα υδρογονανθράκων της Ελλάδας, της Κύπρου και του Ισραήλ.

Συζητήθηκε, επίσης, στο πλαίσιο των διαβουλεύσεων για τις ιδιωτικοποιήσεις στον ευρωπαϊκό ενεργειακό τομέα, το θέμα της ιδιωτικοποίησης της ΔΕΣΠΑ.

Το ενδιαφέρον της ελληνικής πλευράς επικεντρώθηκε, μεταξύ άλλων, στην προώθηση των έργων κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος, κυρίως δε εκείνων που σχετίζονται με τη διασύνδεση των υπαρχόντων δικτύων.

Τα ζητήματα αυτά αποτελούν ένα από τα σημαντικότερα "ντοσιέ" της Ελληνικής Προεδρίας στο πλαίσιο του Συμβουλίου των Υπουργών και θα βρεθούν στο επίκεντρο των συζητήσεων της επόμενης Συνόδου Κορυφής, στο τέλος Ιουνίου.

Σύμφωνα με διπλωματικές πηγές, η συνάντηση του Πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά και του υπουργού Γιάννη Μανιάτη με τον Ευρωπαίο επίτροπο "ήταν παραγωγική" και πραγματοποιήθηκε "σε καλό κλίμα".

Σημαντικό βήμα για την εγκατάσταση LNG και συστημάτων scrubber στην Ελλάδα

Με στόχο την ανάπτυξη της ελληνικής ναυπηγοεπισκευής που έχει υψηλή ποιότητα και συσσωρευμένη εμπειρία,  εφοπλιστικές Ενώσεις, Νηογνώμονες, Πανεπιστήμια, Φορείς Λιμένων,  και Επιμελητηρίων προχώρησαν στη δημιουργία Κέντρου Μετασκευών πλοίων σε καύσιμο LNG, εγκατάστασης Συστημάτων Scrubber που καθαρίζουν-φιλτράρουν τα καυσαέρια των πλοίων και Σύστημα Διαχείρισης Θαλασσίου  Έρματος στον Πειραιά. Πρόκειται για πρωτοποριακή κίνηση που στόχο έχει να προσελκύσει πλοία για επισκευή και μετατροπές  δημιουργώντας 20.000 νέες θέσεις εργασίας και έσοδα για το κράτος. Υπολογίζεται ότι τα επιχειρηματικά  project θα είναι ύψους  δισεκατομμυρίων ευρώ.

«Τον Νοέμβριο 2013 ξεκίνησε μία κοινή προσπάθεια της ΝΑΥΣΟΛΠ συνεπικουρούμενη από την Ένωση Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων (ΕΕΝΜΑ) και τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) καθώς και άλλων φορέων και επιχειρήσεων. Η πρωτοβουλία αυτή  άρχισε  ως μία εξωστρεφής κίνηση τοπικής αλλά και εθνικής στρατηγικής από μία απλή ιδέα. Αφού είμαστε εκ των πραγμάτων ακριβοί και δύσκολα θα ξαναγίνουμε φθηνοί, όμως έχουμε υψηλή ποιότητα, σωρευμένη εμπειρία, καλές υποδομές και καλούς χρόνους παράδοσης, γιατί να μην ασχοληθούμε με ένα αντικείμενο που απαιτεί τα παραπάνω και ο πελάτης θα είναι διατεθειμένος να πληρώνει το επιπλέον κόστος λόγω της προστιθέμενης αξίας που θα λαμβάνει» επισημαίνει ο Διευθύνων Σύμβουλος ΝΑΥΣΟΛΠ ΑΕ. (θυγατρικής ΟΛΠ ΑΕ.) και Αντιπρόεδρος Ελληνικού Ινστιτούτου Ναυτικής Τεχνολογίας, Απόστολος Σίγουρος:

 «Στο πλαίσιο αυτό και βλέποντας τα σημάδια των καιρών αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε μία Ομάδα Εργασίας που θα ασχολείται με το θέμα της δημιουργίας Κέντρου Μετασκευής πλοίων σε καύσιμο LNG, εγκατάστασης Συστημάτων Scrubber   και Ballast Water Treatment, Σύστημα Διαχείρισης Θαλασσίου  Έρματος αφού τα θέματα αυτά  θα απασχολήσουν έντονα τη Παγκόσμια Ναυτιλιακή Κοινότητα τα επόμενα 3 με 5 χρόνια, λόγω και των επερχόμενων υποχρεωτικών προς εφαρμογή Διεθνών Κανονισμών (IMO). Η ιδέα έτυχε υψηλής εκτίμησης από σχεδόν όλους τους εμπλεκόμενους με το αντικείμενο, με αποτέλεσμα να έχουμε ήδη 55 στελέχη που εκπροσωπούν περισσότερους από  30 φορείς και εταιρείες, καλύπτοντας μεγάλο ποσοστό των εμπλεκομένων σε ελληνικό επίπεδο. Έχουμε ήδη δημιουργήσει πέντε Υπο-Ομάδες Εργασίας, η πρώτη εκ των οποίων ασχολείται με τα Πρότυπα και τους Κανονισμούς, η δεύτερη με τις δυνατότητες Χρηματοδότησης, η τρίτη με το Marketing και την Προώθηση, η τέταρτη με τη δημιουργία της Συστάδας όταν ολοκληρωθούν οι εργασίες των άλλων υπο-ομάδων και η πέμπτη με την Εκπαίδευση και Πιστοποίηση».

 Ήδη  έχει δημιουργηθεί μία εκτενής βιβλιοθήκη Κανονισμών που ενημερώνεται συνεχώς, έχουν βρεθεί πιθανοί τρόποι χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Ένωση και από άλλα Funds και οι συμμετέχοντες έχουν  προχωρήσει σε μία εκτενή καταγραφή των σχετικών εταιρειών στην Ελλάδα.

«Όλα τα ανωτέρω γίνονται σε εθελοντική βάση. Ως πρώτη κίνηση εξωστρέφειας, έχει επίσης δημιουργηθεί ένα εγχειρίδιο (booklet) 50 εταιρειών και φορέων που ασχολούνται στην Ελλάδα με τα ανωτέρω θέματα, το οποίο θα μοιραστεί σε 3.000 αντίτυπα στα Ποσειδώνια 2014 σε πιθανούς μελλοντικούς πελάτες. Τα τελικά projects για την Ελλάδα μπορεί να είναι της τάξης πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ   για τα επόμενα 10-15 έτη Τα ανωτέρω στοιχεία θα αναρτηθούν  στην ιστοσελίδα που έχει ήδη δημιουργηθεί (www.maritimeblue.gr) ενώ θα συνταχθεί και το πρώτο Master Plan της όλης προσπάθειας» τονίζει ο κος Απόστολος Σίγουρος.

Στις συναντήσεις και στις υπο-Ομάδες  συμμετέχουν ενεργά οι Νηογνώμονες LLOYD’S,  RINA, Ελληνικός Νηογνώμονας, DΝV-GL, ABS, BureauVeritas, INSB, η Ένωση Ηλεκτρολόγων Επισκευαστών και Κατασκευαστών Πλοίων Πειραιά,  η Ένωση Ναυπηγοεπισκευαστών Πειραιά, το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά, το Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Τεχνολογίας, το Πανεπιστήμιο Πειραιώς, το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, Εταιρείες Ναυπηγοεπισκευαστών, Μηχανουργεία, Μελετητές, Δικηγορικά Γραφεία, κτλ.


Όσο αφορά τους άξονες στους οποίους η ΝΑΥΣΟΛΠ προτείνει να κινηθεί η ναυπηγοεπισκευή στην Ελλάδα στα επόμενα χρόνια για να αυξήσει την ανταγωνιστικότητα της χώρας σε Ευρωπαϊκό και Διεθνές επίπεδο, με κατάλληλη εκμετάλλευση των υπαρχόντων υποδομών τόσο από υλικοτεχνική άποψη όσο και από πλευράς ανθρώπινου δυναμικού,  σύμφωνα με τον κο Απόστολο Σίγουρο είναι:

Α. Εναλλακτικές μορφές ενέργειας στα πλοία
«Υπάρχει ανάγκη διερεύνησης νέων μορφών ενέργειας για τα πλοία η οποία προέρχεται από το γεγονός της αύξησης της τιμής του πετρελαίου, της αβέβαιης διαθεσιμότητάς του στο άμεσο και απώτερο μέλλον και στην, βάσει Διεθνών και Ευρωπαϊκών Κανονισμών, υποχρεωτική δραματική μείωση της εκπομπής ρύπων (SOx,  NOx, COx), όσο και στην επιβολή αγοροκεντρικών μέτρων (δικαιώματα εκπομπής, κτλ.) με άμεση επίδραση στην ανταγωνιστικότητα του ελληνικού πλοίου, σταδιακά από το 2015 και μετά.
Κατά συνέπεια οι εμπλεκόμενοι φορείς έχουν στραφεί σε άλλες μορφές ενέργειας, με επικρατέστερη αυτή της χρήσης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου. Καθώς το αντικείμενο είναι σχετικά νέο, επισύρει τη δημιουργία και ανάγκη κάλυψης διαφορετικών τύπων αναγκών σε παγκόσμιο επίπεδο, όπως σε Προδιαγραφές, Πρότυπα, Εκπαίδευση, Πιστοποίηση, Τεχνική Κατάρτιση, Τεχνικά Έργα Μετατροπής Μηχανών Πλοίων, Ειδικές Κατασκευές, κτλ. Όλα τα ανωτέρω είναι ακόμη σε εξέλιξη και διαμόρφωση όχι μόνο στον Ευρωπαϊκό αλλά και στο Διεθνή χώρο. Καθώς η Ελλάδα βρίσκεται σε κομβικό σημείο διέλευσης πλοίων (Σουέζ – Γιβραλτάρ), έχοντας τη φήμη διαχρονικών ποιοτικών ναυπηγοεπισκευαστικών εργασιών, θα μπορούσε να παίξει πρωτεύοντα ρόλο στην κάλυψη των αναγκών αυτών. Οι θετικές επιπτώσεις για την Εθνική μας Οικονομία από το εν λόγω εγχείρημα είναι της τάξεως των δεκάδων δισεκατομμυρίων ευρώ για τα επόμενα 10-15 έτη, ενώ οι δημιουργούμενες άμεσες θέσεις εργασίας μαζί με αυτές που θα αποφύγουν τη μείωση εκτιμώνται σε άνω των 20.000. Σημειώνεται δε ότι είναι ελάχιστες οι Χώρες που διαθέτουν τις υποδομές για αυτό το εγχείρημα» και προσθέτει:

«Παράλληλα εξετάζονται και άλλες ναυπηγικές λύσεις δημιουργίας οικολογικών πλοίων, όπως για παράδειγμα μικρών υβριδικών σκαφών (yachts) τα οποία θα κινούνται με τη βοήθεια του ήλιου ή/και του αέρα, ποταμόπλοιων τα οποία θα κινούνται εν μέρη με βιολογική καύση απορριμμάτων, κτλ. Τα ανωτέρω θα μπορούσαν κάλλιστα να αποτελέσουν αντικείμενο κατασκευής και μετασκευής στην Ελλάδα, με αντίκτυπο τόσο σε θέματα περιβάλλοντος όσο και σε θέματα βελτίωσης τουριστικών υπηρεσιών, όπως φυσικά και να αποτελέσουν εξαγώγιμο προϊόν» τονίζει ο  κος Απ.Σίγουρος.

Β.  Διαχείριση Περιβαλλοντικών επιπτώσεων από τη χρήση πλοίων
«Σύμφωνα με τους Διεθνείς Κανονισμούς (International Maritime Organization - IMO) για τους οποίους υπάρχει απαίτηση προσαρμογής όλων των Χωρών, από το 2016 και μετά μπαίνουν σε εφαρμογή μία σειρά Κανονισμών Διαχείρισης του Θαλασσίου Έρματος, με στόχο την αποφυγή περιβαλλοντικών επιπτώσεων που προκύπτουν από τη μεταφορά θαλασσίου ύδατος μεταξύ διαφορετικών περιοχών του πλανήτη μέσω των πλοίων. Καθώς  η εφαρμογή των Κανονισμών είναι υποχρεωτική, η Ελλάδα θα μπορούσε να ασχοληθεί πιο συστηματικά με το εν λόγω αντικείμενο, τόσο από πλευράς σχεδιασμού όσο και από πλευράς κατασκευής, εγκατάστασης, πιστοποίησης και εκπαίδευσης στην χρήση του και συντήρησή του» υπογραμμίζει ο κος Απ.Σίγουρος.

Ο τρίτος άξονας είναι οι Πλατφόρμες Εξόρυξης Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου.

Η εν λόγω αγορά έχει αυξητική τάση τα τελευταία έτη, λόγω και των Έργων δημιουργίας υποδομών εξόρυξης φυσικού αερίου σε Αποκλειστικές Οικονομικές Ζώνες (ΑΟΖ) της Ανατολικής Μεσογείου, αλλά και των προσπαθειών ανεύρεσης κοιτασμάτων πετρελαίου στην ίδια περιοχή. Για τα έργα αυτά απαιτούνται πλατφόρμες και τρυπάνια μεγάλου μεγέθους.

Μεγάλα κοιτάσματα και Ελληνική ΑΟΖ

Οι έρευνες συνεχίζονται στην ελληνική ΑΟΖ και σιγά σιγά επιβεβαιώνονται όλες οι εκτιμήσεις μας όσον αφορά στην τοποθεσία των μεγάλων κοιτασμάτων στόχων που αποτελούν τα λεγόμενα στρατηγικά αποθέματα της πατρίδας μας. Με αυτόν τον τρόπο γίνεται πλέον κατανοητό σε όλους ότι η ελληνική ΑΟΖ είναι άκρως απαραίτητη στην Ελλάδα, ειδικά στον τομέα των υδρογονανθράκων. Διότι προς το παρόν οι γύροι παραχώρησης που αφορούν μικρά κοιτάσματα βρίσκονται στην ξηρά κι εντός των 6ΝΜ, δηλαδή μέσα στα τωρινά εθνικά ύδατα. Η ελληνική ΑΟΖ ενισχύεται καθημερινά από τις αναλύσεις των σεισμικών ερευνών που έγιναν με την νορβηγική εταιρεία PGS. Έτσι όλα τα άτομα που μας εξηγούσαν πρώτα ότι δεν υπάρχει απολύτως τίποτα, πρέπει πια να παραδεχθούν ότι όχι μόνο υπάρχουν κοιτάσματα υδρογονανθράκων αλλά είναι και μεγάλης αξίας. Βλέπουμε όλοι πια ότι το σενάριο που παίχτηκε το 2004 στην Κύπρο όπου ο Τάσσος Παπαδόπουλος δέχτηκε απίστευτες κριτικές για τα λεγόμενά του περί φυσικού αερίου ενώ τώρα οι εχθροί του εκμεταλλεύονται την κυπριακή ΑΟΖ και τους υδρογονάνθρακες της, παίζεται κι εδώ στην Ελλάδα το 2014. Πρέπει λοιπόν να ξεπεράσουμε όλα τα τακτικά εμπόδια και να περάσουμε στο πρακτικό στάδιο της οικοπεδοποίησης της ελληνικής ΑΟΖ, έτσι ώστε να μπορέσουμε ν’ αρχίσουμε και τους μεγάλους γύρους παραχώρησης που είναι ικανοί ν’ αλλάξουν όλα τα δεδομένα της οικονομίας μέσω της υψηλής στρατηγικής της ελληνικής ΑΟΖ. Κάθε ανάλυση των σεισμικών δεδομένων αποτελεί κι ένα βήμα παραπάνω προς αυτή την κατεύθυνση. Γι’ αυτό το λόγο πρέπει να αντιληφθούμε όλοι την αξία της Μεσογειακής Ράχης και της Λεκάνης Ηροδότου για την αξιοποίηση της ελληνικής ΑΟΖ.

Το timing της Ελληνικής Προεδρίας

Το timing της Ελληνικής Προεδρίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι εξαιρετικά πρόσφορο και θετικό για το θέμα της Ελληνικής Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης και ειδικά όσον αφορά στη θέσπισή της. Το 2004, η Κύπρος θέσπισε την ΑΟΖ της αφού εντάχθηκε στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Έτσι εκμεταλλεύτηκε το ευρωπαϊκό πλαίσιο για να εδραιώσει την απόφασή της αλλά και για να επικυρώσει την οριοθέτηση της ΑΟΖ της με την Αίγυπτο που είχε υπογράψει το 2003. Η πατρίδα μας μετά το 1982 και το 1995 δεν έχει κάνει κανένα επίσημο βήμα, αλλά με τον Νόμο των Υδρογονανθράκων 2289/1995 και την τροπολογία του 4001/2011, ξεκίνησε μια στρατηγική de facto που της επέτρεψε να κάνει συμφωνία με την εταιρεία PGS για σεισμικές έρευνες στο Ιόνιο και Νότια της Κρήτης. Έχει επίσης συμφωνήσει με την Ιταλία το 2013 για την αρχή των διαβουλεύσεων περί οριοθέτησης των ΑΟΖ μεταξύ των δύο χωρών. Με άλλα λόγια, υπάρχουν πια αντικειμενικά στοιχεία, τα οποία μάλιστα θα ενισχυθούν με την τεμάχιση των blocks. Και αυτά τα στοιχεία αποτελούν τα θεμέλια για το πέρασμα στο στάδιο de jure. Αυτό το στάδιο, μετά από την έκθεση της ευρωπαϊκής επιτροπής, την ψηφοφορία στο Ευρωκοινοβούλιο αλλά και την απόφαση για οικονομική στήριξη του EuroAsia Interconnector, είναι πλέον πεδίο δράσης που μπορεί να ενεργοποιηθεί εντός της Ελληνικής Προεδρίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης και δεν υπάρχει κανένας λόγος γι’ αυτή την καθυστέρηση. Όλοι οι ενδιαφερόμενοι είναι πια ενημερωμένοι για τις προθέσεις μας και πρέπει τώρα να το αξιοποιήσουμε προς όφελος της πατρίδας μας. Επίσης σε συνεργασία με την Κύπρο και τις εξελίξεις στον τομέα των υδρογονανθράκων, πρέπει να συντονιστούμε για να έχουμε μία ενιαία εξωτερική πολιτική του Ελληνισμού. Γι’ αυτούς τους λόγους θεωρούμε ότι πρέπει να χρησιμοποιήσουμε το timing της Ελληνικής Προεδρίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Τα master που θα σας φέρνουν πάνω στα γεωτρύπανα

Για πρώτη φορά φέτος το Σεπτέμβριο ελληνικά Πανεπιστήμια θα υλοποιήσουν Μεταπτυχιακά προγράμματα σε ζητήματα ερευνών και αξιοποίησης υδρογονανθράκων, ανέφερε προχθές κατά την υπογραφή των συμβάσεων του opendoor ο υπουργός ΠΕΚΑ Γ. Μανιάτης, επισημαίνοντας ότι το γεγονός αυτό ανοίγει νέους ορίζοντες για τους επιστήμονες της χώρας.
Πράγματι μια σχετικά άγνωστη πτυχή του εγχειρήματος για άνοιγμα της αγοράς αφορά ακριβώς στη δημιουργία προϋποθέσεων ώστε η Ελλάδα όχι μόνο να εισπράττει το όποιο μέρισμα προκύψει από την ανακάλυψη κοιτασμάτων αλλά επιπλέον να υπάρξει ενίσχυση της απασχόλησης, όχι μόνο σε επίπεδο ανειδίκευτου προσωπικού, αλλά επιπρόσθετα σε εξειδικευμένους τεχνικούς και επιστήμονες της πετρελαϊκής βιομηχανίας.
Σύμφωνα με δημοσκόπηση που διενεργεί η εξειδικευμένη έκδοση «Rigzone» ο μέσος ετήσιος μισθός το 2013 και το 2014 ήταν 91 χιλιάδες δολάρια, με την Ευρώπη να «πληρώνει» ακόμη καλύτερα στις 116,4 χιλιάδες δολάρια, να ακολουθούν η Αυστραλία και η Αφρική με 105 χιλιάδες δολάρια, και η Ανατολική Ασία με 99 χιλιάδες δολάρια.
Ως προς την ειδίκευση, οι εργαζόμενοι στις γεωτρήσεις είναι οι καλύτερα αμοιβόμενοι με 120 χιλιάδες δολάρια, ακολουθούν οι γεωφυσικοί με 104 χιλιάδες δολάρια, τα στελέχη διοίκησης με 93 χιλιάδες, οι υπεύθυνοι παραγωγής με 92 χιλιάδες και οι μηχανικοί πετρελαίου με 87 χιλιάδες.
Αυτή τη στιγμή ωστόσο εάν κάποιος Έλληνας θελήσει να πιάσει δουλειά στη βιομηχανία πετρελαίου θα χρειαστεί είτε να περιμένει να υπάρξει κενό στον Πρίνο ή να ξενιτευτεί. Εάν και εφόσον η αγορά ανοίξει ωστόσο αναμένεται να υπάρξει ζήτηση, έστω και εάν στην παρούσα φάση οι προσδοκίες θα πρέπει να παραμένουν συγκρατημένες και ρεαλιστικές.
Ποια είναι λοιπόν τα νέα μεταπτυχιακά στα οποία αναφέρθηκε ο κ. Μανιάτης; Πρόκειται για το διατμηματικό μεταπτυχιακό “Έρευνα και Εκμετάλλευση Υδρογονανθράκων”(Hydrocarbon Explorationand Exploitation), και το πρόγραμμα «Μηχανική Πετρελαίου (Petroleum Engineering).
Επισπεύδον του πρώτου  μεταπτυχιακού προγράμματος (Hydrocarbon Exploration and Exploitation) είναι το τμήμα Γεωλογίας του Αριστοτελείου, ενώ συμμετέχουν  σε αυτό τρία ακόμη πανεπιστήμια σχολή Μηχανικών Μεταλλείων – Μεταλλουργών, του ΕΜΠ, το τμήμα Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος, του ΕΚΠΑ και το τμήμα Οικονομικών Επιστημών, του Δημοκρίτειου.

Το δεύτερο πρόγραμμα (Petroleum Engineering) οργανώνεται και θα λειτουργήσει στη Σχολή Μηχανικών Ορυκτών Πόρων του Πολυτεχνείου Κρήτης και στο πρόγραμμά του περιλαμβάνονται μαθήματα όπως Γεωλογία Πετρελαίου, Μηχανική Γεωτρήσεων, Σεισμική Απεικόνιση και Διαγραφίες Γεωτρήσεων, καθώς και τα Οικονομικά και η Νομοθεσία Παραγωγής Πετρελαίου.

Για πρώτη φορά πραγματικά στοιχεία για κοιτάσματα φυσικού αερίου νοτίως της Κρήτης

Έπειτα από χρόνια εκτιμήσεων και αλληλοσυγκρουόμενων συχνά θεωριών γύρω από την ύπαρξη κοιτασμάτων υδρογονανθράκων στις θάλασσες νοτίως της Κρήτης, η κυβέρνηση φαίνεται για πρώτη φορά να έχει στα χέρια της πραγματικές ερευνητικές ενδείξεις που επιβεβαιώνουν του λόγου το αληθές.

Σε ειδική εκδήλωση που έγινε την περασμένη Τετάρτη στο Λονδίνο, ενώπιον εκατό και πλέον στελεχών της πετρελαϊκής βιομηχανίας προερχόμενα από μεγάλα ονόματα του χώρου όπως BP, Exxon-Mobil, Shell, Statoil, Eni, και Conoco-Philips, στελέχη της Νορβηγικής Petroleum Geo Services (PGS), παρουσίασαν για πρώτη φορά πραγματικά ερευνητικά στοιχεία που αποτελούν ισχυρές ενδείξεις για ύπαρξη μεγάλων κοιτασμάτων φυσικού αερίου στα νότια της Κρήτης.

Μια ημέρα πριν είχε προηγηθεί παρόμοια παρουσίαση στο διεθνές συνέδριο της Αμερικανικής Ένωσης Πετρεογεωολόγων (AAPG) που όπως και πέρυσι διεξήχθη στη Βαρκελώνη.

Η είδηση είναι ότι για πρώτη φορά εκτός από στοιχεία που αφορούν τις «πετρελαιοφόρες» όπως εκτιμάται περιοχές του Ιονίου, παρουσιάστηκαν και δύο ερμηνευμένες πλέον γραμμές, μία στα Νοτιοανατολικά της Ιεράπετρας και μία στα Δυτικά της Γαύδου, όπου σε απόσταση 30-40 χιλιομέτρων από την ακτή, εντοπίζονται ενδιαφέρουσες γεωλογικές δομές μεγάλης κλίμακας, με πιο πιθανές τις συγκεντρώσεις φυσικού αερίου.

Τι υπάρχει στην Κρήτη

Μέχρι πρότινος η Κρήτη απουσίαζε εντελώς από τις παρουσιάσεις στα συνέδρια, και το βάρος έπεφτε αποκλειστικά σχεδόν στο Ιόνιο.

Ο λόγος που τα ευρήματα για την Κρήτη προέκυψαν τώρα είναι ότι τα δείγματα από σεισμικές γραμμές τα οποία είχε μέχρι πρότινος στα χέρια της η ελληνική πλευρά, ήταν σε πρώιμο στάδιο. Τα αρχικά ανεπεξέργαστα στοιχεία των σεισμικών γραμμών, πλέον έχουν περάσει στο στάδιο της ερμηνείας.

Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι οι ειδικοί μπορούν να δουν και να ξεχωρίσουν τους γεωολογικούς σχηματισμούς που υπάρχουν στην κάθε περιοχή, και να τους συσχετίσουν ως προς το βάθος τους στην αντίστοιχη σεισμική γραμμή.

Η εντύπωση λοιπόν των επιστημόνων για τα δεδομένα που παρέλαβαν μόλις πριν από μια εβδομάδα για τη Νότια Κρήτη, είναι πως το πάχος των συγκεκριμένων γεωλογικών στρωμάτων είναι αρκετά μεγάλο, ικανό να συγκρατήσει εκεί την πίεση του φυσικού αερίου ώστε να δημιουργηθεί σημαντικός όγκος κοιτάσματος.

Τα επόμενα βήματα

Πρόκειται ακριβώς για το κομμάτι του "πάζλ" που μέχρι σήμερα απουσίαζε, και που πάνω σε αυτό θα βασιστεί το επόμενο μεγάλο βήμα, που είναι η χάραξη οικοπέδων σε Ιόνιο και Νότια Κρήτη, προκειμένου να προκηρυχθεί ο μεγάλος γύρος παραχωρήσεων στις αρχές Ιουλίου που θα δημοσιευθεί στην Εφημερίδα των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων.

Η κινητικότητα ενόψει αυτής της επόμενης και πολύ πιο σημαντικής αυτής φάσης αυξάνεται, και η προχθεσινή υπογραφή των συμβάσεων παραχώρησης σε Πατραϊκό, Ιωάννινα και Κατάκολο αποτελεί στην ουσία μια ακόμη "διαφήμιση" για τους εγχώριους υδρογονάνθρακες, ενόψει των διαγωνισμών του καλοκαιριού.

Μέσα στις επόμενες εβδομάδες, ομάδα στελεχών του υπουργείου ΠΕΚΑ μεταβαίνει στη Γαλλία, όπου σε συνεργασία με τα επιτελεία της PGS και του Γαλλικού Ινστιτούτου Πετρελαίου Beicip θα αξιολογήσουν τα αποτελέσματα των ερμηνευμένων πλέον σεισμικών δεδομένων, θα μελετήσουν το πετρελαϊκό δυναμικό των θαλάσσιων περιοχών, και μέσα στον Ιούνιο θα καταλήξουν στο πόσα και ποια οικόπεδα θα «κοπούν», προκειμένου να βγουν στο διαγωνισμό.

Της απόφασης για τη χάραξη θα προηγηθεί μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων από το ΕΛΚΕΘΕ, προκειμένου να αποφευχθούν εκ των προτέρων προστατευόμενες περιοχές.

Από εκεί και πέρα, περισσότερα στοιχεία για τη Κρήτη θα παρουσιαστούν στο γεωλογικό συνέδριο Eage στο Αμστερνταμ (16-19 Ιουνίου), και το προτελευταίο βήμα θα είναι όταν στα τέλη Ιουνίου ανακοινωθούν στο Λονδίνο ενώπιον στελεχών της παγκόσμιας πετρελαϊκής βιομηχανίας τα οικόπεδα που πρόκειται να προκηρυχθούν.

Τα νέα δεδομένα και οι πετρελαικές

Μένει φυσικά να φανεί κατά πόσο τα νέα δεδομένα θα συγκινήσουν τις πετρελαϊκές εταιρείες, κάτι που για τα οικόπεδα του Ιονίου θεωρείται σύμφωνα με τα στελέχη του ΥΠΕΚΑ δεδομένο.

Οι εκτιμήσεις αυτές βασίζονται τόσο στο ενδιαφέρον που έχουν επιδείξει με την παρουσία τους στα κατά καιρούς συνέδρια για τους ελληνικούς υδρογονάνθρακες ονόματα όπως Enel, Statoil, BP, Shell, Chevron, ExxonMobil, ConocoPhillips, Edison, Noble, όσο και στα σημαντικά ευρήματα στην ευρύτερη περιοχή της ανατολικής Αδριατικής.
 
Το Ιόνιο θεωρείται η γεωλογική συνέχεια των θαλάσσιων περιοχών της Νότιας Ιταλίας και της Αλβανίας όπου τα τελευταία χρόνια έχουν βρεθεί σημαντικά κοιτάσματα.

Οι επιστήμονες ονομάζουν το φαινόμενο «mirror effect» (αντικατοπτρικό των γεωολογικών δομών της Ιταλίας και της Αλβανίας), και αυτό πλέον που απομένει είναι κατά πόσο η θεωρία αυτή θα επιβεβαιωθεί και στην πράξη.

Το 2013 ανακαλύφθηκε στη Μπαζιλικάτα, περιφέρεια της Ν. Ιταλίας, χερσαίο κοίτασμα που θεωρείται από τα μεγαλύτερα πανευρωπαϊκά, συνολικής ποσότητας 1 δισ. βαρελιών, γεγονός που σύμφωνα με τους Ιταλούς θα τους επιτρέψει να διπλασιάσουν την παραγωγή τους, φτάνοντας τα 200.000 βαρέλια την ημέρα.

Στην Αλβανία, που σήμερα παράγει 20.000 βαρέλια ημερησίως, εντοπίστηκε κοντά στην πόλη Φιέρι το κοίτασμα Patos Marinza, με την καναδική εταιρεία Bankers Petroleum που το εκμεταλλεύεται να μιλά για 5,4 δισ. βαρέλια πετρελαίου και φυσικού αερίου. Επίσης στην περιοχή, η Shell ανακάλυψε κοίτασμα 200 εκατ. βαρελιών. Η ευρύτερη περιοχή στο Δέλβινο και Κούτσοβο της Νότιας Αλβανίας θεωρείται ότι έχει παρόμοια χαρακτηριστικά με τα Ιωάννινα, και αυτήν ακριβώς την ευκαιρία είδε και το σχήμα EnergeanPetra Petroleum που ανέλαβε την συγκεκριμένη παραχώρηση.

Ευκαιρίες σαν αυτές βλέπει και η Ιταλική Enel, γι' αυτό και τον Απρίλιο κατέθεσε επίσημο αίτημα στον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιάννη Μανιάτη προκειμένου να της παραχωρηθούν για έρευνα και εκμετάλλευση υδρογονανθράκων τρεις περιοχές, στη ΒΔ Πελοπόννησο, στην Αιτωλοακαρνανία και στη Πρέβεζα-Αρτα (δίπλα στην παραχώρηση των Ιωαννίνων).


Τόσο η ΒΔ Πελοπόννησος, όσο επίσης η Αιτωλοακαρνανία, όπως και η Πρέβεζα-Άρτα, είχαν ερευνηθεί και στα τέλη της δεκαετίας του 1990 με κάποιες λιγοστές και σε μικρά βάθη γεωτρήσεις από ελληνικές και ξένες κοινοπραξίες, χωρίς ωστόσο ενθαρρυντικά αποτελέσματα με συνέπεια να επιστραφούν πίσω στο Δημόσιο.

Τα πρόσφατα ωστόσο ευρήματα στην Αλβανία και στη Ν. Ιταλία αναθερμαίνουν το ενδιαφέρον για την περιοχή, και σε συνδυασμό με την πρόοδο της τεχνολογίας, δηλαδή τα τρισδιάστατα σεισμικά, δημιουργούν νέα δεδομένα

Πηγή: http://www.energypress.gr/news/Gia-prwth-fora-pragmatika-stoiheia-gia-koitasmata-fysikoy-aerioy-notiws-ths-Krhths

«Είδαν» στην Κρήτη κοιτάσματα φυσικού αερίου

Γιώργος Φιντικάκης  | ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 16/05/2014 08:00 |

Πραγματικές ερευνητικές ενδείξεις - και όχι θεωρητικές - για μεγάλα κοιτάσματα φυσικού αερίου στα νότια της Κρήτης έχει για πρώτη φορά στα χέρια της η κυβέρνηση.

 «Είδαν» στην Κρήτη κοιτάσματα φυσικού αερίου


Τη στιγμή που την Τετάρτη στην Αθήνα έπεφταν οι υπογραφές για τις συμβάσεις παραχώρησης έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων σε Πατραϊκό Κόλπο, Ιωάννινα και Κατάκολο - με τα σχετικά μικρά κοιτάσματα - στο Λονδίνο, σε μια κλειστή εκδήλωση με προσκεκλημένους μόνο στελέχη της πετρελαϊκής βιομηχανίας (από Chevron, BP, ExxonMobil, Shell, Eni, Statoil κ.λπ.), παρουσιάζονταν για πρώτη φορά πραγματικά ερευνητικά στοιχεία που αποτελούν ισχυρές ενδείξεις για ύπαρξη μεγάλων κοιτασμάτων φυσικού αερίου στα νότια της Κρήτης.
Η παρουσίαση έγινε από τον Οϊστάιν Λι, επικεφαλής του τμήματος πελατών της Νορβηγικής Petroleum Geo Services (σ.σ.: της εταιρείας που διεξήγαγε πέρυσι τις σεισμικές έρευνες σε Ιόνιο και Κρήτη), και για πρώτη φορά περιελάμβανε εκτός από τις πιθανώς πετρελαιοφόρους περιοχές του Ιονίου και δύο καινούργιες, ερμηνευμένες - όπως ονομάζονται - σεισμικές γραμμές, μία στα δυτικά της Γαύδου και μία στα ΝΑ της Ιεράπετρας, όπου σε απόσταση 30-40 χλμ. από τη στεριά καταγράφονται ενδιαφέρουσες γεωλογικές δομές μεγάλης κλίμακας, όπως δείχνει ο χάρτης που παρουσιάζουν «ΤΑ ΝΕΑ», με πιο πιθανές τις συγκεντρώσεις φυσικού αερίου.

Παρόμοια στοιχεία παρουσιάστηκαν μία ημέρα πριν, την Τρίτη, στη Βαρκελώνη, και πάλι μπροστά σε εξειδικευμένο κοινό, στο διεθνές συνέδριο της Αμερικανικής Ενωσης Πετρελαιογεωλόγων, από τα στελέχη της
PGS Μαρί Μπεργκ και Γιόρστεν Φουρστενάου που συνεργάζονται με την ομάδα του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Η πιθανολογούμενη ύπαρξη κοιτασμάτων στο Ιόνιο δεν αποτελεί πλέον είδηση για την πετρελαϊκή βιομηχανία. Περιοχές με πιθανές πετρελαϊκές δομές (δυτικά της Κέρκυρας,
Κόλπος Κυπαρισσίας, Κατάκολο κ.ά.) έχουν παρουσιαστεί ουκ ολίγες φορές τον τελευταίο χρόνο στα διεθνή γεωλογικά συνέδρια.
Πάντα όμως προκαλούσε εντύπωση ότι το βάρος έπεφτε μόνο στο Ιόνιο και ότι από τα παραδείγματα απουσίαζε η πολλά υποσχόμενη περιοχή της Νότιας Κρήτης, κάτι που είχε επισημανθεί κατ' επανάληψη στις κατά καιρούς παρουσιάσεις. Εφταιγε και το γεγονός ότι σε αντίθεση με τη Δυτική Ελλάδα, όπου η PGS είχε «τραβήξει» πολλές και πυκνές μεταξύ τους σεισμικές γραμμές, στην Κρήτη οι Νορβηγοί είχαν επιλέξει να κάνουν πιο περιορισμένης έκτασης έρευνες, σε αυτή τουλάχιστον τη φάση.

Τι υπάρχει στην Κρήτη. Τα δείγματα ωστόσο από σεισμικές γραμμές που είχε μέχρι πρότινος στα χέρια της η ελληνική πλευρά ήταν σε πρώιμο στάδιο. Τα αρχικά ανεπεξέργαστα στοιχεία των σεισμικών γραμμών πλέον έχουν περάσει στο στάδιο της ερμηνείας. Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι οι ειδικοί μπορούν να δουν και να ξεχωρίσουν τους γεωλογικούς σχηματισμούς που υπάρχουν στην κάθε περιοχή και να τους συσχετίσουν ως προς το βάθος τους στην αντίστοιχη σεισμική γραμμή.

Η εντύπωση των ειδικών για τα δεδομένα που παρέλαβαν μόλις πριν από μία εβδομάδα για τη Νότια Κρήτη είναι ότι το πάχος των συγκεκριμένων γεωλογικών στρωμάτων είναι αρκετά μεγάλο, ικανό να συγκρατήσει εκεί την πίεση του φυσικού αερίου ώστε να δημιουργηθεί σημαντικός όγκος κοιτάσματος.
Πρόκειται ακριβώς για το κομμάτι του παζλ το οποίο μέχρι σήμερα απουσίαζε και πάνω σε αυτό θα βασιστεί το επόμενο μεγάλο βήμα, που είναι η χάραξη οικοπέδων σε Ιόνιο και Νότια Κρήτη.


Κόβουν οικόπεδα

Μέσα στις επόμενες εβδομάδες, ομάδα στελεχών του υπουργείου ΠΕΚΑ μεταβαίνει στη Γαλλία, όπου σε συνεργασία με τα επιτελεία της PGS και του Γαλλικού Ινστιτούτου Πετρελαίου Beicip θα αξιολογήσουν τα αποτελέσματα των ερμηνευμένων πλέον σεισμικών δεδομένων, θα μελετήσουν το πετρελαϊκό δυναμικό των θαλάσσιων περιοχών και μέσα στον Ιούνιο θα καταλήξουν στο πόσα και ποια οικόπεδα θα κοπούν προκειμένου να βγουν στον διαγωνισμό.
Της απόφασης για τη χάραξη θα προηγηθεί μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων από το ΕΛΚΕΘΕ, προκειμένου να αποφευχθούν εκ των προτέρων προστατευόμενες περιοχές. Προτελευταίο βήμα θα είναι όταν στα τέλη Ιουνίου παρουσιαστούν στο Λονδίνο ενώπιον στελεχών της παγκόσμιας πετρελαϊκής βιομηχανίας τα οικόπεδα που πρόκειται να προκηρυχθούν, μεταξύ των οποίων και κάποια της Νότιας Κρήτης


Π. Καμμένος: Να αξιοποιηθεί η ΑΟΖ

«Η Καβάλα είναι το ενεργειακό κέντρο της Ελλάδας και είναι η απόδειξη ότι οι Έλληνες μπορούμε να εκμεταλλευτούμε την ενέργεια και τον ορυκτό πλούτο μόνοι μας», αυτό δήλωσε από την Καβάλα όπου βρέθηκε σήμερα το πρωί ο πρόεδρος των ΑΝ.ΕΛ. Πάνος Καμμένος συνοδευόμενος από τον υποψήφιο περιφερειάρχη Τέρενς Κουίκ.
«Το παράδειγμα της Kavala Oil και των εργαζομένων», σημείωσε ο κ. Καμμένος, «που κρατάνε ανοιχτή την εταιρεία και συνεχίζουν να βγάζουν πετρέλαιο, από τότε που ανακαλύφθηκε το κοίτασμα του Πρίνου, αποδεικνύει ότι δεν έχουμε ανάγκη κανέναν, ούτε την πατρωνία της Γερμανίας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η ΑΟΖ είναι ελληνική και αυτό που υποσχέθηκε ο πρωθυπουργός στον ελληνικό λαό πριν τις εκλογές του Μαΐου του 2012, πρέπει να το κάνει πράξη. Πρέπει να ανακηρυχθεί άμεσα η ΑΟΖ, αλλά με σεβασμό στο περιβάλλον. Να «κοπούν» τα οικόπεδα και να ξεκινήσει η αξιοποίηση του ορυκτού μας πλούτου. Ωστόσο, θα είμαστε αντίθετοι σε οποιαδήποτε επένδυση, όπως αυτή που πάει να γίνει στην Καβάλα με το LNG, που μπορεί να αποτελέσει «βόμβα» οικολογική για την περιοχή».
Ο Πάνος Καμμένος μίλησε για τον πρωτογενή τομέα και την αλιεία στην περιοχή της Καβάλας, κατά την επίσκεψή του στην Ιχθυόσκαλα νωρίς το πρωί όπου συνομίλησε με τη διοίκηση και εργαζομένους της.
«Θέλουμε υγιή πρωτογενή τομέα και αλιεία. Η εικόνα που αντίκρισα το πρωί στην Ιχθυόσκαλα, είναι εικόνα μιας ζωντανής επιχείρησης, που πρέπει να μας παρακινήσει να πάρουμε όλα τα απαραίτητα μέτρα για την ενίσχυσή της. Μέχρι τώρα, τα προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης ήταν να επιδοτούμε τους αλιείς για να κόβουν τα καΐκια τους. Θα πρέπει να ενισχυθεί η αλιεία, να σταματήσουν να δίνονται οι μικρές ποσοστώσεις, που αποτρέπουν τους αλιείς να συνεχίσουν το έργο τους και να γίνουν έργα υποδομής, ώστε να στηριχθεί ο πρωτογενής τομέας», σημείωσε με νόημα.
«Ο νομός αυτός», συμπλήρωσε ο κ. Καμμένος, «που σήμερα είναι πρωταθλητής στην ανεργία, πρέπει να γίνει ο νομός-πρωταθλητής στην ανάπτυξη, στην πρωτογενή παραγωγή, στον ορυκτό πλούτο, στην παραγωγή ενέργειας και βεβαίως πρέπει να μπουν όλες οι προϋποθέσεις, ώστε η Καβάλα να τραβήξει όλο το άρμα της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης».
Ερωτηθείς αν πιστεύει ότι το μεγάλο βάρος που έδωσε το κόμμα των ΑΝ.ΕΛ. στη διεκδίκηση της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης, με την υποψηφιότητα του Τέρενς Κουίκ κι αν αυτό θα αποτυπωθεί στα εκλογικά αποτελέσματα, ο κ. Καμμένος απάντησε ότι «η υποψηφιότητα του Τέρενς Κουίκ και των υπόλοιπων υποψηφίων στην Περιφέρεια ΑΜΘ δεν είναι ένας απλός συνδυασμός που τον στηρίζουμε. Είναι ένας εθνικός συνδυασμός. Δε θέλουμε να βάλουμε το βράδυ της Κυριακής ότι κέρδισαν οι ΑΝ.ΕΛ., αλλά ότι κέρδισε η Ελλάδα. Θέλουμε να σταματήσουμε αυτό που κάνουν τα κόμματα της συγκυβέρνησης, αλλά και της αξιωματικής αντιπολίτευσης, στον βωμό να κερδίσουν μερικούς ψήφους και να εντάσσουν υποψηφίους που πηγαίνουν αντίθετα με τις διεθνείς συμβάσεις, τα εθνικά συμφέροντα, έχοντας μπει στη λογική της διαπραγμάτευσης με το τουρκικό προξενείο της Κομοτηνής. Η υποψηφιότητα Κουίκ είναι εθνική υποψηφιότητα», κατέληξε ο κ. Καμμένος.
Πηγή: ΑΜΠΕ

Υπογράφηκαν οι πρώτες 3 συμβάσεις για τους υδρογονάνθρακες

Υπογράφηκαν οι πρώτες 3 συμβάσεις για τους υδρογονάνθρακες.
Σε ομιλία του ο κ. Βενιζέλος τόνισε ότι η οριοθέτηση και αξιοποίηση της υφαλοκρηπίδας και της ΑΟΖ με όλες τις συνορεύουσες χώρες, με βάση τις προβλέψεις της Διεθνούς Σύμβασης για το Δίκαιο της θάλασσας, αποτελεί προτεραιότητα. Έκανε λόγο επίσης για ενεργειακό ντάμπινγκ εντός της ΕΕ καθώς οι χώρες του νότου υφίστανται υψηλότερες τιμές ενέργειας (αλλά και υψηλότερα επιτόκια) σε σχέση με τον Βορρά.

Ενεργειακά έργα και ΑΟΖ

Νίκος Λυγερός: Ενεργειακά έργα και ΑΟΖ.
Η δράση της ελληνικής και της κυπριακής Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης πάνω στις πατρίδες μας είναι τόσο μεγάλη που έχει ήδη αρχίσει να δημιουργεί τις συνθήκες του μέλλοντος που αποτελούν πλαίσιο για την αλλαγή φάσης. Με αυτόν τον τρόπο εισήλθαμε στην έννοια της γαλάζιας ενέργειας και μάλιστα σε ευρωπαϊκό επίπεδο, για να δούμε τώρα και τα νοητικά σχήματα των ενεργειακών έργων που μας συνδέουν με το μέλλον. Στο τομέα του ηλεκτρικού ρεύματος εμφανίζεται επίσημα και από τις ελληνικές απαιτήσεις το EuroAsia Interconnector: Διασύνδεση Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδας μεταξύ Hadera (Ισραήλ) και περιοχής Αττικής, γνωστή ως Euro-Asia Interconnector. Το έργο θα έχει μεταφορική ικανότητα 2000 MW και συνολικό μήκος περίπου 1518 km. Το εκτιμώμενο κόστος επένδυσης στον ελληνικό χώρο ανέρχεται στα 800 εκατομμύρια με 1 δισεκατομμύριο ευρώ , ο πλωτός σταθμός αεριοποίησης στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης: Πλωτός Σταθμός αποθήκευσης και επαναεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου στην Αλεξανδρούπολη - INGS LNG Greece με δυνατότητα αεριοποίησης και μετάγγισης 6,1 δις m3 αερίου ετησίως. Η συνολική επένδυση εκτιμάται σε Euro 340εκ., ο χώρος αποθήκευσης φυσικού αερίου στην περιοχή Καβάλας: Εγκατάσταση αποθήκευσης στη Ν. Καβάλα, σε εξαντλημένο κοίτασμα φυσικού αερίου. Το εκτιμώμενο κόστος της επένδυσης ανέρχεται στα 400 εκατομμύρια ευρώ. και βέβαια ο αγωγός φυσικού αερίου Eastern Mediteranean: Αγωγός από υπεράκτια περιοχή Κύπρου προς Ελληνική Ενδοχώρα μέσω Κρήτης. Ο αγωγός Eastern Mediterranean θα μεταφέρει αέριο από τα νέα κοιτάσματα της Νοτιοανατολικής Μεσογείου στην Ελλάδα και προς την υπόλοιπη Ευρώπη. Το εκτιμώμενο κόστος ανέρχεται στα 6 δισεκατομμύρια ευρώ. Αυτά τα ενεργειακά έργα παίρνουν πλέον και ευρωπαϊκές διαστάσεις. Έτσι ο αγώνας για την ΑΟΖ δικαιώνεται, διότι λειτουργεί σαν πλατφόρμα έναρξης προγραμμάτων μεγάλης εμβέλειας, που δεν έχουν καμιά σχέση με προηγούμενα. Τα έργα αυτά άνηκαν πριν μερικά χρόνια όχι μόνο στην ουτοπία, αλλά στο αδιανόητο, διότι λόγω ραγιαδισμού και μικροπολιτικής σχεδόν κανείς δεν ήθελε να τα πιστέψει ή να τα δει μετά από εξηγήσεις. Ενώ τώρα είναι προγράμματα οράματα που σχεδιάζονται πλέον σε πρακτικό και στρατηγικό επίπεδο δίχως φοβίες και επιφυλάξεις, γιατί ο Ελληνισμός έχει αρχίσει να βλέπει τη συνέχεια και προετοιμάζεται για τα επόμενα βήματα με άλματα που θα χαρακτηρίσουν την εποχή μας, αφού για πρώτη φορά αξιοποιούμε πραγματικά την ενεργοθάλασσα που στηρίζεται πάνω στην έννοια του απέραντου γαλάζιου που δημιουργεί η ΑΟΖ.

Συνέντευξη του Νίκου Λυγερού στο MEGA TV Κύπρου

Συνέντευξη του Νίκου Λυγερού στο MEGA TV Κύπρου.
Συνέντευξη του Νίκου Λυγερού στην εκπομπή "Ενημέρωση τώρα" με τον δημοσιογράφο Παύλο Μυλωνά - MEGA TV Κύπρου - 06/05/2014.

Energean: «Θωρακίζει» την Καβάλα με το πλοίο ειδικών αποστολών Valiant Energy

Ένα μοναδικό στο είδος, στο μέγεθος και στις δυνατότητές του για την Ελλάδα πλοίο, το Valiant Energy, έφερε στο λιμάνι της Καβάλας η Energean Oil & Gas. Το Valiant Energy πρόκειται να υποστηρίξει την εκτέλεση του νέου, ύψους 160 εκατ. ευρώ, επενδυτικού προγράμματος στον Πρίνο, στον Βόρειο Πρίνο και στο κοίτασμα Ε.

Παράλληλα, έχοντας εντυπωσιακές ικανότητες πυρόσβεσης, διάσωσης και μεταφορών υπό αντίξοες συνθήκες, μπορεί να συνδράμει την Πυροσβεστική Υπηρεσία και τον Λιμένα Καβάλας στην αντιμετώπιση οποιουδήποτε έκτακτου περιστατικού εκδηλωθεί στην περιοχή.

Μιλώντας στο πλαίσιο της τελετής Αγιασμού του Valiant Energy, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Energean Oil & Gas κ. Μαθιός Ρήγας δήλωσε «Σήμερα είναι μια πολύ σημαντική μέρα για την Energean Oil & Gas και την πόλη της Καβάλας. Το Valiant Energy είναι ένα πλοίο το οποίο έχει κατασκευασθεί στη Νορβηγία και έχει λειτουργήσει στις πλέον απαιτητικές συνθήκες εξόρυξης πετρελαίου σε περιοχές όπως αυτή της Βόρειας Θάλασσας. Η έλευσή του δρομολογεί την έναρξη του νέου μας επενδυτικού προγράμματος με την κατασκευή νέας πλατφόρμας στο κοίτασμα Ε και στον Βόρειο Πρίνο, με στόχο την αύξηση της παραγωγής πετρελαίου, το οποίο και θα ανακοινώσουμε σύντομα.

Το Valiant Energy θα υποστηρίξει το σύνολο των επιχειρησιακών δραστηριοτήτων της Energean Oil & Gas στην Καβάλα. Επιπλέον, το Valiant Energy δίνει μια ουσιαστική λύση στο πρόβλημα της πυρόσβεσης στο λιμάνι της Καβάλας, το οποίο απασχολεί για πολλά χρόνια την πόλη, ενώ ενισχύει τους τομείς της θαλάσσιας ασφάλειας στην περιοχή της Καβάλας και της Θάσου, καθώς πραγματοποιεί διασώσεις και μεταφορές σε αντίξοες συνθήκες.
Ακόμα, το Valiant Energy μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε αντιρρυπαντικές δράσεις, ενώ εξασφαλίζει την πλήρη υποστήριξη των κρουαζιερόπλοιων που αφίκνυνται στο λιμάνι της Καβάλας. Γίνεται, έτσι, πράξη για άλλη μια φορά η φιλοσοφία της Energean Oil & Gas που θέλει την εξόρυξη πετρελαίου και αερίου να είναι απόλυτα συμβατή με τις πιο απαιτητικές περιβαλλοντικές συνθήκες και την τουριστική δραστηριότητα».

Τα χαρακτηριστικά του πλοίου περιέγραψε ο τεχνικός διευθυντής της διαχειρίστριας εταιρείας Prime Marine κ. Γιώργος Κουλερής, ο οποίος επεσήμανε, μεταξύ άλλων, την πυροσβεστική ικανότητα (προδιαγραφές πυρόσβεσης FF3 με παροχή 7.500 κυβικών μέτρων την ώρα) καθώς και τις δυνατότητες διάσωσης 155 ανθρώπων στην θάλασσα.
Ο αγιασμός του Valiant Energy πραγματοποιήθηκε στο λιμάνι της Καβάλας, χοροστατούντος του Μητροπολίτου Νεαπόλεως, Θάσου και Φιλίππων κ. Προκοπίου. Το παρών έδωσαν ο αντιπεριφερειάρχης Καβάλας κ. Αρχέλαος Γρανάς, ο δήμαρχος Καβάλας κ. Κώστας Σιμιτσής, ο υποψήφιος δήμαρχος κ. Βαγγέλης Παππάς, ο υποδιοικητής της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Καβάλας κ. Σπύρος Τσιφτσής, ο υπολιμενάρχης Καβάλας κ. Ιωάννης Παπαβασιλείου, ο πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένος Καβάλας κ. Χρήστος Ηλιάδης, οι διοικήσεις και στελέχη της Energean Oil & Gas και της Καβάλα Oil και πλήθος πολιτών της Καβάλας.
Πληροφορίες για το Valiant Energy
Πρόκειται για ένα πλοίο εφοδιασμού εξεδρών εξόρυξης, το οποίο έχει ως αποστολή τη μεταφορά των απαραίτητων υλικών εξοπλισμού στις εξέδρες και στα γεωτρύπανα, ενώ δραστηριοποιείται σε επιχειρήσεις πυρόσβεσης, αντιρύπανσης, διάσωσης, ρυμούλκησης εξεδρών, πόντισης αγκυρών κ.ά.
Πληροί τις προδιαγραφές FF3 με νερό (τρία κανόνια πυρόσβεσης με παροχή 2.500 κυβικά μέτρα νερού την ώρα το καθένα) και FF2 με αφρό (δύο κανόνια, στα δεξιά και αριστερά του πλοίου).
Ως προς την περισυλλογή ναυαγών, το Valiant Energy έχει τη δυνατότητα να βοηθήσει έως 155 άτομα σε εσωτερικό χώρο με καθίσματα, 4 άτομα με κρεβάτια και 2 άτομα σε κρεβάτια νοσοκομείου.
Έχει μήκος 65,2 μέτρα, πλάτος 15,5 μέτρα και ωφέλιμο φορτίο 1.800 τόνων. Φέρει δύο μηχανές Wartsila NOHAB Diesel ισχύος 2433 κιλοβάτ (kw) η κάθε μία και πρόσθετο μηχανικό εξοπλισμό κατάλληλο για τις εργασίες που εκτελεί. Μπορεί να αναπτύξει ταχύτητα 14,5 κόμβων, ενώ έχει πλήρωμα 22 ατόμων.
Το πλοίο αυτό είναι το πρώτο του είδους, του μεγέθους και των συγκεκριμένων δραστηριοτήτων, το οποίο θα δραστηριοποιηθεί στην Ελλάδα.

To Valiant Energy έχει κατασκευαστεί στη Νορβηγία και έχει ναυπηγηθεί με τους κανόνες του νορβηγικού νηογνώμονα DNV, ο οποίος θεωρείται ο καλύτερος παγκοσμίως. Πρόσφατα, ολοκληρώθηκε η 5ετής του επιθεώρηση, η οποία πραγματοποιήθηκε στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη του Περάματος υπό την επίβλεψη του DNV.


Μεταπτυχιακό στην Ενέργεια

ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ

Καλώς ορίσατε στον διαδικτυακό τόπο του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών στην Ενέργεια: Στρατηγική, Δίκαιο & Οικονομία, στο Τμήμα Διεθνών & Ευρωπαϊκών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιώς. Πρόκειται για το πρώτο μεταπτυχιακό στην Ελλάδα και ένα από τα ελάχιστα στην Ευρώπη αφιερωμένο στη στρατηγική, το δίκαιο & τα οικονομικά της Ενέργειας. Απευθύνεται σε αποφοίτους, οι οποίοι θέλουν να αποκτήσουν ισχυρά εφόδια για απασχόληση στον κλάδο της ενέργειας, των δικτύων και υποδομών, της βιομηχανίας και της ναυτιλίας, σε διεθνείς οργανισμούς, ελληνικές και διεθνείς ενεργειακές επιχειρήσεις, τη δημόσια διοίκηση, τις ρυθμιστικές αρχές, τα μέσα ενημέρωσης, ινστιτούτα ανάλυσης και δεξαμενές σκέψης, εταιρείες συμβούλων επιχειρήσεων, δικηγορικές εταιρείες, το διπλωματικό σώμα κλπ. Απευθύνεται επίσης σε τεχνοκράτες οι οποίοι εργάζονται ήδη και ζητούν να εμβαθύνουν περισσότερο στον δυναμικά αναπτυσσόμενο τομέα της Ενέργειας.
Η δομή του μεταπτυχιακού προγράμματος βασίζεται στη διεπιστημονικότητα και ενσωματώνει τα αιτήματα και τις προσδοκίες της αγοράς όπου στρατηγική, πολιτική, δίκαιο & οικονομία συμπλέκουν και αλληλοεπηρεάζονται. Η διεπιστημονικότητα του προγράμματος αντανακλάται στους διδάσκοντες του προγράμματος. Καταξιωμένοι καθηγητές: διεθνολόγοι, οικονομολόγοι και νομικοί από το  Πανεπιστήμιο Πειραιώς και άλλα Πανεπιστήμια της Ελλάδος και του εξωτερικού και διεθνώς αναγνωρισμένοι ειδικοί  σε θέματα ενέργειας, συνεργάζονται με ενθουσιασμό στο πρωτοποριακό αυτό πρόγραμμα σπουδών. Την φυσιογνωμία, ωστόσο, και εν τέλει την επιτυχία του προγράμματος θα σφραγίσει η ενέργεια και ο ενθουσιασμός των φίλων που θα επιλέξουν και θα αγκαλιάσουν το πρόγραμμα αυτό με δυναμισμό, διεισδυτική ματιά και κριτική διάθεση.

Ο Διευθυντής του Μεταπτυχιακού Προγράμματος στην Ενέργεια
Νικόλαος Ε. Φαραντούρης

Διάλεξη του Ν. Λυγερού με θέμα: ''Από την ΑΟΖ στην επίλυση του Κυπριακού''

Νίκος Λυγερός: ''Από την ΑΟΖ στην επίλυση του Κυπριακού''.
Διάλεξη του Νίκου Λυγερού με θέμα: ''Από την ΑΟΖ στην επίλυση του Κυπριακού''. Αίθουσα Εκδηλώσεων ΣΠΕ Παραλιμνίου. Παρασκευή 2 Μαΐου 2014. 

Συνέντευξη του Ν. Λυγερού στο ραδιοφωνικό σταθμό ΡΙΚ1

Συνέντευξη του Νίκου. Λυγερού στον δημοσιογράφο Π. Πανταζή. Ραδιοφωνικός σταθμός ΡΙΚ1, 03/05/2014. 

Δύο αμερικανικοί πετρελαϊκοί κολοσσοί επιλέγουν για βάση την Κύπρο

Δύο αμερικανικοί πετρελαϊκοί κολοσσοί επιλέγουν για βάση την Κύπρο
Δύο αμερικανικές εταιρείες-κολοσσοί στον τομέα παροχής υπηρεσιών στην εξόρυξη πετρελαίου και φυσικού αερίου εγκαθίστανται στην Κύπρο για δραστηριοποίηση στην περιοχή της ανατολικής Μεσογείου, σύμφωνα με είδηση που μετέδωσε η τηλεόραση του κρατικού καναλιού ΡΙΚ. 

Σύμφωνα με την είδηση, στις αρχές της ερχόμενης βδομάδας ο αντιπρόεδρος μιας από τις δυο εταιρείες φθάνει στην Κύπρο για την υπογραφή της συμφωνίας και θα έχει συνάντηση με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, ο οποίος διαδραμάτισε προσωπικά σημαντικό ρόλο για την κάθοδο των δύο εταιρειών στην Κύπρο. 

Οι επαφές με τη δεύτερη εταιρεία, γίνονταν τους τελευταίους 8 μήνες και η υπογραφή της συμφωνίας θα γίνει επίσης εντός Μαΐου. Μετά την υπογραφή, οι δυο εταιρείες θα αρχίσουν αμέσως τις διαδικασίες επί τους εδάφους γιατί, σύμφωνα με πληροφορίες, επιθυμούν να είναι εντός των χρονοδιαγραμμάτων και να ευθυγραμμιστούν με τον προγραμματισμό των εταιρειών ΕΝΙ, Noble και TOTAL που δραστηριοποιούνται εντός της Κυπριακής ΑΟΖ. Η ιταλο-νοτιοκορεατική κοινοπραξία ENI-KOGAZ προγραμματίζει την πρώτη της γεώτρηση περί το τέλος του έτους, αλλά καταβάλλονται προσπάθειες για επίσπευσή της, ώστε να αρχίσει τον Αύγουστο. Η κοινοπραξία έχει πάρει άδειες για έρευνες στα τεμάχια 2, 3 και 9 της Κυπριακής ΑΟΖ. 

Στο μεταξύ, θυγατρική εταιρεία της ΕΝΙ που δραστηριοποιείται στην τοποθέτηση υποθαλάσσιων αγωγών προγραμματίζει να καταστήσει την Κύπρο έδρα της για δραστηριότητές στην περιοχή. Το εξειδικευμένο σκάφος Castarone, που ανήκει στην εταιρεία κατέπλευσε χθες στο λιμάνι της Λεμεσού από όπου θα φορτώσει σωλήνες βάρους 4 χιλιάδων τόνων και θα αναχωρήσει σε μια εβδομάδα για την περιοχή της Αιγύπτου, όπου θα ποντίσει υποθαλάσσιο αγωγό. 

Το σκάφος έχει μήκος 335 μέτρων και είναι το μεγαλύτερο που κατέπλευσε ποτέ στη Λεμεσό. Λόγω του μήκους του η διαδικασία ελλιμενισμού του κράτησε πάνω από μια ώρα. Το πλοίο έχει πλήρωμα επτακοσίων ατόμων και είναι ένα από τα πιο σύγχρονα στην πόντιση υποθαλάσσιων αγωγών μεταφοράς πετρελαίου και φυσικού αερίου. Την ερχόμενη Τρίτη θα γίνει εκδήλωση επί του σκάφους με προσκεκλημένους, μεταξύ άλλων, τους υπουργούς Ενέργειας και Συγκοινωνιών. 

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ